Ancan-af-Argos 47 Postad 6 Augusti , 2015 Hej alla glada! Har införskaffat en Bayliner 2855 årsm 1998. Igår så kom det regn för första gången sedan vi köpte båten och då upptäckte jag att det rann in ganska mycket vatten vid targabågen, verkar som om vattnet kommer in i kapellhålen och sedan rinner vidare så att det kommer vatten vid sittbrunnen.....det kom ganska mycket, inte så trevligt om man vill vistas i sittbrunn när det är dåligt väder. Någon annan som råkat ut för samma bekymmer? Kanske någon som har en genial lösning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 6 Augusti , 2015 Kanske någon som har en genial lösning? Åk till Florida ;-) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
megalordon 2 Postad 7 Augusti , 2015 Usch, trist problem. Hur gammalt är kapellet? De har ju ofta begränsad livslängd och beroende på hur det hanterats kan slitningen vid fästena lätt bli stor. Vi har en ungefär lika gammal båt och kapellet bytte vi inför den här säsongen. Det blir båtens 3:e uppsättning sedan den tillverkades (-99). Vet dock inte hur det gamla kapellet vårdats eftersom vi köpte båten nu i våras. Hoppas du får ordning på det /Bosse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 7 Augusti , 2015 Kanske någon som har en genial lösning? Åk till Florida ;-) Oldtimer har ju tagit sig en liten bit på väg i sin önskedröm. Om jag inte missuppfattat, så har han tagit sig från Norge till södra delen av mellersta Bohuslän eller om det är norra delen av södra Bohuslän. Skitr samma vilket - han har en bra bit kvar till Florida. Själv föredrar jag nog Bohuslän och Sverige, även om innevarande sommar tom för mig har varit i kallaste och regnigaste laget. (Avskyr en strålande sol från en molnfri himmel) Du får väl titta över kapellet. Tillverkat 1998. Då är det 17 år. 17 år är lång tid för ett tygstycke som står ute i sol och regn - om än bara tre månader varje sommar. Har det fått nån omvårdnad under de åren!? Går det att impregnera på nytt. Ett besök hos en kapellmakare kanske inte hade varit fel, om du själv inte har rätt kunskap. Det är ju rätt tid nu när kapellmakarns semester snart är över. Nu har de betydligt bättre tid än till våren (då de är ihjälstressade pga att kunderna kommer på att de behöver nytt kapell, som de kunde beställt hösten innan) Hade du haft hemmahamn i Kungshamn - som jag - så hade du gått ut till Nya hamnen på Smögen, lagt till vid bryggan närmast Rössy Kapell. Gått in i verkstaden, tagit Nisse Plan eller hans pojk i örat och släpat ut dem till båten och låtit dem göra en bedömning av vad som går och behöver göras. Det kanske i värsta fall behövs ett nytt kapell. Är det en seriös kapellmakare, som inte bara vill sälja, så gör han en adekvat bedömning. Fördelen med att bo på en liten ort där man känner alla hantverkare är att deras bedömningar oftast är de rätta och bäst för kunden. Sen kan ju även den bäste göra fel - det har hänt även mig. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 7 Augusti , 2015 Regnar in i de flesta amerikanska båtar så detta är väl inte så ovanligt fenomen du lär hitta flera ställen där det kommer in vatten 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larsan 17 Postad 7 Augusti , 2015 Ja,det är nog bara att börja vänja sej med vatten inträngning både här och där. Sen kommer den genialiska fastsättningen mellan skrov/överbyggnad.................... DÄR läcker det.......också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 7 Augusti , 2015 Kanske någon som har en genial lösning? Åk till Florida ;-) Oldtimer har ju tagit sig en liten bit på väg i sin önskedröm. Om jag inte missuppfattat, så har han tagit sig från Norge till södra delen av mellersta Bohuslän eller om det är norra delen av södra Bohuslän. Skitr samma vilket - han har en bra bit kvar till Florida. ?? Vad har det med Bayliner läckasj att göra?? Min önskedröm är inte Florida, men regnvatten i en Bayliner är ett mindre problem där....................och Ancan frågade ju efter en genial lösning. Så "genial" är jag ;-) Jag har hat det bra i Älvsyssel o Viken i 70 år, tack. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ancan-af-Argos 47 Postad 7 Augusti , 2015 Godmorgon Kan ju börja med att säga att någon flytt blir det inte, så tack för de förslagen men det är inte aktuellt. Kapellmakaren ska i vilket fall som helst få gå över kapellet i vinter. Jag hade väl en förhoppning att det fanns fler på detta forumet som kanske hade råkat ut för samma sak och hade någon idé om vad som skulle kunna göras åt det? Kanske någon annan som åker 2855? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 7 Augusti , 2015 Baylinern är en trevlig båt men alla jänkare tar in vatten men det går att fixa. Bort med relingslisten i med massa sika, fixa till motorrums kåporna där brukar det regna in rejält, pulpit och knaparnas infästningar behöver dras åt eller helst lossas o i med sika o sen dra åt, vissa modeller har mindre bra rutlister men så är det även på vissa nordiska båtar så på den punkten är de inte speciella. Många kapellskarvar och kanske inte helt 100 genomtänkta kapellinfästnigar ger också regnläckage. Om ni ska sy nytt kapell titta lite extra på den delen kan hjälpa att göra kapellet lite större på sina ställen så att det inte regnar på fel skarvar, Annars så finns det bra länspumpar :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sjoingenjoren 43 Postad 7 Augusti , 2015 Så mycket skitsnack för en så enkel fråga... Har likadan båt och har enkelt löst problemet med en P-list som limmas längs kanten innanför knapparna. Då rinner inte vattnet in under kapellet och ner i sittbrunnen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 7 Augusti , 2015 (redigerade) Så mycket skitsnack för en så enkel fråga... Har likadan båt och har enkelt löst problemet med en P-list som limmas längs kanten innanför knapparna. Då rinner inte vattnet in under kapellet och ner i sittbrunnen. Rinner??? Här på västkusten rinner det inte. Det regnar horisontalt. (Antagligen gör det det, till tider; på baksidan oxå) "Skitsnack" kan innehålla sanningar med ett snäv av ironi Herr. Ingenjör. *lol* Amerikarare är absolut inte "tappt bak en vagn" när det gäller båtbyggande. MEN båtar byggd för "Florida" var inte menad exporterad till Scandinavia. Bimini anyone? Redigerad 7 Augusti , 2015 av Oldtimer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sjoingenjoren 43 Postad 7 Augusti , 2015 Så mycket skitsnack för en så enkel fråga... Har likadan båt och har enkelt löst problemet med en P-list som limmas längs kanten innanför knapparna. Då rinner inte vattnet in under kapellet och ner i sittbrunnen. Rinner??? Här på västkusten rinner det inte. Det regnar horisontalt. (Antagligen gör det det, till tider; på baksidan oxå) "Skitsnack" kan innehålla sanningar med ett snäv av ironi Herr. Ingenjör. *lol* Amerikarare är absolut inte "tappt bak en vagn" när det gäller båtbyggande. MEN båtar byggd för "Florida" var inte menad exporterad till Scandinavia. Bimini anyone? Jo tack ironi välkomnas, men det var inte bara din kommentar jag syftade på utan en del andra i denna och andra trådar som inte är sena på bollen så fort det börjar lukta skitsnack angående jenkare. Jag vet mycket väl hur det går till hemma på västkusten, denna sommaren har kapellet fått bekänna färg så det räcker och blir över. Även fönster och luckor med strålande resultat. Problemet på just 2855 är inte blåst eller regn horisontellt, förutom fallet motorrumsventilationen som är en akilleshäl på de flesta båtar, utan snarare att kapellet med sin höjd och fall bakåt mot targabågen som har en stor horisontell plan yta mitt på bidrar till ett mindre vattenfall ner över motorluckan. Som tur är sitter man normalt inte där utan sittgruppen är placerad framför, men jag förstår ändå TS problem. Lösningen stavas som sagt P-list och det fungerar alldeles utmärkt. Är den bara tillräckligt tjock så man får pressat fast kapellet på vridknapparna så tätar det mer än nog. "Tyvärr" är mitt kapell i strålande skick, men hade jag haft en gammalt original från 98 hade jag funderat på att köpa ett nytt, då gärna med annan infästning t.ex aluminiumprofil som man trär in kapellet i eller liknande för att slippa problemet permanent.. Jag varit med om läckage på diverse svenska båtar men inte en droppe kommer in i min nuvarande jenkare.. Förutom i fallet med kapellet då Alla båtar har sina brister.. Bayliner byggs dock inte bara för Florida utan en enorm mängd seglar t.ex på sjöarna i norr, men lägre priser leder ofta till billigare lösningar. Se bara på Bavaria.. Sen är det upp till var och en att acceptera bristerna och åtgärda dom. I grunden är det fortfarande en mycket bra och prisvärd båt som gör sig mycket bra i svenska vatten. Hoppas TS får ordning på problemet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ancan-af-Argos 47 Postad 7 Augusti , 2015 Det var precis sådana svar jag var ute efter, jag efterfrågade erfarenheten 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ancan-af-Argos 47 Postad 7 Augusti , 2015 Blir att inhandla p-list! Så mycket skitsnack för en så enkel fråga... Har likadan båt och har enkelt löst problemet med en P-list som limmas längs kanten innanför knapparna. Då rinner inte vattnet in under kapellet och ner i sittbrunnen. Rinner???Här på västkusten rinner det inte. Det regnar horisontalt. (Antagligen gör det det, till tider; på baksidan oxå) "Skitsnack" kan innehålla sanningar med ett snäv av ironi Herr. Ingenjör. *lol* Amerikarare är absolut inte "tappt bak en vagn" när det gäller båtbyggande. MEN båtar byggd för "Florida" var inte menad exporterad till Scandinavia. Bimini anyone? Jo tack ironi välkomnas, men det var inte bara din kommentar jag syftade på utan en del andra i denna och andra trådar som inte är sena på bollen så fort det börjar lukta skitsnack angående jenkare. Jag vet mycket väl hur det går till hemma på västkusten, denna sommaren har kapellet fått bekänna färg så det räcker och blir över. Även fönster och luckor med strålande resultat. Problemet på just 2855 är inte blåst eller regn horisontellt, förutom fallet motorrumsventilationen som är en akilleshäl på de flesta båtar, utan snarare att kapellet med sin höjd och fall bakåt mot targabågen som har en stor horisontell plan yta mitt på bidrar till ett mindre vattenfall ner över motorluckan. Som tur är sitter man normalt inte där utan sittgruppen är placerad framför, men jag förstår ändå TS problem. Lösningen stavas som sagt P-list och det fungerar alldeles utmärkt. Är den bara tillräckligt tjock så man får pressat fast kapellet på vridknapparna så tätar det mer än nog. "Tyvärr" är mitt kapell i strålande skick, men hade jag haft en gammalt original från 98 hade jag funderat på att köpa ett nytt, då gärna med annan infästning t.ex aluminiumprofil som man trär in kapellet i eller liknande för att slippa problemet permanent.. Jag varit med om läckage på diverse svenska båtar men inte en droppe kommer in i min nuvarande jenkare.. Förutom i fallet med kapellet då Alla båtar har sina brister.. Bayliner byggs dock inte bara för Florida utan en enorm mängd seglar t.ex på sjöarna i norr, men lägre priser leder ofta till billigare lösningar. Se bara på Bavaria.. Sen är det upp till var och en att acceptera bristerna och åtgärda dom. I grunden är det fortfarande en mycket bra och prisvärd båt som gör sig mycket bra i svenska vatten. Hoppas TS får ordning på problemet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sjoingenjoren 43 Postad 7 Augusti , 2015 (redigerade) Lycka till! På min följer det även targan ner på undersidan och rann in via det övre fotsteget där bak på relingen. En list från insidan av bågens infästning och ut mot knapen leder ut vattnet. Kapellet täcker, så det är inget man tänker på förutom om man "cabbar ner". Dum konstruktion, men enkelt att lösa. Dessutom finns det ju dränering från sittbrunnen i värsta fall Tyvärr är inte matta och regn så kompatibelt, så jag funderar på att lägga Flexiteek eller liknande där bak i "grovutrymmet" och på badbryggan. Då kan man slabba som man vill med duschen och dessutom blir det snyggt. Mattan är väldigt skön och passar bra där fram, men där bak är det bara otympligt då man skall ner i motorrummet efter tankning eller vid dagliga kontrollen, så det kan vara väl investerade pengar så länge man får det för ett vettigt pris vill säga. Blir att inhandla p-list! Så mycket skitsnack för en så enkel fråga...Har likadan båt och har enkelt löst problemet med en P-list som limmas längs kanten innanför knapparna. Då rinner inte vattnet in under kapellet och ner i sittbrunnen.Rinner???Här på västkusten rinner det inte. Det regnar horisontalt. (Antagligen gör det det, till tider; på baksidan oxå)"Skitsnack" kan innehålla sanningar med ett snäv av ironi Herr. Ingenjör. *lol*Amerikarare är absolut inte "tappt bak en vagn" när det gäller båtbyggande. MEN båtar byggd för "Florida" var inte menad exporterad till Scandinavia.Bimini anyone? Jo tack ironi välkomnas, men det var inte bara din kommentar jag syftade på utan en del andra i denna och andra trådar som inte är sena på bollen så fort det börjar lukta skitsnack angående jenkare. Jag vet mycket väl hur det går till hemma på västkusten, denna sommaren har kapellet fått bekänna färg så det räcker och blir över. Även fönster och luckor med strålande resultat.Problemet på just 2855 är inte blåst eller regn horisontellt, förutom fallet motorrumsventilationen som är en akilleshäl på de flesta båtar, utan snarare att kapellet med sin höjd och fall bakåt mot targabågen som har en stor horisontell plan yta mitt på bidrar till ett mindre vattenfall ner över motorluckan. Som tur är sitter man normalt inte där utan sittgruppen är placerad framför, men jag förstår ändå TS problem.Lösningen stavas som sagt P-list och det fungerar alldeles utmärkt. Är den bara tillräckligt tjock så man får pressat fast kapellet på vridknapparna så tätar det mer än nog."Tyvärr" är mitt kapell i strålande skick, men hade jag haft en gammalt original från 98 hade jag funderat på att köpa ett nytt, då gärna med annan infästning t.ex aluminiumprofil som man trär in kapellet i eller liknande för att slippa problemet permanent..Jag varit med om läckage på diverse svenska båtar men inte en droppe kommer in i min nuvarande jenkare.. Förutom i fallet med kapellet då Alla båtar har sina brister.. Bayliner byggs dock inte bara för Florida utan en enorm mängd seglar t.ex på sjöarna i norr, men lägre priser leder ofta till billigare lösningar. Se bara på Bavaria.. Sen är det upp till var och en att acceptera bristerna och åtgärda dom. I grunden är det fortfarande en mycket bra och prisvärd båt som gör sig mycket bra i svenska vatten.Hoppas TS får ordning på problemet! Redigerad 7 Augusti , 2015 av Sjoingenjoren 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ancan-af-Argos 47 Postad 7 Augusti , 2015 Skulle inte tveka på att lägga Flexiteek om det inte vore så dyrt, är otroligt snyggt och lätt att sköta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petter_b 49 Postad 7 Augusti , 2015 Argumentet att en båt skulle hantera regn sämre för att den är byggd för Florida håller inte för en faktagranskning. Årsnederbörden runt Floridas kust är med några få undantag minst dubbelt så stor som den i t.ex. Göteborg. 4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser