Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
jjstone

Laddlampa lyser

Rekommendera Poster

när motorn går har nu laddlampan börjat lysa. den slocknade temporärt en liten stund men tändes åter. detta hände vid gång.

generator rem kollad ua. lite tips gällande fortsatt felsökning. Ska jag satsa på en ny laddregulator eller har kanske generatorn pajat.

kabelanslutningar kan felet sitta där någon anslutning som det är glapp i eller att det inte jordar som det ska.

Som sagt gamla grejor kan paja  har en VP AQ 140A Någon som haft liknande problem med sin gamla motor

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att mäta är att veta. Ett mätinstrument hjälper dig i felsökning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Kolen är väl slut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur som helst konstaterat att batterierna inte tar upp någon som helst laddning.

Så jag köpte helt sonika en ny Generator som skall installeras och monteras i helgen.

och hoppas det fungerar. Anslutningarna skiljer sig lite på den nya mot gamla generatorn. Har bara 1 st B+ anslutning. Men har dubbla batterier.

Fick ett skiljerelä på köpet som jag har lite funderingar kring hur man ska ansluta. Undran är om man ska lägga förbrukarbatteriet eller start batteriet direkt på B+ med ledare till reläet. Jag tycker att förbrukar batteriet känns det som är rätt. Samtidigt som man vill att startbatteriet ska ladda upp sig efter.

Eftersom nya generatorn är starkare 70 A mot tidigare 35 A bör man kanske säkra med större kabel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur som helst konstaterat att batterierna inte tar upp någon som helst laddning.

Så jag köpte helt sonika en ny Generator som skall installeras och monteras i helgen.

och hoppas det fungerar. Anslutningarna skiljer sig lite på den nya mot gamla generatorn. Har bara 1 st B+ anslutning. Men har dubbla batterier.

Fick ett skiljerelä på köpet som jag har lite funderingar kring hur man ska ansluta. Undran är om man ska lägga förbrukarbatteriet eller start batteriet direkt på B+ med ledare till reläet. Jag tycker att förbrukar batteriet känns det som är rätt. Samtidigt som man vill att startbatteriet ska ladda upp sig efter.

Eftersom nya generatorn är starkare 70 A mot tidigare 35 A bör man kanske säkra med större kabel

Denna kanske hjälper ang kontakter: 

post-91474-0-21129400-1439407578_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Denna kanske hjälper ang kontakter: 

Polerna på Generatorn vet jag hur dom ska kopplas och hur dom ser ut på min generator  frågan var om B + på generatorn skulle kopplas mot startbatteri eller mot förbrukar batteriet samtidigt som B + kopplas mot skiljereläet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Generatorns D+ får normalt styra reläet enligt denna skiss, den anslutningen har bara plus 12-14 volt när det verkligen laddar.
(Om du inte har fått ett spännings-avkännade relä som själv märker när det är dags?)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Generatorns D+ får normalt styra reläet enligt denna skiss, den anslutningen har bara plus 12-14 volt när det verkligen laddar.

(Om du inte har fått ett spännings-avkännade relä som själv märker när det är dags?)

Som sagt enligt skissen så ligger B+ mot Startbatteriet. och förbrukaren på andra sidan reläet.

Då kör vi så

tack för tips och hjälp

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...