ChristianH 0 Postad 4 Augusti , 2015 Det kanske är banalt, men jag lyckas inte med Google eller sökning här i forumet. Min propeller är märkt 4878124A40L23P Stigning 23tum Men vad är diametern? Motor: mercruiser Drev : Alpha One, Gen 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Boat 8 Postad 4 Augusti , 2015 Mercury Black Max Item # Size TPP Hub TPP Prop TPP Size 4878124A40 - 31 H-1423 14-1/4 x 23 Info från sidan: http://www.propellrar.se/Wc6262849ac43c.htm 4878124A40L23P Angående märkning så har jag lite teorier på följande, men är ej säker. 23P i slutet är 23 pitch - dvs stigning i Tum A står för Aluminium L (tror jag står för rotationsriktningen) 48 Verkar som alla Mercruiser propellrar startar med dessa siffror oavsett modell...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 5 Augusti , 2015 Går det inte att mäta den med en "tumstock"? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristianH 0 Postad 5 Augusti , 2015 Tack så mycket Micke, det ser rätt ut. Ivan, problemet med att mäta med tumstock när man inte är van eller kan prylarna är många. När man väl löst problemet med att få till en trovärdig mätning på 3 blad så ska man ju vara säker på hur det ska tolkas också. Så jag tyckte det var lättast att fråga Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 5 Augusti , 2015 Tack så mycket Micke, det ser rätt ut. Ivan, problemet med att mäta med tumstock när man inte är van eller kan prylarna är många. När man väl löst problemet med att få till en trovärdig mätning på 3 blad så ska man ju vara säker på hur det ska tolkas också. Så jag tyckte det var lättast att fråga Det är inte så svårt, mät från yttersta spetsen på propellern och in till exakta mitten i navet och gångra med 2 så har du diametern Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser