HenrikMikael 0 Postad 3 Augusti , 2015 Har en Ockelbo Dc med en nyrenoverad VP205 som nu går hackigt. Efter att ha stått vid bryggan under 5 veckor( skapligt med regn under den tiden ) så skulle vi ut i lördags. Startade som vanligt men när vi skulle upp i planing efter 10 min så känns som det som att den tappar kraft stötvis. Hade 1/3 del i tanken, slog därefter i full tank men den fortsätter att gå som innan men jag kör den bara i 5-6 knop då jag emellan åt testar igen att gå upp i planing. Innan motorbytet förra året så hade jag en mindre motor som titt som tätt hade vatten i bränslefilter och även i tank. Som ni vet så är det inte lätt att få hjälpt under den korta sommarsäsongen så därför frågar jag här på forumet. Tacksam för tips. Fortsatt trevlig sommar på er Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 4 Augusti , 2015 Läckande tanklock? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikMikael 0 Postad 8 Augusti , 2015 Läckande tanklock? Ja det det är helt klart värt att byta. Tack för ditt svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
annerborn 16 Postad 31 Augusti , 2015 Hur går det för dig? Jag hade ungefär samma symtom på min AQ211. Där var det vatten i tanken som var boven. Det räckte dock inte med att montera nytt tanklock och tömma soppafilter och tank på vatten. Vattnet hade även genererat en vitaktig sörja som satt igen förgasaren. Såhär såg det ut i flottörhuset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 1 September , 2015 I snippan jag köpte var det 15-20 liter vatten i tanken efter 2år med saknad oring på tanklocket. Slangade ur tanken och passade på och tvätta ur den på sådant som har en förmåga att samlas i botten, så nu kan jag byta filter med gott samvete. Du bör hälla i k-sprit för att få bränslet att blanda sig med vattnet och få ut det som blir kvar på det sättet. Annars skicktar dom sig o vattnet ligger på botten av tanken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fredrikpenta 6 Postad 2 September , 2015 Stämmer detta med K-Sprit verkligen nuförtiden? Förr, om man körde bensin utan etanol iblandad så förstår jag att vatten och bensin inte blandade sig alls. Därför kunde en viss mängd K-sprit (alltså alkohol) göra att vattnet och bensinen blandade sig, då Etanol löser sig både i vatten och i bensin. Men nuförtiden antar jag att alla kör på 95bensin, som ju redan har etanol inblndat, så vad tillför då K-sprit? (Ok, den höjer etanolkoncentrationen ytterligare någon procent men...) Eller tänker jag helt fel? Tankar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 2 September , 2015 I snippan jag köpte var det 15-20 liter vatten i tanken efter 2år med saknad oring på tanklocket. Slangade ur tanken och passade på och tvätta ur den på sådant som har en förmåga att samlas i botten, så nu kan jag byta filter med gott samvete. Du bör hälla i k-sprit för att få bränslet att blanda sig med vattnet och få ut det som blir kvar på det sättet. Annars skicktar dom sig o vattnet ligger på botten av tanken. Om man köper en snippa, är man en torsk då? 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 4 September , 2015 Ett litet dyrare bränslefileter med en genomskinlig vattenavslkiljare underst är ju aldrig fel, och litet K-strit då förstås. Vattenavkliljarna har ju en liten förskruvning eller kran, att öppna undertill, så att man kan ställa en burk under och tappa bort vattnet. Jag har också upptäckt att de där däcksgenomföringarna för bränsle- vatten- och septiktank är att betrakta som "förbrukningsvara" de med lock av någon metallegering är de jag gillar bäst, de med plastlock har en förmåga att läcka, eller så skruvar man i den fel i gängorna så att det läcker den vägen, eller som redan skrivits, så är O-ringen söndertorkad, men det gäller ju de av metall också. Egentligen är det ju väldigt synd att våra förbränningsmotorer går så förbaskat dåligt på vatten, det hade ju varit betydligt billigare om det varit så.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser