Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
uhs911

Vilken 40-fotare med flybridge?

Rekommendera Poster

Jag har insett att en 26 fots DC är för liten för våra behov och har börjat titta efter annat. Som vanligt så blir båten bara större ju mer man info man söker. Först snöade jag in lite på Windy 37 Grand Mistral (gillar u-soffan i aktern).  Sedan började jag fundera på om inte en flybridgebåt vore bäst när man ändå går upp i storlek. Jag gillar stora u-soffor som alla kan sitta vid. De flesta Fly båtar har många sittgrupper, men oftast går det inte att sitta bekvämt med tallrikar, glas och allt, fler än 3 eller max 4 runt dessa. Man vill ju att alla i båten ska få plats...

 

Helst skulle båten vara som Windy 37 eller ex nya Bavaria Sport 400, fast med flybridge.

Grandezza 40 Fly verkar fin. Ingen jättesoffa dock.

 

Vad säger ni? Fly eller inte? Blir det som med balkongerna på övervåningen i huset, fin utsikt men används aldrig?

Vilka båtar har fly + rejäl aktersoffa (behöver inte vara kabin med dörrar osv, men de flesta fly-båtar verkar ha kabin)

?

 

Ska helst finnas med drev.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utbudet är ju ganska stort men blir klart mindre om drev är ett krav. Eftersom du nämner Grandezza, Bavaria 40-fot så antar jag att budgeten är rätt rejäl? 3-4 milj?

Forbina 40/42 Fly är trevlig. Dessutom har den drev. Om drev är ett måste så diskvalificerar det ju i princip alla engelska och franska båtar.

En annan väldigt trevlig fly med drev är Bavaria 42 virtesse.

Nya Nimbus 405 vart jag imponerad av med, men där är det ju raka axlar som gäller.

Grandezza har ju rätt speciell planlösning och kändes dessutom lite trång på akterdäck med trappan till fly. Lär bli en udda fågel med som kan vara svårare att avyttra när den dagen kommer. T ex Forbina finns i många ex och går alltid att bli av med.

 

Personligen skulle jag dock välja bort Fly. Spec om man har barn i lägre åldrar. Jag skulle lätt ta en större sportcruiser med HT som t ex nya Bavaria sport, Sessa, Princess mfl. Väljer du bort fly så har dessutom betydligt fler båtar med drev att välja på. Då blir det utöver redan nämna även Fairline Targa, Princess V serie mfl. Dock så skulle jag föredra en HT med tyg/canvastak framför en med hela det öppningsbara taket i glasfiber. Pga ljudnivå, vikt mm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har insett att en 26 fots DC är för liten för våra behov och har börjat titta efter annat. Som vanligt så blir båten bara större ju mer man info man söker. Först snöade jag in lite på Windy 37 Grand Mistral (gillar u-soffan i aktern). Sedan började jag fundera på om inte en flybridgebåt vore bäst när man ändå går upp i storlek. Jag gillar stora u-soffor som alla kan sitta vid. De flesta Fly båtar har många sittgrupper, men oftast går det inte att sitta bekvämt med tallrikar, glas och allt, fler än 3 eller max 4 runt dessa. Man vill ju att alla i båten ska få plats...

 

Helst skulle båten vara som Windy 37 eller ex nya Bavaria Sport 400, fast med flybridge.

Grandezza 40 Fly verkar fin. Ingen jättesoffa dock.

 

Vad säger ni? Fly eller inte? Blir det som med balkongerna på övervåningen i huset, fin utsikt men används aldrig?

Vilka båtar har fly + rejäl aktersoffa (behöver inte vara kabin med dörrar osv, men de flesta fly-båtar verkar ha kabin)

?

 

Ska helst finnas med drev.

I den här sitter du lätt 10st runt bordet

http://youtu.be/o-5f3xlGT_Q

Redigerad av Gaskon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utbudet är ju ganska stort men blir klart mindre om drev är ett krav. Eftersom du nämner Grandezza, Bavaria 40-fot så antar jag att budgeten är rätt rejäl? 3-4 milj?

Forbina 40/42 Fly är trevlig. Dessutom har den drev. Om drev är ett måste så diskvalificerar det ju i princip alla engelska och franska båtar.

En annan väldigt trevlig fly med drev är Bavaria 42 virtesse.

Nya Nimbus 405 vart jag imponerad av med, men där är det ju raka axlar som gäller.

Grandezza har ju rätt speciell planlösning och kändes dessutom lite trång på akterdäck med trappan till fly. Lär bli en udda fågel med som kan vara svårare att avyttra när den dagen kommer. T ex Forbina finns i många ex och går alltid att bli av med.

 

Personligen skulle jag dock välja bort Fly. Spec om man har barn i lägre åldrar. Jag skulle lätt ta en större sportcruiser med HT som t ex nya Bavaria sport, Sessa, Princess mfl. Väljer du bort fly så har dessutom betydligt fler båtar med drev att välja på. Då blir det utöver redan nämna även Fairline Targa, Princess V serie mfl. Dock så skulle jag föredra en HT med tyg/canvastak framför en med hela det öppningsbara taket i glasfiber. Pga ljudnivå, vikt mm

OK, tack för svar. Jag har två pojkar 3 & 5 år, klättrar överallt, kanske ska undvika fly då?

 

Anledningen till att jag vill ha drev är att jag vill kunna ta mig ut snabbt från Stockholm. Vi åker mycket till Utö t ex. Jag är ingen riktig båtmänniska som jag antar att de flesta här är. Fint väder några dagar åker vi ut, annars inte.

 

Jag gillar Virtessen, men soffan på akterdäck är inte mycket att hurra för.

 

Ang budget så är det lite flytande. Kan tänka mig att betala en hel del för något som redan tappat lite i värde, mest eftersom jag använder båten så lite.

Båten ska vara bred också, så man slipper ramla över varandra. har en DC som är 3 meter bred idag, och den känns trång. Många 35-38 fotare är ju inte mer än 3,50 och det ska helst vara uppemot 4 (gärna 3,99...). Jag struntar i åtkomst till badbrygga osv. Hellre då en layout som en Yamarin 79/80.

 

Kanske vänta lite på en beggad Bavaria Sport 360/400 eller en nyare Windy 37 HT då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Du verkar påläst, jag lägger till någon av Nord Wests SportsTop modeller också. Har ok sittbrunn. Tankar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Titta på Sealine S34 riktigt fina utrymmen både uppe och nere.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Utbudet är ju ganska stort men blir klart mindre om drev är ett krav. Eftersom du nämner Grandezza, Bavaria 40-fot så antar jag att budgeten är rätt rejäl? 3-4 milj?

Forbina 40/42 Fly är trevlig. Dessutom har den drev. Om drev är ett måste så diskvalificerar det ju i princip alla engelska och franska båtar.

En annan väldigt trevlig fly med drev är Bavaria 42 virtesse.

Nya Nimbus 405 vart jag imponerad av med, men där är det ju raka axlar som gäller.

Grandezza har ju rätt speciell planlösning och kändes dessutom lite trång på akterdäck med trappan till fly. Lär bli en udda fågel med som kan vara svårare att avyttra när den dagen kommer. T ex Forbina finns i många ex och går alltid att bli av med.

 

Personligen skulle jag dock välja bort Fly. Spec om man har barn i lägre åldrar. Jag skulle lätt ta en större sportcruiser med HT som t ex nya Bavaria sport, Sessa, Princess mfl. Väljer du bort fly så har dessutom betydligt fler båtar med drev att välja på. Då blir det utöver redan nämna även Fairline Targa, Princess V serie mfl. Dock så skulle jag föredra en HT med tyg/canvastak framför en med hela det öppningsbara taket i glasfiber. Pga ljudnivå, vikt mm

OK, tack för svar. Jag har två pojkar 3 & 5 år, klättrar överallt, kanske ska undvika fly då?

 

Anledningen till att jag vill ha drev är att jag vill kunna ta mig ut snabbt från Stockholm. Vi åker mycket till Utö t ex. Jag är ingen riktig båtmänniska som jag antar att de flesta här är. Fint väder några dagar åker vi ut, annars inte.

 

Jag gillar Virtessen, men soffan på akterdäck är inte mycket att hurra för.

 

Ang budget så är det lite flytande. Kan tänka mig att betala en hel del för något som redan tappat lite i värde, mest eftersom jag använder båten så lite.

Båten ska vara bred också, så man slipper ramla över varandra. har en DC som är 3 meter bred idag, och den känns trång. Många 35-38 fotare är ju inte mer än 3,50 och det ska helst vara uppemot 4 (gärna 3,99...). Jag struntar i åtkomst till badbrygga osv. Hellre då en layout som en Yamarin 79/80.

 

Kanske vänta lite på en beggad Bavaria Sport 360/400 eller en nyare Windy 37 HT då?

 

Ursäkta en fråga. Men går en båt med drev väldigt mycket fortare än en med raka axlar i Stockholms skärgård? Vad har jag missat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ursäkta en fråga. Men går en båt med drev väldigt mycket fortare än en med raka axlar i Stockholms skärgård? Vad har jag missat?

 

Nja, ingen expert på skillnaderna och tänkte väl mest att jag vill ha en planande båt för marschfartens skull och att det ofta är drev på dessa. Jag gissar att man tappar 5-10 knop i marschfart med raka axlar? Jag har inget emot raka axlar för övrigt, jag kör för lite för att bränsleförbrukning ska vara ett problem, så finns det något i klassen 35-40 fot som går bra så gärna för mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Titta på Sealine S34 riktigt fina utrymmen både uppe och nere.

Har inte tittat på Sealine, men började kolla runt. Sealine SC35/SC42 är nästan mitt i prick. Riktigt bred med fantastisk sittbrunn!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nord west är trevligta men extremt traditionella och kan jag tycka, en aning hemvävda i designen. Men det är ju en smaksak.

Sealine är trevliga. Ligger bredvid en Sc 35 i Grinda just nu:). Den har ju bytt namn till Sc38 nu och fått längre fast badbrygga samt en del andra uppdateringarn. Ska vi byta upp oss inom några år så står det nog mellan SC38 och Bavaria 360, helt klart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nyare fairline targa 38/princess v39 hugget som stucket. Jag tycker westline 360 ser schysst ut. Personlig favorit nimbus 34 nova, fast den är ju något mindre än vad som krävs här. Skandinaviskt/engelskt är väl vettigast enl min uppfattning av hur andrahandspriser utvecklar sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Både princess och fairline är fina. Targa kanske lite sportigare men v 39 både är och känns ganska mycket större. Fick jag välja fritt skulle jag ganska solklart köpa en V39 i den klassen. Finns dock knappt några begagnade i Sverige och nya är väldigt dyra pga pundet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nord west är trevligta men extremt traditionella och kan jag tycka, en aning hemvävda i designen. Men det är ju en smaksak.

Sealine är trevliga. Ligger bredvid en Sc 35 i Grinda just nu:). Den har ju bytt namn till Sc38 nu och fått längre fast badbrygga samt en del andra uppdateringarn. Ska vi byta upp oss inom några år så står det nog mellan SC38 och Bavaria 360, helt klart.

Va? Typiskt, jag låg i också i Grinda 7/8 aug. Hade varit kul att se den. Var det du som hade 80-fotaren?

 

Har blivit väldigt förtjust i Sealines SC/S modeller. Det verkar lite rörigt. Just nu finns S330 och S450 på deras hemsida. Söker man på S380 far man fram den också (men den finns inte i menyn). SC35/SC38/S380 är mer eller mindre samma båt med olika mått på badbryggan? SC42/s450 samma sak där?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nyare fairline targa 38/princess v39 hugget som stucket. Jag tycker westline 360 ser schysst ut. Personlig favorit nimbus 34 nova, fast den är ju något mindre än vad som krävs här. Skandinaviskt/engelskt är väl vettigast enl min uppfattning av hur andrahandspriser utvecklar sig.

Princess V39 är fin men ganska dyr, och jag tycker att den har för lite plats i aktern att sitta runt bordet, dessutom ett pyttelitet bord (det går väl kanske att snickra till ett bättre bord om man vill det). Jag har nog tittat för mycket på SC42/S450...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Träffade en norrman på Käringön som hade en SC42. Så stor sittbrunn hittar man inte ens i amerikanska båtar :)

Vet att denna modell är svårsåld i UK just pga bredden och vad det gör med utseendet enligt vissa. Mao stor prutmån på de som finns på marknaden. Dock är ju pundet helt fel :(

 

Om du vill kunna åka i lite sjö så kan du räkna bort Forbina direkt

 

Tycker inte du skall stirra dig blint på axlar/drev. I dessa storlekar av båt så är det inga jätteskillnader

Dubbla dieslar och axlar är enklare att manövrera i hamnar än drev samt lägre servicekostnader osv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Nord west är trevligta men extremt traditionella och kan jag tycka, en aning hemvävda i designen. Men det är ju en smaksak.

Sealine är trevliga. Ligger bredvid en Sc 35 i Grinda just nu:). Den har ju bytt namn till Sc38 nu och fått längre fast badbrygga samt en del andra uppdateringarn. Ska vi byta upp oss inom några år så står det nog mellan SC38 och Bavaria 360, helt klart.

Va? Typiskt, jag låg i också i Grinda 7/8 aug. Hade varit kul att se den. Var det du som hade 80-fotaren?

 

Har blivit väldigt förtjust i Sealines SC/S modeller. Det verkar lite rörigt. Just nu finns S330 och S450 på deras hemsida. Söker man på S380 far man fram den också (men den finns inte i menyn). SC35/SC38/S380 är mer eller mindre samma båt med olika mått på badbryggan? SC42/s450 samma sak där?

Nej 80 fotaren var inte min. Måste ha missat den men såg en Azimut 80 i wasahamnen dagen efter. Jag har bara en Bavaria 28 sport. SC 35 har utgått och heter nu sc380. Förlängd badbrygga samt lite andra modifieringar är det som skiljer. Har tittat lite på 330 modellerna men de är nog aningen små att uppgradera till för vår del. Vad jag vet så är det 330, 380 samt 450 skroven som Sealine kommer bygga under den nya regimen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Nyare fairline targa 38/princess v39 hugget som stucket. Jag tycker westline 360 ser schysst ut. Personlig favorit nimbus 34 nova, fast den är ju något mindre än vad som krävs här. Skandinaviskt/engelskt är väl vettigast enl min uppfattning av hur andrahandspriser utvecklar sig.

Princess V39 är fin men ganska dyr, och jag tycker att den har för lite plats i aktern att sitta runt bordet, dessutom ett pyttelitet bord (det går väl kanske att snickra till ett bättre bord om man vill det). Jag har nog tittat för mycket på SC42/S450...

Med tanke på din starka prioritering av sociala ytor och många sittplatser så kanske det är läget att titta på några amerikanare? De prioriterar ju ofta just den sociala biten hårdare i planeringen än många europeiska varv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Träffade en norrman på Käringön som hade en SC42. Så stor sittbrunn hittar man inte ens i amerikanska båtar :)

Vet att denna modell är svårsåld i UK just pga bredden och vad det gör med utseendet enligt vissa. Mao stor prutmån på de som finns på marknaden. Dock är ju pundet helt fel :(

 

Om du vill kunna åka i lite sjö så kan du räkna bort Forbina direkt

 

Tycker inte du skall stirra dig blint på axlar/drev. I dessa storlekar av båt så är det inga jätteskillnader

Dubbla dieslar och axlar är enklare att manövrera i hamnar än drev samt lägre servicekostnader osv

Bra tips med UK. Är det Boat24 som gäller för att kolla engelska båtar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en mängd sidor att leta båtar i UK

Tex

Yachtworld

Theyachtmarket

Boatshop24

www.newsnow.co.uk är käck då den är lite som Sveriges "allaannonser"

 

Bästa är ändå att googla tex "Sealine SC42 sale". Då hittar du alla

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en mängd sidor att leta båtar i UK

Tex

Yachtworld

Theyachtmarket

Boatshop24

www.newsnow.co.uk är käck då den är lite som Sveriges "allaannonser"

 

Bästa är ändå att googla tex "Sealine SC42 sale". Då hittar du alla

Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...