Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
Amanda31

Backstag

Rekommendera Poster

Har backstag för att sträcka upp förstaget. Gillar verkligen detta och har inga problem att använda dem. Enda problemet är att de är i vägen ibland. Särskilt vid gippar. Har sett två lösningar. Den ena är att man drar upp det lösa backstaget mot akterstaget via en gummicord som går genom ett block högt upp på akterstaget till det sträcka backstaget. Så har jag det. Det andra är att man har gummicord som drar fram backstaget mot vant eller mast för att få det ur vägen. Erfarenheter och synpunkter? Andra bättre lösningar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bara seglat med variant på alternativ 1 - variant då det inte sitter speciellt högt upp, endast c:a 1,5-2 meter ovan däck.

Funkar OK, men man kanske skulle ha chock-cord på flera ställen..?

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror också alternativ 1 är bättre. Hmm ska fundera över kompletterande chock-cord. Skulle sitta ovanför den jag har i så fall... Har aldrig sett det men kan funka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har alternativ 1 och enda alternativet jag kan tänka mig som bättre är att via en snabbkoppling plocka bort det backstag som inte används. Fungerar på långa bogar men inte vid tillfällen då undanvindsbogarna blir många och korta. Har det systemet också  :)

Redigerad av excel319

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har aldrig sett att man spänner backstag bakåt och har ärligt talat lite svårt att visualisera det hela. Däremot framåt till spridarfästet så att backstaget inte kan lägga sig framför spridaren är väl ganska normal och jag vet inte om jag sett backstagsbåtar utan..

Läste också senast igår om en smart lösning med en enda lina, inte gummicord, som via block vid spridarfästet har en ända i varje backstag. På så sätt drar det lösa backstaget fram när det nya tightas hem. Rätt smart.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Åter en dag med nya kunskaper! Jag trodde att backstag och akterstag var samma sak :-)

På de båtar jag seglat hittills så sträcker man förstaget genom att spänna akterstaget.

Måste ovilligt erkänna att jag aldrig observerat ett backstag, jag har nog sett de men inte fattat vad det är. Ytterligare ett bevis på hur värdefullt och lärorikt det är att surfa runt på olika forum på nätet.

En klokare Gladius

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Åter en dag med nya kunskaper! Jag trodde att backstag och akterstag var samma sak :-)

På de båtar jag seglat hittills så sträcker man förstaget genom att spänna akterstaget.

Måste ovilligt erkänna att jag aldrig observerat ett backstag, jag har nog sett de men inte fattat vad det är. Ytterligare ett bevis på hur värdefullt och lärorikt det är att surfa runt på olika forum på nätet.

En klokare Gladius

Partialriggade båtar med raka spridare har backstag för att sträcka förstaget. De flesta partialriggade båtar har dock svepta spridare i stället. Enklare men inte lika kraftfullt. Toppriggade båtar behöver inget backstag eftersom akterstaget sträcker förstaget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...