Gå till innehåll
söndag 19 januari 2025
kirrez

duger dragbilen?

Rekommendera Poster

Hejsan!

 Vet inte om detta är i rätt ämnestråd men gör ett försök.

Är väldigt grön inom båt, så har överseende över det tack.

 

Har en renault clio på 90 disel hk 2011. vill ha hjälp om jag behöver köpa en annan bil som kan dra den båt jag tänkt att köpa eller ej. Båten är en örnvik clx 500. Med 60hk mercury. Båten väger 480kg, motorn som jag kan se väger 110-120kg + en bromsad trailer som behövs pga clion isf.

 

Skulle vara jätte tacksam för all hjälp!

Mvh Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad står det för dragvikt i bilens registreringsbevis? Om släpet (med båten på) väger mer än bilens tjänstevikt behöver du ha ett E-kort på körkortet. Sedan får bilen dra ett släp upp till släpvagnsvikten som står på regbeviset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen är ju följdfrågan om du tänk dra upp den ur vattnet eller bara rulla på plattmark? Normalt får man dra 750kg så fort det sitter en krok, men i regbeviset står det som gäller för dig i detalj som sagt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Jag skulle gissa att Clion får dra ca 1200kg.

 

Så 600 kg båt och 400kg vagn vore OK med stor marginal, både praktiskt och lagligt.

Redigerad av Beeblebronx
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad står det för dragvikt i bilens registreringsbevis? Om släpet (med båten på) väger mer än bilens tjänstevikt behöver du ha ett E-kort på körkortet. Sedan får bilen dra ett släp upp till släpvagnsvikten som står på regbeviset.

1200kg är det, men tror obromsad var 550kg.

Mvh Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1200k g är ju följdfrågan om du tänk dra upp den ur vattnet eller bara rulla på plattmark? Normalt får man dra 750kg så fort det sitter en krok, men i regbeviset står det som gäller för dig i detalj som sagt...

Dra upp den ur vattnet är tanken. Därför man blir mer tveksam när man skall hålla på med det.

obromsad är 535kg o släpvagnsvikt är 1200kg

Mvh Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att du obromsad är begränsad till 535kg beror på att du aldrig får dra obromsat släp som väger mer än halva bilens tjänstevikt (undantag för lgf, 30-kärra). Att komma upp från rampen borde inte vara ett problem, åtminstone inte som kan skyllas på bilen. En framhjulsdriven bil blir förvisso lätt över drivhjulen och får problem med greppet, men jag tror inte t.ex en V70 eller liknande gör jobbet bättre. De har längre överhängande bak som häver upp framhjulen mer, så de behöver inte nödvändigtvis ha högre axelryck fram just i detta läge. Rent effektmässigt klarar du dig. Vi pratar krypfart här så då räcker vilken symaskin som helst, men var rädd om kopplingen!! Använd handbromsen tills du passerar drivläget och slira så lite du bara kan. En annan tanke är att din båt är avsevärt bredare än bilen, så ett par "husvagns"-speglar kanske behövs?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och sedan har vi problemet med släp och efterfordon. Två olika saker, men i princip samma sak. Jag tror du klarar det. Men se till att någon kan vara snabb och lägga klossar bakom hjulen om det blir kris.

Kan berätta att jag tog upp en båt som vägde 1200 kg med min Renault Megane. Båten var så baktung att bilens bakhjul lyftes!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns inget viktkrav på efterfordon, konstigt nog. Du kan alltså i teorin dra Titanic på en trailer utan att det blir olagligt ur din Clios perspektiv. Intressant med just båtsläp är att de är undantagna det vanliga kravet på efterfordon, dvs det att det inte får finnas någon last. Normalt är ju ett efterfordon annars en kompressor, betongblandare, byggbod eller liknande.

Vad som sedan är praktiskt lämpligt är ju en annan sak. Var du ska sjösätta, dvs vinkel på ramp, typ av underlag med mera är ju betydligt mer intressant än vad som står i regbeviset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns inget viktkrav på efterfordon, konstigt nog. Du kan alltså i teorin dra Titanic på en trailer utan att det blir olagligt ur din Clios perspektiv. Intressant med just båtsläp är att de är undantagna det vanliga kravet på efterfordon, dvs det att det inte får finnas någon last. Normalt är ju ett efterfordon annars en kompressor, betongblandare, byggbod eller liknande.

Vad som sedan är praktiskt lämpligt är ju en annan sak. Var du ska sjösätta, dvs vinkel på ramp, typ av underlag med mera är ju betydligt mer intressant än vad som står i regbeviset.

 

Ja du min lille vän, nu får du nog läsa på lite bättre!

 

Efterfordonet får inte väga mer än dragfordonets totalvikt!

Om det inte är bromsar på efterfordonet, då och endast då finns det ingen viktbegränsning.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man pratar om registrerade fordon (bil & släp) så kan Transportstyrelsen tjänst släpvagnskalkylatorn vara bra att kolla sin bil och tilltänkt båtkärra. Här kan man kontrollera om kombination är laglig med den körkortsbehörighet man har.

 

https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/extweb/Slapvagnskalkylator/Slapvagnskalkylator.aspx

 

Däremot så bara för att det är lagligt så kanske inte dragbilen är idealisk ändå beroende på båtrampens lutning, bilen lameller (luktar illa ganska snabbt) eller bak/framhjulsdrift.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

 

Det finns inget viktkrav på efterfordon, konstigt nog. Du kan alltså i teorin dra Titanic på en trailer utan att det blir olagligt ur din Clios perspektiv. Intressant med just båtsläp är att de är undantagna det vanliga kravet på efterfordon, dvs det att det inte får finnas någon last. Normalt är ju ett efterfordon annars en kompressor, betongblandare, byggbod eller liknande.

Vad som sedan är praktiskt lämpligt är ju en annan sak. Var du ska sjösätta, dvs vinkel på ramp, typ av underlag med mera är ju betydligt mer intressant än vad som står i regbeviset.

 

Ja du min lille vän, nu får du nog läsa på lite bättre!

 

Efterfordonet får inte väga mer än dragfordonets totalvikt!

Om det inte är bromsar på efterfordonet, då och endast då finns det ingen viktbegränsning.

 

 

 

Kalle

Jag tycker att "lille vän" låter mycket nedlåtande. Frånsett en liten teknikalitet, är skriften om efterfordon rätt, en upplagsvagn har sällan bromsar. Redigerad av Beeblebronx

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då får jag be om ursäkt!

 

Men i stort är okunnigheten om vad som gäller för släp och i synnerhet efterfordon anmärkningsvärd.

Dock har folk inget som helst problem med att sprida sin okunskap bland läsare av forum.

 

 

Kalle 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Jag tycker det är bra när forummedlemmar delar med sig av sin kunskap, ibland tycket jag dock att tonläget kan bli lite för skarpt.

Jag ser dig som en källa till kunskap och läser gärna dina inlägg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...