crabfish 61 Postad 15 Augusti , 2015 Jag gissar på elfel. Om du inte har nödstopps switch så gå vidare med tändningslås och därefter kablar vidare till motorn. Jag har också en Mercruiser dock en V6:a och mina mätare får spelet på grund av något fel i nödstopps switchen. Samtidigt som motorn går skit. Från sådan switch går kabel vidare till tändningslåset och troligen kan det bli samma fel av glapp i tändningslåset. Har du glapp i något till tändningsströmen så kommer mätarna fladdra då de matas av ström då tändningen är påslagen. Hittade orsaken för någon månad sedan då jag startat motorn och sedan behövde stänga av för jag behövde låsa upp något med andra nycklar i nyckelknippan och då drog snöret till swichen. När jag skulle starta sedan gick motorn helt kass. Testade att motionera brytaren och sedan gick den kanon. Den brytaren ska bytas men kostar en förmögenhet så det blir någon alternativ lösning senare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Frenkoh 0 Postad 15 Augusti , 2015 Igår krångla den som fan idag när jag köpt en tändinställningslampa och skulle ner å pröva så gick det nästan lika bra som när jag köpte den man är ju inge proffs men den lät nästan lika men det kan vara så att den inte är riktigt 100 % än för den gick lite tungt ibland men fick absolut inte dom här dipparna som innan när alla mätare flippar ur och motorn dör 1 sek osv det enda var att batterimätaren och oljetrycksmätaren flippa runt lite mellan 40-70 ibland idag men aldrig ner på noll och upp som den betet sig förut ? Den kan ju inte bara fixa sig själv någon som har nå idéer ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Frenkoh 0 Postad 15 Augusti , 2015 Hej crabfish! tack för tanken, jag pratade precis med han som hade renoverat motorn på firman och han trodde samma sak som dig nu när jag bytt rotor och det kan ju vara så att det är klapp i någon kabel plus att rotor gick sönder därav att den inte startade alls där ett tag men nu när jag har ny rotor startar den nu iaf men de andra felet uppstår ibland fortfarande så det skall ut imorgon och åka också och ha multimetern framme! mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Frenkoh 0 Postad 20 Augusti , 2015 Hej igen den började krångla exakt likadant igen nu efter den fungerat bra i 3 dagar, det måste vara klapp nånstans? tydligen så har dom tagit bort start/stop spären för den krånglat igen tror ni att det kan vara deras lösning som krånglar nu? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristianH 0 Postad 21 Augusti , 2015 Med tanke på vad du berättar om mätarna och liknande så känns det ju som ett stort glapp någonstans MEN jag skulle också gå över elen och kolla efter ärg/oxider samtidigt som du leter glappkontakt . En så enkel grej som ärg/oxider på batteripolerna kan faktiskt skapa problem för tändningen. Ärg/oxider påverkas också LITE av väder/fukt vilket skulle kunna förklara varför båten är så olika från dag till dag. Torr o fin, små problem. fuktig = lynnig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Frenkoh 0 Postad 18 September , 2015 Hej igen! eftersom den bara krånglar ibland äre lite svårt att utesluta vad problemet kan vara men nu har jag märkt att den aldrig gör det här felet när man kopplar på el direkt från batteriet till tändspolen? vad kan det vara? gammal rostig kabel nånstans? tändningslåset? hur skall jag fortsätta felsökningen? mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 18 September , 2015 Då är det nog som du säger. En glapp anslutning eller glapp i tändningslåset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser