Gäst Stefan Postad 23 April , 2005 JAg har köpt en båt som har fått en spricka i skrovet pga att båten har vält på land. Skadan är ca 40 cm lång med start 10 cm ovan vattenlinjen och sedan 30 cm under vattenlinjen. Gelcoaten är borta och det är en yttre spricka i glasfiberskrovet. Båten har även en skada på kölen, där det har blivit en spricka i bakkanten på kölen. Hur går jag bäst tillväga för att laga dessa två skador under vattenlinjen? Ska jag använda mig av epoxy eller bara glasfiberspackel? Ska jag förstärka skrovskadan inifrån? Behöver jag plasta in en träbit i plasten inifrån för att öka hållfastheten på skrovet där skadan sitter? TACKSAM FÖR UTTÖMMANDE SVAR!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
minbuss 1 Postad 24 April , 2005 Hej Stefan! Du måste slipa ner plasten runt sprickan i en jämn fasning för att sedan bygga upp med polyester o matta, börja på innsidan om du kommer åt. Sedan gör du samma sak på utsidan. Sten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Forgus31 Postad 25 April , 2005 Rätt Minbuss! Viktigt om hållfastheten ska bli lika som det gamla laminatet är att man inte ska spackla igen sprickan. Det är glasibern tillsammans med polyesterplasten blir ett starkt skrov igen. Om man vill kan man öka på lite om man tror det är ett ställe som måste vara starkt. Att fasa ner så man får stor yta på det nyuppbyggda laminatet (lagningen) är viktigt så krafterna får stor yta att fördelas på. Det kan ju bli så att vidhäftningen för det nya lager laminat man bygger upp inte är fullt så bra som det var från början. Då spelar det mindre roll när man tar till en yta i överkant. För att lära sig plasta kan man öva sig på några hekto polyester och lite glasfiber. Skaffa en räfflad metallrulle och börja baka. Polyester penslas på t.ex. en glasskartongs utsida. Hela botten och upp några cm runt kanten. Lägg på glasfiber som mättas med polyester. Rulla ur luften. Lägg på ett lager glasfiber. Pensla på polyester. Rulla ur luften. Osv tills polyestern är slut. Ge akt på om det börjar härda. Har du mycket härdare kan det bli mycket varmt. Har du för lite härdare så tar det lång tid för härdning och ytan blir klibbig. Härdar då med tiden. Vet man att det blir tunna skikt kan man ta lite mer härdare. Bra att träna några gånger och se resultatet. Det bästa är att tänka på omgivningstemperaturen och öka/minska härdare lite efter temperatur. Det finns mycket bra info att läsa på men det viktiga är att veta att det är så lätt att lyckas med plastning och det gör det extra roligt. Misslyckas man ändå är det bara att ta fram vinkelslipen, yxan eller vad man har och börja om med nya tag. Man har ju inte förstört något. Ett bra sätt att misslyckas är att spackla igen sprickan. Då är hållfastheten minimal. Händer och verktyg rengörs med aceton. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jablo 0 Postad 26 April , 2005 Gå in och läs på NM Epoxis hemsida. http://www.epotex.se/page/140 Där står det hur man fixar de flesta reparationer. /Jablo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 28 April , 2005 Eller hämta gratis en katalog ex Sea Seas. Där står det hur du skall göra. Lycka till/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Robert Postad 29 April , 2005 Hej! Att använda glasfiberspackel innebär noll hållfasthet! Tror dom flesta har täckt in ganska väl hur du bör hantera polyesterplast och glasfibermatta. Vad gäller kölskadan är det dock viktigt att du slipar bort allt skadat laminat. Epoxy är alltid det bästa materialet att använda i och med att du får bäst vidhäftning med det. Nackdelen är att det är ett rätt dyrt material samt att det inte går att lägga på gelcoat på epoxy. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser