kirrez 0 Postad 2 Augusti , 2015 Hejsan! Vet inte om detta är i rätt ämnestråd men gör ett försök. Är väldigt grön inom båt, så har överseende över det tack. Har en renault clio på 90 disel hk 2011. vill ha hjälp om jag behöver köpa en annan bil som kan dra den båt jag tänkt att köpa eller ej. Båten är en örnvik clx 500. Med 60hk mercury. Båten väger 480kg, motorn som jag kan se väger 110-120kg + en bromsad trailer som behövs pga clion isf. Skulle vara jätte tacksam för all hjälp! Mvh Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 2 Augusti , 2015 Vad står det för dragvikt i bilens registreringsbevis? Om släpet (med båten på) väger mer än bilens tjänstevikt behöver du ha ett E-kort på körkortet. Sedan får bilen dra ett släp upp till släpvagnsvikten som står på regbeviset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 2 Augusti , 2015 Sen är ju följdfrågan om du tänk dra upp den ur vattnet eller bara rulla på plattmark? Normalt får man dra 750kg så fort det sitter en krok, men i regbeviset står det som gäller för dig i detalj som sagt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 2 Augusti , 2015 (redigerade) Jag skulle gissa att Clion får dra ca 1200kg. Så 600 kg båt och 400kg vagn vore OK med stor marginal, både praktiskt och lagligt. Redigerad 2 Augusti , 2015 av Beeblebronx 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kirrez 0 Postad 3 Augusti , 2015 Vad står det för dragvikt i bilens registreringsbevis? Om släpet (med båten på) väger mer än bilens tjänstevikt behöver du ha ett E-kort på körkortet. Sedan får bilen dra ett släp upp till släpvagnsvikten som står på regbeviset. 1200kg är det, men tror obromsad var 550kg. Mvh Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kirrez 0 Postad 3 Augusti , 2015 1200k g är ju följdfrågan om du tänk dra upp den ur vattnet eller bara rulla på plattmark? Normalt får man dra 750kg så fort det sitter en krok, men i regbeviset står det som gäller för dig i detalj som sagt... Dra upp den ur vattnet är tanken. Därför man blir mer tveksam när man skall hålla på med det. obromsad är 535kg o släpvagnsvikt är 1200kg Mvh Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikael_matsson 177 Postad 4 Augusti , 2015 Att du obromsad är begränsad till 535kg beror på att du aldrig får dra obromsat släp som väger mer än halva bilens tjänstevikt (undantag för lgf, 30-kärra). Att komma upp från rampen borde inte vara ett problem, åtminstone inte som kan skyllas på bilen. En framhjulsdriven bil blir förvisso lätt över drivhjulen och får problem med greppet, men jag tror inte t.ex en V70 eller liknande gör jobbet bättre. De har längre överhängande bak som häver upp framhjulen mer, så de behöver inte nödvändigtvis ha högre axelryck fram just i detta läge. Rent effektmässigt klarar du dig. Vi pratar krypfart här så då räcker vilken symaskin som helst, men var rädd om kopplingen!! Använd handbromsen tills du passerar drivläget och slira så lite du bara kan. En annan tanke är att din båt är avsevärt bredare än bilen, så ett par "husvagns"-speglar kanske behövs? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Algot_R 17 Postad 4 Augusti , 2015 Och sedan har vi problemet med släp och efterfordon. Två olika saker, men i princip samma sak. Jag tror du klarar det. Men se till att någon kan vara snabb och lägga klossar bakom hjulen om det blir kris. Kan berätta att jag tog upp en båt som vägde 1200 kg med min Renault Megane. Båten var så baktung att bilens bakhjul lyftes! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 4 Augusti , 2015 Det finns inget viktkrav på efterfordon, konstigt nog. Du kan alltså i teorin dra Titanic på en trailer utan att det blir olagligt ur din Clios perspektiv. Intressant med just båtsläp är att de är undantagna det vanliga kravet på efterfordon, dvs det att det inte får finnas någon last. Normalt är ju ett efterfordon annars en kompressor, betongblandare, byggbod eller liknande. Vad som sedan är praktiskt lämpligt är ju en annan sak. Var du ska sjösätta, dvs vinkel på ramp, typ av underlag med mera är ju betydligt mer intressant än vad som står i regbeviset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 4 Augusti , 2015 Det finns inget viktkrav på efterfordon, konstigt nog. Du kan alltså i teorin dra Titanic på en trailer utan att det blir olagligt ur din Clios perspektiv. Intressant med just båtsläp är att de är undantagna det vanliga kravet på efterfordon, dvs det att det inte får finnas någon last. Normalt är ju ett efterfordon annars en kompressor, betongblandare, byggbod eller liknande. Vad som sedan är praktiskt lämpligt är ju en annan sak. Var du ska sjösätta, dvs vinkel på ramp, typ av underlag med mera är ju betydligt mer intressant än vad som står i regbeviset. Ja du min lille vän, nu får du nog läsa på lite bättre! Efterfordonet får inte väga mer än dragfordonets totalvikt! Om det inte är bromsar på efterfordonet, då och endast då finns det ingen viktbegränsning. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Boat 8 Postad 4 Augusti , 2015 Om man pratar om registrerade fordon (bil & släp) så kan Transportstyrelsen tjänst släpvagnskalkylatorn vara bra att kolla sin bil och tilltänkt båtkärra. Här kan man kontrollera om kombination är laglig med den körkortsbehörighet man har. https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/extweb/Slapvagnskalkylator/Slapvagnskalkylator.aspx Däremot så bara för att det är lagligt så kanske inte dragbilen är idealisk ändå beroende på båtrampens lutning, bilen lameller (luktar illa ganska snabbt) eller bak/framhjulsdrift. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 4 Augusti , 2015 (redigerade) Det finns inget viktkrav på efterfordon, konstigt nog. Du kan alltså i teorin dra Titanic på en trailer utan att det blir olagligt ur din Clios perspektiv. Intressant med just båtsläp är att de är undantagna det vanliga kravet på efterfordon, dvs det att det inte får finnas någon last. Normalt är ju ett efterfordon annars en kompressor, betongblandare, byggbod eller liknande. Vad som sedan är praktiskt lämpligt är ju en annan sak. Var du ska sjösätta, dvs vinkel på ramp, typ av underlag med mera är ju betydligt mer intressant än vad som står i regbeviset. Ja du min lille vän, nu får du nog läsa på lite bättre! Efterfordonet får inte väga mer än dragfordonets totalvikt! Om det inte är bromsar på efterfordonet, då och endast då finns det ingen viktbegränsning. Kalle Jag tycker att "lille vän" låter mycket nedlåtande. Frånsett en liten teknikalitet, är skriften om efterfordon rätt, en upplagsvagn har sällan bromsar. Redigerad 4 Augusti , 2015 av Beeblebronx Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 4 Augusti , 2015 Då får jag be om ursäkt! Men i stort är okunnigheten om vad som gäller för släp och i synnerhet efterfordon anmärkningsvärd. Dock har folk inget som helst problem med att sprida sin okunskap bland läsare av forum. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 4 Augusti , 2015 https://transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Slap/Efterfordon/ Här kan alla läsa vad som gäller. Jag har bett vid tidigare tillfällen att detta skulle "klistras" så att det går snabbt och lätt att hitta texten, men det kanske är hämmande för egna tolkningar. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 4 Augusti , 2015 Jag tycker det är bra när forummedlemmar delar med sig av sin kunskap, ibland tycket jag dock att tonläget kan bli lite för skarpt. Jag ser dig som en källa till kunskap och läser gärna dina inlägg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser