Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
Gäst MaxSchmeling

Aj aj aj oj oj oj - detta blev dyyyyyrt!

Rekommendera Poster

Gäst MaxSchmeling

Denna danska motorbåt lämnade Bornholm för att ta sikte mot Gilleje. Detta skedde för någon vecka sedan. Man misstar sig på avståndet till land (?) och ränner med full kraft på Stavstensrevet (ev. var det Skårerevet). Proppen trycks upp i skrovet och båten tar in vatten. SSRS kommer till undsättning och bogserar in haveristen till Trelleborg där ekipaget ställs på kajen.

 

Vad gör man ombord som är viktigare än att minimera risken att ställa båten på grund?

 

 

post-102122-0-26103400-1438886628_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad gör man ombord som är viktigare än att minimera risken att ställa båten på grund?

Dricker Pilzner?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han klarar sig nog med självrisken ska du se, resten får du, jag och vi andra som sköter oss ta på våra premier.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han klarar sig nog med självrisken ska du se, resten får du, jag och vi andra som sköter oss ta på våra premier.

 

Riktigt trist kommentar. Misstag kan alla göra och det är det försäkringar är till för.

Eftersom du verkar så skötsam och perfekt så borde du väl inte behöva någon försäkring?

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtklubben kräver ju att det finns försäkring.☺

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SMS ade förmodligen, som folk gör när dom kör bil!

 

 

 

Kalle

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Han klarar sig nog med självrisken ska du se, resten får du, jag och vi andra som sköter oss ta på våra premier.

Riktigt trist kommentar. Misstag kan alla göra och det är det försäkringar är till för.

Eftersom du verkar så skötsam och perfekt så borde du väl inte behöva någon försäkring?

På vad sätt var det en trist kommentar nu då? Så Oldtimers kommentar om pilsner var ok då? Det är ju den bistra sanningen som gäller, vi andra i kollektivet får betala, eller? Och vad gäller mina försäkringar (jag har 3 båtar, 3 försäkringar) så täcker dom för 3:dje man så du har inget att frukta. Redigerad av pseudonym
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Han klarar sig nog med självrisken ska du se, resten får du, jag och vi andra som sköter oss ta på våra premier.

Riktigt trist kommentar. Misstag kan alla göra och det är det försäkringar är till för.

Eftersom du verkar så skötsam och perfekt så borde du väl inte behöva någon försäkring?

På vad sätt var det en trist kommentar nu då? Så Oldtimers kommentar om pilsner var ok då? Det är ju den bistra sanningen som gäller, vi andra i kollektivet får betala, eller? Och vad gäller mina försäkringar (jag har 3 båtar, 3 försäkringar) så täcker dom för 3:dje man så du har inget att frukta.

 

Håller fullständigt med pseudonym.

 

(jag har också tre båtar och tre försäkringar)

 

Vissa saker är inte politiskt korrekt att tycka.

 

Att missa avståndet mellan Bornholm och Skånska kusten borde inte ens va möjligt idag när man slutat att navigera och följer en båtsymbol på en dataskärm.

 

För han körde väl inte sin stora motorbåt på död räkning!?

 

Köper man då dessutom en felkonstruerad båt, så kan ett navigeringsfel få sådana konsekvenser. Skadorna av den typen av den typen är inte helt ovanliga. Man ser ju sådana från och till på våra reparationsvarv.

 

Båtägaren betalar självrisken och resten får kollektivet - vi som har båtförsäkringar betala, Eller tror du - Tundergod - att de pengarna kommer från försäkringsbolagens aktieägare!?

 

I så fall är du lika naiv som motorbåtsköraren som inte kunde bedöma avståndet mellan Borholm och Skånska kusten.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite tråkiga och självgoda kommentarer. Ingen av er som skriver uppfattar jag har händelseförloppet klart för sig. Olyckor kan hända den bäste.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite tråkiga och självgoda kommentarer. Ingen av er som skriver uppfattar jag har händelseförloppet klart för sig. Olyckor kan hända den bäste.

 

Kan du förklara de närmare omständigheterna kring grundstötningen, mer än det som framkommit i tråden.

 

Går man på det nämnda revet, går man ju alldeles för nära land, och skall man gå en sträcka på ca 130 distansminuter finns det ju ingen anledning att snika för att spara nån del av en distansminut.

 

Går man från Bornholm så är det ju lämpligt att sätta kursen strax syd Kullagrunds fyr och sen finns det en angöringsboj, Kämpingebukten, som nästa riktmärke innan man går in i Falsterbokanalen. Dessutom finns det ett antal remmare som markerar de grund som finns utmed den Skånska sydkusten. Eller hinner man inte se dem när man flyger förbi!?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni får väl starta ett eget försäkringsbolag där sådana här klantigheter och alla andra skador som beror på dåligt sjömanskap etc, är undantagna.. Som jag förstår era svar så är ju misstag som leder till skador som försäkringen betalar, inte ok.

Det måste ju vara väldigt jobbigt med den inställningen kan jag tycka. T ex 20 åringen som kör lite för fort och kraschar bilen. Han borde väl inte heller få någon ersättning antar jag? Finns massor av exempel på klantigheter isf..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite tråkiga och självgoda kommentarer. Ingen av er som skriver uppfattar jag har händelseförloppet klart för sig. Olyckor kan hända den bäste.

"Självgoda kommentarer" ?

 

Jag uppfattar oxå TS Max lite självgod...................

 

Mitt svar var en ironisk kommentar til hans fråga OCH kanske en liten kommentar till denna tråden: 

http://www.maringuiden.se/forum/topic/74545-båtnytt-idiotförklarar-de-som-kritiserar-pilsnerlagen/

 

Ha det gött alla ni som enu inte har upplevd en bottenkänning :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni får väl starta ett eget försäkringsbolag där sådana här klantigheter och alla andra skador som beror på dåligt sjömanskap etc, är undantagna.. Som jag förstår era svar så är ju misstag som leder till skador som försäkringen betalar, inte ok.

Det måste ju vara väldigt jobbigt med den inställningen kan jag tycka. T ex 20 åringen som kör lite för fort och kraschar bilen. Han borde väl inte heller få någon ersättning antar jag? Finns massor av exempel på klantigheter isf..

det är ju din tolkning av mitt inlägg, jag gör en annan tolkning så vi är nog ganska olika. men var och en får ju tycka som han vill.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni får väl starta ett eget försäkringsbolag där sådana här klantigheter och alla andra skador som beror på dåligt sjömanskap etc, är undantagna.. Som jag förstår era svar så är ju misstag som leder till skador som försäkringen betalar, inte ok.

Det måste ju vara väldigt jobbigt med den inställningen kan jag tycka. T ex 20 åringen som kör lite för fort och kraschar bilen. Han borde väl inte heller få någon ersättning antar jag? Finns massor av exempel på klantigheter isf..

 

Du tolkar väldigt mycket väldigt konstigt.

 

Vem har sagt att ägaren till båten inte skulle få nån ersättning från försäkringsbolaget!?

 

Sen kanske ändå skadan blir kostsam för ägaren. Det beror ju på vilka avdragsregler bolaget har. Av den ersättning ägaren får, betalar ägaren självrisken och försäkringskollektivet resten. 

 

Sen är ju båtsommaren 2015 förstörd för den båtens del.

 

Sådana skador är inte är inte billiga att reparera. Frågan är om hundratusen räcker.

 

Med allt fler såna skador, så stiger försäkringskostnaderna för hela försäkringskollektivet - även för dig - om du har nån båt som är försäkrad.

 

På de styvt 50 år jag haft segelbåtar har jag råkat ut för ett antal grundstötningar. De flesta av det slag som man märkbart nuddar grundet och ingen värre än att jag tagit mig loss för "egen maskin". Eftersom jag alltid haft långkölade segelbåtar som till sin konstruktion klarar den typen av grundstötningar har det vid ett par tillfällen blivit kosmetiska skador på kölens framkant, men av sån ringa art att det inte lönar sig att anlita försäkringsbolaget.

 

Har man båtar där den enda drivlinan man har sitter så utsatt som det gör på den typen av båtar bör man nog tänka sig för när man navigerar.En liten tabbe och den sommaren är förstör vad det gäller båten i fråga

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja ni gossar (för det är väl mest män som tjatar i den här tråden?).

Trist att se och jag hoppas för ägarens skull att det går att åtgärda och att försäkringsbolaget inte behöver lösa in båten. Och misstag har vi väl alla gjort eller?

("Den som är utan skuld kastar första stenen" hette det väl i bibeln?)

Jag tänker för min del att nuförtiden är ofta första båten betydligt större än "på min tid".

Det medför att skadorna ofta blir större och dyrare än förr. Mina första skador räckte det med lite gelcoat och lite jobb att fixa.

Trist att se iaf.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller helt med ChristerN.

 

Min första båt var 3,x meter lång med en 4 hk Johnson som planade när man satt långt fram. Det är klart man körde på grund några gånger i låg fart eftersom nyfikenheten tog än till mer och mer okända vatten, men det var mest brytpinnar som gick åt.

 

Största missen var nog att muddra med motorn, dvs. använda den som en visp för att få en kanal i lera/sand att köra i. Det var väl sådär och ledde nog till att en 4 hk Evinrude hamnade på akterspegeln nästa säsong.

 

Sedan bleve det en segeljolle också och motorbåten växte så småningom till 4,2 m och 28 knop osv, osv. Navigationskunskapen och körskickligheten växte i takt med båtens storlek, eller om det var tvärt om eller hand i hand.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ös på grabbar vill ha mer stentrista kommentarer att läsa...... :blink:

 

e det nån som vet egentligen vad de e för båt samt kan lägga en tanke på hur båtägaren känner sig jag har själv gått på grund 1 gång visserligen men man känner sig rättså skamsen att andra tror man inte kan styra o sköta en båt vilket är precis tvärtom, o ja jag var nykter när jag stötte på eftersom jag är helnykterist pröva på de istället grabbar :rolleyes:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är osäker på exakt vilket år det var, men skulle tro runt 1979.

Då åkte jag (då runt 13-14år) tillsammans med min far till Laholm för att hämta hem en nyinköpt Draco 2500 Twincab som låg i Lagan och väntade på oss.

 

Turen gick ut i havet, upp till Halmstad för att tanka. Efter det skulle vi runt hela Skåne till hemmahamnen Hermans Heja vid Sölvesborg. Västkusten söderut maldes på utan stopp hur fint som helst och vi stannade inte förrän i Falsterbokanalen där vi passade på att ringa hem till mor från en traditionell telefonkiosk (det var tider det :P). Vi körde vidare för att ta en tänkt övernattning..minns inte om det var Trelleborg eller Ystad som var planen, men oavsett så blev planen kraftigt reviderad när vi körde på grund vid Skåre Läge, tror att det var just Stavstensrevet.

 

Dracon har motor med drev och det var drevet vi drog i med och dom första 30 sekunderna var jag övertygad om att båten var på väg att sjunka. Så var dock inte fallet, utan den flöt hur fint som helst, däremot hade ett knutkors sagt upp sig totalt så båten rörde sig inte en milimeter åt något håll som vi ville.

 

Detta var i slutet av april eller möjligen i början av maj och det jag skall komma till är att farsan inte ens han byta till 21A på radion innan vi såg en mindre fiskebåt som kom ut från hamnen i Skåre. Dom hade set oss redan innan vi kört på och fattade direkt att det skulle gå exakt som det gick.. Minns inte exakt med det hade minst varit 5 båtar på innan oss den säsongen och fiskaren som drog in oss, bjöd på kvällsmat, under den kommande veckan hjälpte till med kran och reparation, tjänade nog mer pengar på det grundet än på fisket..  :D

 

Dom var väldigt gästvänliga i alla fall och när vi kom tillbaks helgen efter var båten fit for fight igen. Farsan betalade det som skulle betalas och sen gav vi oss ut igen, denna gång körde vi både länge och väl rakt ut innan vi svängde av längs kusten igen..  ;)

 

På den tiden var inget av dessa rev utmärkta. Vet inte hur det är idag. Ett sjömärke borde varit väl investerat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du menar kanal 11A på privatradion som inte fungerade så bra men där man kunde lära sig en hel del italienska? Hemska tider!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PR-radion funkade sisådär

Använde den i 3 skarpa lägen

Motrorhaveri  tvenne ggr.

Olycksfall en gång för att beställa ambulans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, bhemac säger:

Du menar kanal 11A på privatradion som inte fungerade så bra men där man kunde lära sig en hel del italienska? Hemska tider!

Givetvis! Det är ju ett antal år sedan, så minnet sviker lite ibland..  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...