Criccon 0 Postad 3 Augusti , 2015 Hej, Efter ett larm om överhettad motor, som då slogs av, så har vi inte lyckats starta den igen. Har nu bytt termostat och impeller och får nu ingen summersignal när tändningen slås på, ej heller slår bränslepumpen till som brukligt. Vad kan ha hänt eller var kan jag ha kommit åt någon kabel som lossnat? Har någon ett kopplingsschema där bl.a bränslepump syns? Alla tips mottages med varm hand. //Criccon Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Garpen61 12 Postad 5 Augusti , 2015 (redigerade) En vild gissning... Kan det vara kabeln till oljetrycksgivaren som halkat av? I min båt så styr den om bränslepumpen ska gå eller inte, jag har dock ingen summer, men den kans styrs där också? Redigerad 5 Augusti , 2015 av Garpen61 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Criccon 0 Postad 5 Augusti , 2015 En vild gissning... Kan det vara kabeln till oljetrycksgivaren som halkat av? I min båt så styr den om bränslepumpen ska gå eller inte, jag har dock ingen summer, men den kans styrs där också? Tack för tipset Garpen61, Jag ska ta mig en tur ner till båten och kolla detta efter jobbet idag. /Criccon Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Criccon 0 Postad 7 Augusti , 2015 Tyvärr så var det inte felet... :-( Någon som har ytterligare tips på varför varken bensinpumpen får ström eller att summern ljuder när tändningen slås på? /Criccon Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Garpen61 12 Postad 7 Augusti , 2015 Funkar all el i övrigt? Ett långskott till: Oljeswtchen kan ha pajat, min var trasig. Kolla om bränslepumpen funkar utan swtchen. På min finns det en säkringsknapp i motorrummet, vet inte när den ska lösa ut, men det kan ju vara värt att kolla, om du har en. http://marineparts.ie/ignition-circuit-breaker/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tollaren 6 Postad 7 Augusti , 2015 Håller med Garpen61, kolla säkringsknappen samt kolla kontakten mellan motor/instrument. Har du kolla alla säkringar? Prova annars att koppla från all ström (huvudströmbrytaren) så att databoxen "nollas". Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Criccon 0 Postad 10 Augusti , 2015 Funkar all el i övrigt? Ett långskott till: Oljeswtchen kan ha pajat, min var trasig. Kolla om bränslepumpen funkar utan swtchen. På min finns det en säkringsknapp i motorrummet, vet inte när den ska lösa ut, men det kan ju vara värt att kolla, om du har en. http://marineparts.ie/ignition-circuit-breaker/ Tack. Var sitter "oljeswitchen"? Säkringsknappen är kollad och är ok. Vilken knapp menar ni med mellan motor/instrument? Mitt båtliv har inte börjat som jag trodde....... //Criccon Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tollaren 6 Postad 10 Augusti , 2015 På min Vp 5,7 gxi finns det en Handske (typ 10-polig kontakt) som ansluter mellan motor och instrumentpanel. Denna är placerad ihop med säkringsknappen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Criccon 0 Postad 10 Augusti , 2015 I den 10-poliga kontakten har vi ström på ett stift (nr 5) när bara strömmen står på och på ytterligare ett stift (nr 7) då tändning sätts på.... Har du koll på hur det ska vara dit fram? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tollaren 6 Postad 10 Augusti , 2015 Tyvärr inte när det gäller Mercruiser Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndyTheBest 7 Postad 10 Augusti , 2015 Kolla verkligen om det är spänning över säkringen på motorn, kolla så verkligen tändningslåset inte glappar, även Start interlocken är som den ska. Är batteriet dåligt får du detta fenomen också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Criccon 0 Postad 11 Augusti , 2015 Vill mena att vi kollat säkringen på motorn och så även tändningslåset. Men lika bra att göra det igen då. Vad är start interlock? Sprillans nya batterier sitter i. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Garpen61 12 Postad 11 Augusti , 2015 Min oljeswitch, en 4,3a, sitter uppe på motorn bak till höger om fördelarlocket. Jag har en T-koppling där jag har en givare till oljetrycksmätaren och en Switch som går till bränslepumpen och startmotorn. http://www.maringuiden.se/forum/topic/76709-inkoppling-elektrisk-br%C3%A4nslepump-hj%C3%A4lp-mercruiser-43/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser