Spancox 27 Postad 7 Augusti , 2015 Vad har tysk skotning egentligen för segelmässiga nackdelar? Är det handhavandet av storskotet som blir mer komplicerat eller påverkas skotningen så illa att det helt enkelt inte går att trimma lika väl som med en traditionell storskotbänk och -vagn? Anledningen till min fråga är att jag sitter och kikar lite granna på "nästa båt", ni vet den där som man skulle köpt direkt om bara ekonomin tillät. Vad jag ser då är att inga av mina favoriter har tysk skotning utan alla har skotskenan i sittbrunnen. När det gäller långsegling och komfort i sittbrunnen så tror jag att den förbättras en hel del om man inte behöver ta hänsyn till ett storskot som ställer till det för biminitopp och ev regnskydd. Har ni några tips på snabba och snygga båtar typ Grand Solei 43, First 45, First 456, etc som har tysk skotning? Please enlighten me. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 7 Augusti , 2015 Tysk skotning som i skotvagnen på rufftaket och skotet på winsch i sittbrunn? Skot vagn på rufftaket ger lite prestandaförlust i det att det blir kortare slaglängd på vagnen. Dessutom så kräver det antagligen tyngre bom för att ta upp de större lasterna som uppstår med skotpunkten så långt fram på bommen. Vad gäller skotet på winsch så tycker jag att bör undvikas om båtstorleken tillåter. Det är bökigt att trimma storen, framför allt att släppa om det behövs i tex en by och sedan ta hem igen är mycket enklare med talja, helst med fintrim och grovtrim. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 8 Augusti , 2015 Tysk skotning som i skotvagnen på rufftaket och skotet på winsch i sittbrunn? Skot vagn på rufftaket ger lite prestandaförlust i det att det blir kortare slaglängd på vagnen. Dessutom så kräver det antagligen tyngre bom för att ta upp de större lasterna som uppstår med skotpunkten så långt fram på bommen. Vad gäller skotet på winsch så tycker jag att bör undvikas om båtstorleken tillåter. Det är bökigt att trimma storen, framför allt att släppa om det behövs i tex en by och sedan ta hem igen är mycket enklare med talja, helst med fintrim och grovtrim. Jo, precis så menar jag. Med kortare slaglängd, menar du att skotskenan blir kortare, eller hur menar du? Då jag avsaknar all jolleerfarenhet sitter jag sällan beredd att släppa efter i en vindby ens idag när möjligheten ändå finns så där känns det inte som att tysk skotning skulle försämra något för mig. Jag tar gärna emot förslag på fartiga båtar i +40 fotsklassen som har tysk skotning från fabrik om det är någon som har några sådana. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 8 Augusti , 2015 Jag tror inte du kommer få så många förslag på sportiga, eller fartiga båtar med tysk skotning. Det är ett system som brukar användas på båtar där annat än seglingsprestandan är prioriterad. Och du har nog touchat vid anledningen. De flesta som är intresserade av sportigare båtar är intresserade av aktiv segling och väljer då bort den tyska skotningen. Det handlar inte så mycket om jolleerfarenhet som om att vilja trimma segel korrekt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 498 Postad 8 Augusti , 2015 (redigerade) First är jag nästan säker på går att beställa med tysk skotning. Köper man nytt bör man kunna få flera tillverkare att leverera med tysk skotning, bara de får betalt... Det du kan tänka på är att det kan bli lite svårare att sälja båten eftersom det är en ovanlig lösning i Sverige. Mackey Redigerad 8 Augusti , 2015 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BSven 469 Postad 9 Augusti , 2015 Dufour 405 Grand large performance har tysk skotning men jag vet inte om den räknas som "fartig"? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 9 Augusti , 2015 Tack för tipset om Dufouren, skall kollas upp. Grejen är ju den att som långseglare så sitter man inte med skotet i näven 24/7 och väntar på vindbyn, man slänger upp grejerna och skotar så gott det går. Sedan kör man 14 dagar på den bogen innan man gippar och kör in mot hamn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 9 Augusti , 2015 Tack för tipset om Dufouren, skall kollas upp. Grejen är ju den att som långseglare så sitter man inte med skotet i näven 24/7 och väntar på vindbyn, man slänger upp grejerna och skotar så gott det går. Sedan kör man 14 dagar på den bogen innan man gippar och kör in mot hamn. Skojar du? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 498 Postad 9 Augusti , 2015 Tack för tipset om Dufouren, skall kollas upp. Grejen är ju den att som långseglare så sitter man inte med skotet i näven 24/7 och väntar på vindbyn, man slänger upp grejerna och skotar så gott det går. Sedan kör man 14 dagar på den bogen innan man gippar och kör in mot hamn. Skojar du? Jag tror inte spancox skojar. Väl i passadvinden med 14 dagars segling dygnet runt till nästa ö så behöver och orkar man inte trimma så mycket eller så har man vindroder eller autopilot och låter båten styra efter vinden. Om vädret verkar bli sämre - en stormby ex.vis - så gäller det att få ner trasorna innan det börjar blåsa, sedan är det för sent. Det hjälper inte mycket att kunna släppa ut skotet snabbt. För långsegling är tysk skotning perfekt tror jag. Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stephan_D 73 Postad 10 Augusti , 2015 En riktigt riktigt bra båt med "tysk skotning" för en struntsumma: http://www.blocket.se/gavleborg/Jeanneau_Sun_Odyssey_2004_40_3_61047946.htm?ca=11&w=3 (Nej, jag har ingen koppling till annonsen) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 10 Augusti , 2015 Tack för tipset Stephan! Jeanneau SO har jag lite halvkoll på, men modellserien drar ju mer åt bobåt än segelbåt om du förstår. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 10 Augusti , 2015 Tack för tipset om Dufouren, skall kollas upp. Grejen är ju den att som långseglare så sitter man inte med skotet i näven 24/7 och väntar på vindbyn, man slänger upp grejerna och skotar så gott det går. Sedan kör man 14 dagar på den bogen innan man gippar och kör in mot hamn. Skojar du? Nej. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stephan_D 73 Postad 10 Augusti , 2015 Ja, Sun Odyssey är cruisers utan att se ut som husvagnar, har man mer bråttom så är det Sun Fast som gäller, och då hamnar skotskenan i sittbrunnen. Är nu inne på vår tredje och minsta Jeanneau... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stephan_D 73 Postad 10 Augusti , 2015 Kan för övrigt dementera att bommen nödvändigtvis skulle behöva vara tyngre pga skotning längre fram, detta löser Jeanneau genom att sprida storskotets infästning i bommen på flera ställen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 10 Augusti , 2015 Kan för övrigt dementera att bommen nödvändigtvis skulle behöva vara tyngre pga skotning längre fram, detta löser Jeanneau genom att sprida storskotets infästning i bommen på flera ställen. Det verkar vara en ganska allmänt känd variant, sett flera tyskingar som har det på så vis. Smart! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 508 Postad 10 Augusti , 2015 Jag har skotskenan på rufftaket men tyvärr inte tysk skotning utan skotet sitter fast i avlastaren på sidan av nedgångsluckan. Fungerar eftersom båten i stort set aldrig lovar upp okontrollerat i vindbyar. Skotningen har en stor fördel och det är att jag kan segla med sittbrunnstältet uppe när vädret så kräver. Vid ett regnigt 40M långt slag över Vänern är det skönt att ha den möjligheten. Fungerar sämre när det blir mycket trafik runt och uppmärksamheten går i första rummet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skysurfer 0 Postad 15 Oktober , 2015 Sportig, snabb och snygg båt med tyskskotning Köp en One40. Själv har jag tyskskottning på kattan men också en skotskena som jag använder mer är storskotet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 15 Oktober , 2015 (redigerade) Här är en trevlig båt med Tysk skotning, med skotskena i sittbrunn. http://www.livetombord.se/praktisktbatagande/artiklar/artiklar/20080930/nya-finn-flyer-36-premiarseglad Redigerad 15 Oktober , 2015 av Beeblebronx Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 15 Oktober , 2015 En kille jag haft lite kontakt med köpte en 45 fot Hunter. Flera av deras modeller har skotskenan på en targabåge över sittbrunnen. Enligt denna kille så fungerar det perfekt, inget vägen i sittbrunnen och man kan segla med bimini top mm. Hunter har fö inget akterstag utan kraftigt svepta spridare. Killen med Huntern har seglat hela livet och letade efter en fet HR eller Najad men fastnade för en Hunter vilket väckt viss förvåning men han är helnöjd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser