Gå till innehåll
lördag 12 april 2025
thundergod

Problem med kyl

Rekommendera Poster

Jag har 2st Waeco 50 liters kylar i en Bavaria sport -2012. Båda monterade original av Bavariavarvet.

Allt har fungerat perfekt tills för ett par veckor sedan när den kylen som står i pentryt nere i båten inte går igång men börjar varna för låg spänning. Den andra kylen funkar perfekt och värmare, TV, stereo mm funkar som vanligt det med. Voltmätaren i elcentralen visar samma spänningsområde som vanligt etc.

Jag ringde Waeco för rådgivning och de menade på att batterierna kan ha blivit sämre efter 3 år och att det kunde märkas speciellt om den krånglande kylen låg sist i kedjan. vilket den kanske gör. Vidare bad de mig kontrollera så att rätt kabeldimensioner etc har använts. Dock så ser jag inte riktigt att det skulle vara problemet om allt funkar perferkt i drygt 3 år?

Han på Waeco trodde inte det var fel på kylen men om det skulle vara det så skulle man kunna byta elektronikboxen i kylen tydligen.

Någon som vet vad problemet kan vara?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag vet inte vad som kan ha hänt men om du kommer åt så mät vilken spänning som du har vid kylen när den startar och när den går och jämför värdena med voltmätaren. Är batterierna ok ska det inte skilja mycket.

Hur är det om du ansluter dig till landström, är det likadant då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant, kamraten har haft exakt samma problem i sin Bavaria. Där slutade det med att vi drog grövre kabel till kylen nere i ruffen, samt att båda kylarna kopplades bort ur deras system och sattes på egna säkringar direkt på huvudmatningen. Sen har det fungerat bra.

Nu vet vi att han inte är ensam om problemet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har nu testat lite och både med motorn igång samt landström funkar kylen bra. Den gick dessutom på bara batteri efter att vi kört motorn ca 1 timme. Verkar ju ha något med spännningen att göra? Har 2x140ah förbr och ingen annan strömförbrukare uppvisar några problem som sagt. ska be servicevarvet kolla kabeldimensionerna vid höstservicen. Visar det sig att Bavaria inte följer Waecos rekommendationer så blir det ett argt telefonsamtal...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ju förr du reklamerar felet ju lättare är det att få säljaren (om det är en ny båt du köpt) att åtgärda det.

Det är det företag som du köpt båten av som är ansvarig att rätta till ev. fel, inte tillverkaren.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan ju vara dålig kontakt ärjat eller något om det funkar med motorn på. Gör en batteri test på batterierna också

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...