Hannes275 0 Postad 2 Augusti , 2015 (redigerade) Hej Säkert en dum fråga från en nybörjare men är det möjligt att toppfarten minskar med ca 6-7 knop över sommaren pga alger? Ligger i mälaren med båten så det blir ju bara grön/brunt klet på skrovet. Har en sea ray 275 med en Mag 350 som varvade ca 4600rpm (ca 33 knop ) i våras nu var jag ute i helgen och åkte så fick jag bara upp den i 4000rpm (ca27 knop )kan det vara alger som gör att toppfarten sjunkit? Redigerad 2 Augusti , 2015 av Hannes275 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 487 Postad 2 Augusti , 2015 Ja! Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sigge_1 50 Postad 2 Augusti , 2015 Fullt möjligt att jag är ensam om det men jag tvättar min båtbotten ett antal gånger under säsong med svamp. Bara att dra på sig cyklopet. Nu har jag "liten" båt men det gjorde jag med min daycruiser med. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 487 Postad 3 Augusti , 2015 Tidigare brukade jag ta ett tag på segelbåten någon gång per säsong, men nu har vi bara ren epoxi på botten så då får det bli ett antal bottentvättar för att hålla undan växtligheten. Den motorbåt pappa hade med extra giftig VC17 västkust behövde också en omgång med borste och cyklop någon gång per säsong för att inte bli allt för "trög" trots att den låg i Stockholm. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nozzen 1 Postad 3 Augusti , 2015 Hehe, jag la ut den andra tråden om samma fel så verkar vara denna månaden som får bli en skrubbmånad så man får bort alger och havssnäckor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 4 Augusti , 2015 Brukar passa på att dra av botten ett par ggr med en svamp eller borste när det är badtemp i vattnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Boat 8 Postad 4 Augusti , 2015 En annan sak som också påverkar toppfarten för vissa båtmodeller är även vikten ! När du lägger i båten på våren så är den betydligt lättare i vikt. I slutet av säsongen då båtens plast/glasfiber mm har dragit åt sig vatten så är båten tyngre och går därmed djupare och tyngre i vattnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser