Gå till innehåll
lördag 26 oktober 2024
kennynorr

Dieselvärmare

Rekommendera Poster

Eber..som slutat fungera. När jag slår igång den tänds både en grön och röd lampa. Antar att den röda visar på ett fel..Men vad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min så lyser den röda för att visa att värmaren är påslagen och den gröna indikerar om termostaten har slagit till eller ifrån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta startproblemen beror på för dålig spänning!

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, ska kolla länken senare.

Oavsett batteriläge eller med motorn igång startar den, gör inte ens ett försök så jag tror den röda lampan vill förklara nått

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket spänning  försvinner på vägen vid kontakter o säkringar.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om den haft många startförsök som misslyckats eller nått annat liknade så kan man behöva nolla värmaren. Om det är en nyare så brukar det sitta 3 säkringar i hop. Dra ut den i mitten ett par minuter så nollas den. Om det bara är 2 säkringar är det den klena av dom

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu i helgen har jag kollat lite mer. Bakom panelen finns en glassäkring som är hel. Testat att göra den strömlös. På ovansidan av brännaren finns en röd liten återställnings knapp (?) Glödstiftet blir varmt. Pumpen tickar och diesel kommer fram men inget startförsök, fläkten går inte heller igång..det är en D1 på 1500w ..kontakter verkar ok

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu i helgen har jag kollat lite mer. Bakom panelen finns en glassäkring som är hel. Testat att göra den strömlös. På ovansidan av brännaren finns en röd liten återställnings knapp (?) Glödstiftet blir varmt. Pumpen tickar och diesel kommer fram men inget startförsök, fläkten går inte heller igång..det är en D1 på 1500w ..kontakter verkar ok

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1800w ..testat med nytt glödstift men ingen skillnad. Fläkten går inte. När jag pillar på on/off så glöder den, pumpen matar fram diesel men sen händer inget..

Nån som har nått bra tips? Kan man koppla förbi nått för att testa och med vilka kablar i så fall?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv en D2:a där jag bytt metallstrumpan ett parr ggr som sitter runt glödstiftet. Den hade sotat igen så pass mycket att den tände aldrig någon låga, bara rök. Men i mitt fall gick iaf fläkten. Hmm...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har en D1, = rätt gammal då. Fläktmotorn I dom håller ca 3000 timmar under bra förhållanden.

Du sager glassäkring bakom en panel!

En liten parantes

Värmaren ska ström direkt från batteriet då den drar som mest ström när den ska starta.

Men är nog inte problemet nu, Äldre värmare har oftast små relän I styrboxen som kan ge upp efter ett tag. Tyvärr är reservdelar till dessa gammla värmare svårt att få tag på men kola med Bil & Båtvärmardoktorn som har det mesta till äldre värmare och även reparerar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som var felet var fläktmotorns lager som tappat kulorna som lagt sig vid lindningen..pilla jobb att byta lager och få tillbaka kolen men det gick och bättre alternativ än att vänta 3v för att få hem en ny till priset 3200:-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo..stundtals iaf ;-)

Men nu kan man leka bastu. Kollade priset på nya..andra märken då eber ligger runt 15-17t. Finns nya värmare runt 7t

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske finns ett skäl till att Webasto och Eber är dyrare. Funder ett steg längre än priset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...