Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
Criccon

Överhettning Mercruiser 5.0 mpi

Rekommendera Poster

Hej,

Efter ett larm om överhettad motor, som då slogs av, så har vi inte lyckats starta den igen. Har nu bytt termostat och impeller och får nu ingen summersignal när tändningen slås på, ej heller slår bränslepumpen till som brukligt. Vad kan ha hänt eller var kan jag ha kommit åt någon kabel som lossnat? Har någon ett kopplingsschema där bl.a bränslepump syns? Alla tips mottages med varm hand.

 

//Criccon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En vild gissning...

 

Kan det vara  kabeln till oljetrycksgivaren som halkat av?

 

I min båt så styr den om bränslepumpen ska gå eller inte, jag har dock ingen summer, men den kans styrs där också?

Redigerad av Garpen61

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En vild gissning...

 

Kan det vara  kabeln till oljetrycksgivaren som halkat av?

 

I min båt så styr den om bränslepumpen ska gå eller inte, jag har dock ingen summer, men den kans styrs där också?

Tack för tipset Garpen61,

 

Jag ska ta mig en tur ner till båten och kolla detta efter jobbet idag.

 

/Criccon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så var det inte felet... :-( Någon som har ytterligare tips på varför varken bensinpumpen får ström eller att summern ljuder när tändningen slås på?

 

/Criccon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funkar all el i övrigt?

 

Ett långskott till:

Oljeswtchen kan ha pajat, min var trasig. Kolla om bränslepumpen funkar utan swtchen.

 

På min finns det en säkringsknapp i motorrummet, vet inte när den ska lösa ut, men det kan ju vara värt att kolla, om du har en.

 

http://marineparts.ie/ignition-circuit-breaker/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Garpen61, kolla säkringsknappen samt kolla kontakten mellan motor/instrument.

Har du kolla alla säkringar?

Prova annars att koppla från all ström (huvudströmbrytaren) så att databoxen "nollas".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funkar all el i övrigt?

 

Ett långskott till:

Oljeswtchen kan ha pajat, min var trasig. Kolla om bränslepumpen funkar utan swtchen.

 

På min finns det en säkringsknapp i motorrummet, vet inte när den ska lösa ut, men det kan ju vara värt att kolla, om du har en.

 

http://marineparts.ie/ignition-circuit-breaker/

Tack. Var sitter "oljeswitchen"? Säkringsknappen är kollad och är ok. Vilken knapp menar ni med mellan motor/instrument?

Mitt båtliv har inte börjat som jag trodde.......

 

//Criccon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min Vp 5,7 gxi finns det en Handske (typ 10-polig kontakt) som ansluter mellan motor och instrumentpanel.

Denna är placerad ihop med säkringsknappen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I den 10-poliga kontakten har vi ström på ett stift (nr 5) när bara strömmen står på och på ytterligare ett stift (nr 7) då tändning sätts på.... Har du koll på hur det ska vara dit fram?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla verkligen om det är spänning över säkringen på motorn, kolla så verkligen tändningslåset inte glappar, även Start interlocken är som den ska. Är batteriet dåligt får du detta fenomen också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill mena att vi kollat säkringen på motorn och så även tändningslåset. Men lika bra att göra det igen då. Vad är start interlock? Sprillans nya batterier sitter i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...