maniliki 0 Postad 6 Augusti , 2015 Hej, Detta är min första fråga i forumet. Efter att det gått ett antal månader med en katastrofal första båtsäsong så skulle jag vilja kolla om forumet kan hjälpa mig med ett av mina fel. Båten har dubbelmonterade KAD44P-A och på SB motor så går kompressorn konstant i och ur vid tex 2000 vpm. Samma fenomen kan uppstå i hela varvtalsregistret 1700-2600 vpm. Vid kallstart så går kompressorn konstant till motortemperaturen uppnått ca 50 grader. Vad jag förstår av verkstadshandboken så är det vartal, tryck och temperatur på laddluften som styr kompressorn via EDC:n. Vad gäller givarna så kan jag endast hitta en slang som går från insugsröret till EDC:n. Övriga givare hittar jag inte. Är det någon som vet hur felsökningen skall göras eller direkt kan säga var felet ligger? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sempre 0 Postad 8 Augusti , 2015 Menar du att kompressorn kopplar i och ur vid konstant varvtal? Den skall ju annars fungera som du beskriver: igång vid start tills tempen gått upp något, sedan konstant inkopplad mellan ca 1700-2800 rpm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
maniliki 0 Postad 8 Augusti , 2015 Det stämmer, i och ur vid konstant varvtal. Fenomenet finns tydligt beskrivet i verkstadshandboken vad gäller bla 43:or och kallas oscillerande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 9 Augusti , 2015 (redigerade) Maniliki skrev: Vad gäller givarna så kan jag endast hitta en slang som går från insugsröret till EDC:n. Övriga givare hittar jag inte.Möjligen har du inte sett DENNA manual, 76 sidor enbart om EDC:n?Vänsteruppslagets skiss gäller visserligen KAD44P-C men där syns ju litet olika givares placering.Edit tillägg: hittade nyss en 88-sidig MANUAL som även omfattar edc:n för KAD44P-A. Redigerad 9 Augusti , 2015 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
maniliki 0 Postad 17 Augusti , 2015 Tack för manualen Thomas-1. Efter läsning antog jag att det endfera kan vara EDC:n eller laddlufttempgivaren. Mätte upp givaren vilken verkade visa riktiga värden men också lika som i BB motor. Detta vid kall motor. Jag plockade BB EDC och testade att köra men samma problem visade sig. Tom på idéer vad gäller felsökning så kopplade jag bort trimchippet och då försvann problemet. Nu återstår en längre test för att verifiera felet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser