Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
Mambo

Gasol -högt tryck?

Rekommendera Poster

Ett fenomen som kommit nu i sommar: Då jag ska starta min gasspis, alltså vrider på gas, kommer det första sekunderna gas med rätt högt tryck och sedan klingar det av till normalt och man kan koka sitt kaffe? Jag märkte detta efter byte av tub för någon vecka sedan och tänkte att det nog lugnar ned sig då det förbrukats en del gas i tuben men icke. Jag har också provat med en annan tub (nybytt) och där har jag samma fenomen. 

Min slutsats är att antingen har AGA fyllt extra mycket i sina 2,5 kg-tuber eller också är det min reduceringsventil som blivit knäpp.

Någon som har liknande erfarenhet eller någon annan åsikt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom gasolen i tuben är i vätskeform, kan nog inte trycket i den vara för högt. Det är förmodligen regulatorn som är defekt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du ska genast byta den regulatorn. I mina lekmannaöron låter det som att regulatorn pyser övertryck successivt och möjligen blir det gasoltubens tryck i slangen istf nån hundradel.

Stor risk att nåt går läck och släpper ut all gas i båten.

Stäng huvudkranen när du eldat klart. Extra viktigt om man har en reduceringsventil som är kass.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Regulatorn ska bytas med jämna mellanrum precis som slangarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänkte bara ge lite feedback. Jag köpte en ny regulator (och slang också) och monterade. Problemet löst! Den gamla var kass. Billigt blev det, 148:- + en bit slang.

Men det är som sägs lite längre upp i tråden en risk att gas kan komma ut i båten om inte huvudkranen stängs, det gäller annars att förbrukaren , d.v.s, spisen i mitt fall,  har ventiler som orkar med det höga trycket och inte börjar pysa ut gas. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänkte bara ge lite feedback. Jag köpte en ny regulator (och slang också) och monterade. Problemet löst! Den gamla var kass. Billigt blev det, 148:- + en bit slang.

Men det är som sägs lite längre upp i tråden en risk att gas kan komma ut i båten om inte huvudkranen stängs, det gäller annars att förbrukaren , d.v.s, spisen i mitt fall,  har ventiler som orkar med det höga trycket och inte börjar pysa ut gas. 

Mjo, visst har spisen säkerhet som skall fungera. Men om dina kopplingar i båten, tex kopparrör till slang vid spisen, är täta och fina vid 30mbar eller vad nu en fin regulator ger så behöver de ju inte vara lika täta och fina när regulatorn gett upp och skickar på fullt flasktryck.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...