jonasmaxi77 0 Postad 6 Augusti , 2015 jag har en läckande propelleraxeltätning som har gått från droppande till rinnande. för det första. hur funkar det, vad finns i tätningen och i röret? någon som kan förklara? någon som har en sprängskiss? sen går det att täta? har läst att man kan byta garn (om det är en sådan modell dvs) alt. dra åt på något sätt. och går det att göra utan att ta upp båten ? går det att byta tätningen utan att ta upp båten ? och går det att byta utan att ta bort roder och hela axeln. är helt nybörjare när det gäller propelleraxlar, och skulle behöva hjälp så fort som möjligt. måste åka ner dagligen och länspumpa. tacksam för svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 6 Augusti , 2015 Under det där locket ska det vara fullt med fett och så ska man ofta, (dagligen?), dra åt locket lite så att man pressar in mer fett i tätningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 6 Augusti , 2015 Din tätning har radialtätningar, kallas även packbox, stefatätning. Tätningarna går inte att byta i vattnet! hela "klumpen" måste bort. Då detta är den sämsta typen av äldre tätningar är min rekommendation att byta den till något modernare, Black Jack kanske eller någon dyrare mer avanserad modell. Kanske om du kan få tag på något riktigt hårt fett kan klara dig till upptagningen. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonasmaxi77 0 Postad 6 Augusti , 2015 Aj då går den att byta utan att riva axlel och roder ? och något tips på hårdare fett så det kanske slutar droppa ? tack för snabbt svar Din tätning har radialtätningar, kallas även packbox, stefatätning. Tätningarna går inte att byta i vattnet! hela "klumpen" måste bort. Då detta är den sämsta typen av äldre tätningar är min rekommendation att byta den till något modernare, Black Jack kanske eller någon dyrare mer avanserad modell. Kanske om du kan få tag på något riktigt hårt fett kan klara dig till upptagningen. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 6 Augusti , 2015 Du måste ut med axeln Om du ska byta den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 546 Postad 6 Augusti , 2015 Frågan är om det ens är en tätning som är avsedd fettsmörjning. De flesta av den här typen är avsedda för smörjning med olja. Om man ska smörja med fett, måste tätningsringarna vara låsta med låsringar. Annars trycks de ut ur sitt läge när man smörjer. Smörjningen är främst till för bussningen som styr upp axeltätningen på axeln, och den behöver bara smörjas någon gång ibland. Om man kan vicka tätningen på axeln, är bussningen utsliten, och då hjälper det inte att byta tätningsringar. Helst ska man byta till en underhållsfri typ av tätning. Till exempel PSS. Vissa båtar, till exempel Albin 25, är felkonstruerade med alldeles för långt mellan axellagringarna. Då måste man ha en tätning som håller i axeln, så att den inte slänger runt och slår i hylsröret. Då kan en tätning av typen Black Jack vara bra. Det finns en italiensk variant som Rodahl marin säljer, som är lättare att smörja och lufta, än Volvo Pentas variant. Att försöka med något annat fett kommer inte att fungera. I så fall måste man fylla hela hylsröret med fett, och det kommer att börja läcka snart i alla fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peterseglare 18 Postad 6 Augusti , 2015 Jag har en liknande som jag fyller på manuellt en gång om året med ca en ml vattenfast fett från VP, och den fungerar bra. Så prova att vrida locket medurs sakta till det slutar rinna vatten. Men var försiktig så du inte pressar ut packningarna. Om det inte går att skruva åt så är nog fettet slut. Skruva då av locket helt och fyll på. Skruva seda åt locket sakta. /Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonasmaxi77 0 Postad 7 Augusti , 2015 kan det bara så att jag tryckt i för mycket fett så packningarna att åkt ur sitt spår ? och går det att går nånting åt det i efterhand för att få dom på plats? kan man inte trycka i något från utsidan? inte som permanent lösning utan bara så att det inte läcker tills upptagning ? tack för svar /jonas Jag har en liknande som jag fyller på manuellt en gång om året med ca en ml vattenfast fett från VP, och den fungerar bra. Så prova att vrida locket medurs sakta till det slutar rinna vatten. Men var försiktig så du inte pressar ut packningarna. Om det inte går att skruva åt så är nog fettet slut. Skruva då av locket helt och fyll på. Skruva seda åt locket sakta./Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peterseglare 18 Postad 7 Augusti , 2015 Om du pressat loss något så är det väl den inre packningen, och den är nog svår att fixa med båten i vattnet. Men vira silvertape runt axel och lager så lär det väl hålla tätt så länge motorn står still. Sedan får du ta bort tapen när du skall använda motorn. /Peter 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 157 Postad 30 Maj , 2020 Min plan för min båt, en Albin Cumulus, med rak axel liknande din är att vid större läckage, trycka in en oljeindränkt trasa mellan axeltrumman/röret och propelleraxeln. Detta när måten ligger stilla och det är badtemperatur. Sen lossa axeln inne i båten från axel kopplingen vid bakslaget. Föra axeln bakåt in i trumman och plocka bort tätningen för åtgärd. En viktig sak är att kolla axelns linjering mot backslag/inombordsmotor. . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser