mpecov 0 Postad 5 Augusti , 2015 (redigerade) Hej, Har nyligen köpt en Maxi 68 och tänkte installera en automatisk länspump. Har någon möjlighet att hjälpa mig med instruktioner hur den ska monteras? Jag har läst i andra trådar och det verkar som att den ska installeras i kölsvinet? Hur kommer man åt kölsvinet i en Maxi 68? Hälsningar Mikael Redigerad 5 Augusti , 2015 av mpecov Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 5 Augusti , 2015 Du ska montera den på det ställe som är lägst när båten flyter, där vattnet först samlas. Troligtvis är det under durken i ruffen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 5 Augusti , 2015 Nyfiken fråga, varför automatisk länspump, läcker båten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mpecov 0 Postad 6 Augusti , 2015 Nyfiken fråga, varför automatisk länspump, läcker båten? Nej den läcker inte men jag antog att man ska ha en länspump i båten? Behöver man inte det? (Är nybörjare). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 6 Augusti , 2015 Hej och nej, man behöver knappast en automatisk länspump i plastbåtar typ Maxi68.Någonting att ösa med räcker långt, och båtens sedvanliga och oumbärliga "pinkhink" är nog mer effektiv än de flesta länspumpar - åtminstone om man blir tillräckligt skraj ifall vattnet väller in.Skulle alltså lagt slantarna på nåt annat säkerhetshöjande, exempelvis STAY AFLOAT verkar vara ett bra - för att inte säga ett smått fantastiskt - tätningsklägg som numera säljs i de flesta båtaffärer (kolla videon).Kilformade träpluggar för akut tätning av mer eller mindre runda hål efter brustna skrovgenomföringar är annars en klassiker, men själv nöjer jag mig mig med stayafloat. Kanske hinner jag ångra detta en icke-vacker dag, men men. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 6 Augusti , 2015 Jag förespråkar en manuell fast intallerad länspump. Detta gäller även i plastbåtar typ Maxi. På 70- talet gick en bekant på grund med sin Scampi som då började ta in vatten i akterkant kölinfästning. Under färden från grundet höll ägaren båten flytande med hjälp av länspump. Att vara ensam ombord och springa upp / ner med en hink samtidigt som båten ska transporteras motland är nog svår uppgift att klara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 6 Augusti , 2015 (redigerade) Botved: Tack! Själv har jag numera en ganska rejäl manuell länspump men måste lämna sittbrunnen för att kunna nå dess pumphandtag i kajutan ett par trappsteg ned.(Löjligt dumt men jag "tänkte inte på det" vid installationen, rimligen måste manuella pumpars handtag kunna nås av rorsman givet att man vill kunna ensamsegla, för om man är ensam ombord kan man som du säger knappast lämna sin plats vid rodret.)Men om pumphandtaget är lättillgängligt placerat och gärna "ergonomiskt fotriktigt/ arbetsvänligt" i sittbrunnen finns åtminstone en god chans att själv både kunna styra och succesivt hålla undan stigande vattennivå tills man når hamn. (Pump-spaken gör motstånd, krävs bra flås för att pumpa snabbt, alla träbåtsägare kan nog bekräfta, och man blir lätt onödigt trött i enskilda arm-muskler om läckaget är stort och spaken inte är bra placerad ergonomiskt.) Redigerad 6 Augusti , 2015 av Thomas-1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 532 Postad 6 Augusti , 2015 Tycker idén med länspump är bra! Hade tidigare en båt med lågt akterdäck och en vecka när det blåste från aktern och jag jobbade blev båten halvfull med vatten. Detta hade en elektrisk länspump räddat en del av inredningen om det hade funnits. Helgen fick inledas med torkning av mattor, slängande av blöt mat, dynor etc som förvarats i kölsvinet eller lågt i båten. Monteringen ska vara så låg som möjligt när båten ligger normalt i vattnet. Ofta ska det också vara en separat flottör som när den flyter upp startar (den automatiska) länpumpen. Se till så elen till pumpen är inkopplad även om du slår av huvudströmbrytaren. En del elektriska länspumpar har möjlighet att startas både automatiskt och manuellt. Kolla den bifogade installationsanvisningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 6 Augusti , 2015 Klart det ska finnas pump, helst flera! Gärna en elpump och en handpump, i sittbrunn. Med det sagt, det är få länspumpar som är lika effektiva som en rädd seglare med en hink! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 6 Augusti , 2015 Först och främst ska man ha en bra försäkring. Nr 2 är träpluggar, enkelt och billigt. Sen en automatisk, elektrisk pump. Det är ytterst få fall där en manuell pump skulle ha varit bättre än en elektrisk. I min båtgrannes båt regnade det in, när han kom ner efter att ha varit borta ett tag så flöt durkar och mattor. Inga skador som var värda att blanda in försäkringsbolaget för men en himla massa besvär. Ska man ha en manuell länspump så ska den sitta så att man kan pumpa och styra samtidigt enligt en kille med erfarenhet. Den manuella pumpen kostar oftast lika mycket som två elektriska. Har man inverter och är pessimistiskt lagad skaffar man en 230V pump. Fördelen är att om kan ta sig till en brygga med 230V så kan man plugga in pumpen som klarar att gå timma efter timma. En pump som öser 100l/min kostar 300kr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 7 Augusti , 2015 Jag förespråkar en manuell fast intallerad länspump. Detta gäller även i plastbåtar typ Maxi. På 70- talet gick en bekant på grund med sin Scampi som då började ta in vatten i akterkant kölinfästning. Under färden från grundet höll ägaren båten flytande med hjälp av länspump. Att vara ensam ombord och springa upp / ner med en hink samtidigt som båten ska transporteras motland är nog svår uppgift att klara. Med tanke på din text kom jag att tänka på den svenske jordenruntseglaren som, efter att han lämnat Kapstaden ett antal dygn tidigare, krockade med en val i södra ishavet. Båten började läcka och han själv blev skadad. Han låg i ett antal dygn och pumpade med sin manuella länspump monterad nere i ruffen. Han lyckades hålla båten flytandes till en båt från Sydafrikas flotta hittade honom. Själv blev han räddad och båten sänktes troligtvis. Skall man ut på längre äventyr skall man väl ha handdriven länspump både nere i ruffen och uppe i sittbrunnen. Själv har jag en båt med två separata ställen där axelgenomföringar kan läcka. Jag har två automatiska länspumpar som startar på tid. Rule 500. Sen om man behöver nån automatisk länspump i en Maxi 68 med aktersnurra - de vete katten. En elektrisk länspump kräver ju dessutom att det finns ström. Den effektivaste länspumpen, oavsett, är en rädd man med en spann, som någon antydde. Man behöver inte klättra upp och hälla vattnet överbord. I en båt med självläns i sittbrunnen borde det räcka med att hälla vattnet i sittbrunnen. Har själv praktiserat detta vid två tillfällen. 2005 och strax före midsommar i år Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 7 Augusti , 2015 "Sen om man behöver nån automatisk länspump i en Maxi 68 med aktersnurra - de vete katten. En elektrisk länspump kräver ju dessutom att det finns ström." Och den manuella pumpen kräver att det finns någon som pumpar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 7 Augusti , 2015 En båt med aktersnurra ( vanligt på Maxi 68) har begränsat med ström som regel. Jo det behövs någon som pumpar en manuell pump. Min egen erfarenhet är att en manuell pump funkar bra och det gör även en elektrisk med rätt underhåll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 7 Augusti , 2015 "En båt med aktersnurra ( vanligt på Maxi 68) har begränsat med ström som regel" Jo och troligen begränsat med läckage också. Det man ska fundera över tycker jag är, vad är det för vatten som kan komma in. Går man på grund eller ett genomföring brister (hur ofta händer det?) så är det pyts som gäller, den är mest effektiv. En träplugg fixar ett "plötsligt hål". Jag har fört om en båt där en dålig slang börjat droppa. När ägaren klev ombord hörde han att den automatiska länspumpen startade och han började undersöka varför. Att det regnar in är mer vanligt, något har blivit glömt öppet. Överbrytande sjö kan gen en del vatten. Oftast är det nog div källor som ger lite vatten i kölsvinet, man kollar helt enkelt inte. En automatisk länspump är bra. Biltema har en för 369 kr som fungerar utmärkt. Enkel att montera, bara limma fast underdelen. Den pumpar ca 30 l/min och förbrukar knappt 2A. Ett 70Ah batteri, om det är fullt, räcker för att pumpa i ett dygn dvs 40 m3! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 7 Augusti , 2015 Bhemac, vi har inte samma uppfattning om detta. För mig är en länspump primärt till för att användas vid ett plötsligt läckage. Förtöjd vid bryggan kommer inte Maxi 68:an sjunka pga regn. En kontakt som legat i fukten lite dåligt underhållen är i min värld inte en tillräckligt bra säkerhet, men gärna både el och manuell. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 7 Augusti , 2015 Frågan är intressant att diskutera. Så här är min plan: Om båten plötsligt börjar vattenfyllas skulle jag helt snabbt försöka lokalisera läckan och se om den kan tätas. Om inte skulle jag larma. Plocka ihop det jag vill ha kvar. Sen ösa utav h-vete om det är lönt, annars bara sätta mig och vänta. Självrisken är lika stor om det är en vattenskada eller om båten sjunker. Regn lär inte sänka båten och ger oftast bara småskador, för små för att ta på försäkringen men skapar en del arbete och kanske ett lägre andrahandsvärde. Som all elutrustning så måste man se till att den är underhållen, personligen vill jag ha lödda skarvar med vulktejp på en sådan kabel. Elpumpen är bra, manuell i form pyts brukar man ha. En bra, manuell pump kostar en rejäl slant, lägg tex hellre pengarna på en bärbar VHF. En kul övning är att fylla en barnpool med vatten och sen tömma den med pump resp pyts. Om jag kommer ihåg rätt så tömde man nästan dubbelt så snabbt med pytsen. Prova även med seglarställ, flytväst osv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 7 Augusti , 2015 När jag var besiktningsman för fritidsbåtar så rekomendetade vi alltid manuellbpump, dom är inte lika beroende av underhåll. På ex Maxi 68 är vattenmängden ganska stor innan man kommer åt med hink eftersom kölsvinet inte tillåter åtkomst med hink. En båt med så mycket vatten inombords är knepig att manövrera. Att sitta på ex Mälaren och se min hemmahamn, men samtidigt känna hur båten sjunker tidigt på våren och 5-6 grader i vattnet.........nja jag skulle inte fundera över självrisk, jag vill till land, hamnar jag i vattnet kanske jag fryser ihjäl. Men som sagt vi har nog olika tankar kring detta. TS bör nog iaf skaffa någon form av pump tycker jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 7 Augusti , 2015 P.g.a. regn.....Vad är det för Varmandsen? De flesta båtar som sjunker i hamn har inte sett röken av sin ägare.....sen förra varningen från SMHI ;-) Visst skal(!) man ha manupump och pyts i en 68'a. Orkar man inte kolla båten i hamn, BÖR man ha elpump, batterier, solpanenel, landstöm, larm via mobil, eller goda grannar. Detta är vad jag tycker är ett "lyxproblem". Kan ni inte kolla er båt; Sälj! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 7 Augusti , 2015 En manuell pump är inte underhållsfri den heller, ska kollas och ev byta membran ibland. Är det svårt att komma åt med, komplementära med öskar. >1000kr för en manuell pump? Då finns det nog vettigare saker att investera i. En manuell pump kan hålla stånd mot ett 25 mm hål 0,3 m under vattenytan. Skulle hålet vara 50 mm rinner det in nästan 300l/min - det klarar man inte. Ett 25 mm fixar man nog enklast med träpluggen. Vanligast är sprickor i samband med en grundstötning, kan vara svårt att få grepp om och de kan ändra sig när båten rör sig i sjön. Oftast väldigt svårt att få tätt. Larma så fort som möjligt det kommer ta en stund innan båten sjunker och de flesta har ju någon form av assistansförsäkring. Det är ju inte ovanligt att SSRS mfl undsätter sjunkande båtar med sina kraftiga pumpar. Ska man segla när det är 5-6° i vattnet ska man minst ha flytoverall eller heller en överlevnadsdräkt. Eller kanske inte vara ute alls. Det är absolut inget fel att ha en manuell pump men man ska heller inte ha någon övertro på att den gör underverk. Min båtgranne hade inte upptäckt att en lucka var spräckt och att vattnet rann ner. Han bor i en annan stad och jobbar ännu längre bort. Jag som nästan dagligen ser till min båt såg heller inte att den låg aningen djupare. Så nog kan regn ställa till det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 7 Augusti , 2015 I give up Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mpecov 0 Postad 8 Augusti , 2015 Tack för alla svar. Skulle vilja sammanfatta lite. Botved, du skriver: På ex Maxi 68 är vattenmängden ganska stor innan man kommer åt med hink eftersom kölsvinet inte tillåter åtkomst med hink. En båt med så mycket vatten inombords är knepig att manövrera. Vad menas med detta? Varför blir vattenmängden stor? Kölsvinet är väl luckan under ruffgolvet? Sedan undrar jag: är länspumpen primärt till för att pumpa ut vatten om en båt går på grund och börjar läcka? Jag har nämligen svårt att se hur stänk från vågor och regn skulle kunna hamna i kölsvinet. Om det skvätter från vågor till sittbrunnen har man ju självlänsen eller öskar. Hälsningar Mikael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 8 Augusti , 2015 Tack för alla svar. Skulle vilja sammanfatta lite. Botved, du skriver: På ex Maxi 68 är vattenmängden ganska stor innan man kommer åt med hink eftersom kölsvinet inte tillåter åtkomst med hink. En båt med så mycket vatten inombords är knepig att manövrera. Vad menas med detta? Varför blir vattenmängden stor? Kölsvinet är väl luckan under ruffgolvet? Sedan undrar jag: är länspumpen primärt till för att pumpa ut vatten om en båt går på grund och börjar läcka? Jag har nämligen svårt att se hur stänk från vågor och regn skulle kunna hamna i kölsvinet. Om det skvätter från vågor till sittbrunnen har man ju självlänsen eller öskar. Hälsningar Mikael Skall man va petig eller språkpolis, så finns det inget kölsvin i moderna båtar av plast. Kösvinet är en längsgående planka fäst ovanpå bottenstockar och kölen som förstärkning i trä och stålbåtar. Det vi talar om borde egentligen benämnas "kölskrap". Nu är ju benämningen petitesser. Alla förstår ju vad man menar om man säger kölsvin, precis som alla förstår vad man menar när man säger sjömil eller angöra, även om de flesta inte förstår den egentliga betydelsen. Att det blir mycket vatten innan man kommer åt att ösa med en spann beror på att den volymen "kölsvinet" rymmer är ganska litet och att luckan också är ganska liten. Att jag har två automatiska länspumpar, beror på att jag har två axelgenomföringar med tätningar som kan läcka och det i två separata, med vattentäta skott (till en viss nivå) utrymme. Roderaxeltätningen som sitter i ett utrymme under sittbrunnen, där också luckan över utrymmet (i sittbrunnsdurkens) kunde läcka ganska mycket när pga konstruktionen, när det regnade kraftigt, eller man spolade av durken. Det senare kunde ge ganska mycket vatten i utrymmet. Dålig kapacitet på självlänsen och obefintlig tätning runt luckan. Jag har ökat kapaciteten på självlänsen och anbringat tätningslister, samt gjort andra åtgärder för att minska möjligheten för vatten ovanifrån att ta sig in i utrymmet, Det andra stället är propelleraxeltätningen, som ju på gamla båtar kan läcka en del. Dessutom rinner vattnet vattnet från handfatet i toalettutrymmet plus vatten från duschplatsen på toaletten dit. Tidigare var det en separat pump med egen bottengenomföring, som hade slutat fungera innan jag köpte båten. I princip blir det bara vattnet från handfatet som jag valde att släppa fram till den automatiska länspumpen genom att öppna en plugg. Om det blir ett läckage pga grundstötning, så är ju det i så fall ett litet läckage som en automatisk länspump klarar. En krosskada i laminatet eller typ läckande kölbult. Ett större hål vill det mycket till för att en normal automatisk länspump klarar. Stay afloat http://www.jula.se/catalog/fritid/bat-och-marin/batunderhall/reparation/tatningsmassa-550262/?gclid=CLSP3_jbmMcCFWgMcwod_28ClQ eller kanske de gamla ärevördiga koniska träpluggarna (i vissa fall) eller ett segel som dras runt skrovet, kan ju va en metod för att tillfälligt täta en större läcka. Läckage i däcket, tex runt nåt beslag, kan väl va anledning till att vatten kommer in uppifrån. Att med berått mod sätta båten på grund på ett lämpligt ställe (tex sandstrand) - om det finns möjlighet - är ju en metod att hindra en båt från att sjunka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 8 Augusti , 2015 Bästa länspumpen är en rädd skeppare med hink, skämt åsido, hade en maxi 77 och antar att dom är samma i uppbyggnad, hade faktiskt ingen pump i den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 8 Augusti , 2015 Bästa länspumpen är en rädd skeppare med hink, skämt åsido, hade en maxi 77 och antar att dom är samma i uppbyggnad, hade faktiskt ingen pump i den. Har du testat - det har jag. På väg över yttre Bråviken in mot Arkesund våren 2005 Spannen är väldigt effektiv - när man inte begriper var allt vatten kommer ifrån. Har man självläns i sittbrunnen är det bara att ösa ut vattnet dit. Full maskin, som fortfarande gick, med halva svänghjulet under vatten. Samtliga batterier en halvmeter under vatten och en autopilot som fortfarande fungerade. När jag öst ur så mycket jag kunde med spannen, upp i sittbrunnen och kolla kursen in mellan grund och öar. När jag efter en liten stund tittade ner i salongen stod vattnet ånyo över durkarna. Öste ur så mycket jag kunde med spannen och tog sen en liten kastrull och fortsatte ösa. Helt plötsligt orkade länspumpen pumpa ur resten. Det visade sig senare att det var baksug i en dumt monterad länspump - utloppet i vattenlinjen. Ju mer vatten som kom in desto djupare sjunk aktern. Det är ofattbart hur mycket vatten det kan rinna in genom en 19 mm slang vars bordgenomföring ligger en halvmeter under vattenytan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Muerto 4 Postad 9 Augusti , 2015 Förstår inte heller argumenten mot automatisk länspump? Har både en automatisk el-pump och en manuell pump i min båt. Båda pumparna är med hjälp av en y-koppling kopplade till samma utlopp eftersom jag kallt räknar med att inte behöva köra båda pumparna samtidigt. Och även om jag gör det är el-pumpens utlopp 19 mm och den manuella pumpens 25 mm medan utloppet ur båten är 32 mm, så det borde inte bli några större problem med flödet där. En liten miss dock, även om utloppet sitter strax under relingslisten, misstänker jag att det rinner in vatten bakvägen när krängningen vid segling går mot 30 grader och utloppet hamnar under vattenytan. Har inte haft det problemet tidigare med enbart manuell membranpump. Får nog komplettera med en backventil. Så länge jag inte ligger på samma bog för länge är den enda konsekvensen en tvätt av kölsvinet (kanske borde slänga ner en borste och lite rengöringsmedel som kan få skvalpa runt också) men längre havsseglingar känns uteslutna innan jag har löst det här... Nu är väl inte en backventil en perfekt lösning men i kombination med en avstängningskran (som normalt får stå öppen) borde det duga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 9 Augusti , 2015 (redigerade) Ähum... lösningen måste väl vara att inte segla med en krängning på 30 grader..? Varför skulle man vilja göra det..? Då kanar ju båten mest i sidled. Redigerad 9 Augusti , 2015 av Peter_K Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Muerto 4 Postad 9 Augusti , 2015 PeterK: Absolut. 30 grader är för mycket och leder till onödigt mycket utspillt kaffe...och avdrift utan att farten ökar. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 9 Augusti , 2015 En liten miss dock, även om utloppet sitter strax under relingslisten, misstänker jag att det rinner in vatten bakvägen när krängningen vid segling går mot 30 grader och utloppet hamnar under vattenytan. Har inte haft det problemet tidigare med enbart manuell membranpump. Får nog komplettera med en backventil. Akta dig! Om du inte planskotar eller revar kommer du behöva flera en 2 pumpar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 9 Augusti , 2015 Jag har läst några sjöäventyr där man överaskats av vatten över durkarna. Är en sån båt verkligen sjöduglig? Nåt meddelande måste man få så man kan börja pumpa redan på ett tidigt stadium. Alla havsgående båtar bör vara utrustade med nåt sätt att indikera vatteninträngning. Ett sätt är att ha en brölande automatisk länspump. När vi köpte vår Forgus hade den visserligen en brölande pump men inget som indikerade vatten i båten. Det var lätt att ordna med en nivåströmbrytare. Exempelvis läckte en backventil i toan och den kran vi alltid brukar stänga glömts Vi hade inte varit i båten på några dagar men pumpen fixade den lilla vattenmängden. Särskilt viktigt är det om man går längre sträckor. Man kan bli liggande i samma lutning i flera dygn. Vatten bakvägen är inte så ovanligt då. Sällan eller aldrig har kanske båten gått timme efter timme på samma bog och olyckan kan vara framme. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stern97 6 Postad 9 Augusti , 2015 Du har väl knappt några genomföringar all på din Maxi 68? Ingen toa, ingen inombordare etc? Kanske går självläns och en loggivare ut under vattenlinjen? Om du har bra avstängningskranar på skrovgenomgångarna och kontrollerar dem innan du sjösätter så börja med en manuell länspump som kan skötas från sittbrunnen. Sätt den tex i akterkant av brunnen så du kan styra och pumpa samtidigt. Låt vattnet gå ut i aktern så slipper du tänka på eventuella problem vid lutning. Du kommer vilja ha den manuella pumpen oavsett om du senare kompletterar med en elpump av den enkla anledning att du inte alltid kommer vara säker på att ha ström... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser