Gå till innehåll
fredag 28 februari 2025
Gäst Stefan

SKADOR I SKROV - HUR LAGA???

Rekommendera Poster

Gäst Stefan

JAg har köpt en båt som har fått en spricka i skrovet pga att båten har vält på land. Skadan är ca 40 cm lång med start 10 cm ovan vattenlinjen och sedan 30 cm under vattenlinjen. Gelcoaten är borta och det är en yttre spricka i glasfiberskrovet. Båten har även en skada på kölen, där det har blivit en spricka i bakkanten på kölen. Hur går jag bäst tillväga för att laga dessa två skador under vattenlinjen? Ska jag använda mig av epoxy eller bara glasfiberspackel? Ska jag förstärka skrovskadan inifrån? Behöver jag plasta in en träbit i plasten inifrån för att öka hållfastheten på skrovet där skadan sitter? TACKSAM FÖR UTTÖMMANDE SVAR!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Det går inte att säga så mycket pga din korta redogörelse. Har du några bilder på skadan? Har själva laminatet blivit skadat eller är det en yttre skada på Gelcoaten bara? I dyra gatans katalog (Sea Seas finns det en enkel beskrivning på hur man lagar plastskador. Jag rekommenderar dig att gratis hämta katalogen. mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med Nitro. Men glöm det där med trä-bit. Trä har en mycket sämre styrka än glasfiber-armerad plast.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Stefan! Är sprickan så stor att det går att trycka isär den? Du måste börja med att slipa ner plasten i en jämn fasning beroende på storleken på sprickan. Börja helst innifrån med slipningen, plasta upp ett jämnt lager med polyester o matta. När det ser bra ut på innsidan fasar du även ner yttersidan för att även där bygga upp med polyester o matta. Sen är det bara att slipa jämnt. Sten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...