tompelompe 74 Postad 1 Augusti , 2015 (redigerade) Har någon satt ihop en egen landströmscentral istället för att köpa ett färdigt kit? Vilka delar behövs? Normkapsling, automatsäkringar, jordfelsbrytare ... Redigerad 1 Augusti , 2015 av tompelompe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 1 Augusti , 2015 Till och börja med så behövs behörighet för att göra en elinstallation. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 1 Augusti , 2015 Om du inte vet vad du behöver, skal du inte bygga en sådan als----BASTA! El är för elektiker. Tänk om du hade ställd samma fråga om delar till din son eller fru's bromsar på bilen................ *skäms* Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tompelompe 74 Postad 1 Augusti , 2015 suck Om du inte vet vilka delar som behövs så svara inte tack. Inkoppling av centralen har jag elektriker till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 1 Augusti , 2015 suck Om du inte vet vilka delar som behövs så svara inte tack. Inkoppling av centralen har jag elektriker till. Suck. Behöver du fråga för honom då.......? Jag vet, jag har A-behörighet. Ursäkta., men jag är trött på alla som skal "fixa" installasioner risk för egna o andras liv.................. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tompelompe 74 Postad 1 Augusti , 2015 Och jag är trött på att läsa dina inlägg 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 1 Augusti , 2015 Och jag är trött på att läsa dina inlägg Ok det, men har jag ingen poäng i denna sak? Din elektriker borde vara bättre en jag o alla andra på maringuiden (incl. bhemac)...eller hur? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tompelompe 74 Postad 1 Augusti , 2015 Jag har ju svarat att jag inte kommer installera centralen själv så du behöver inte oroa dig för det. Min fråga är om någon köpt lösa delar istället för färdigt kit och vad som behövs. Om du inte gjort det eller inte vet svaret så behöver du inte engagera dig mer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 1 Augusti , 2015 Normcentral, 4 moduler Personbrytare Det är kombinerad jordfelsbrytare/säkring. För min del behöver jag inte fler säkringar Kabelförskruvningar Kabel H07RN-F Drygt 400 kr och helt enligt reglerna. Sen blir det ju lite in och uttag också 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tompelompe 74 Postad 1 Augusti , 2015 Tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 1 Augusti , 2015 Jag har ju svarat att jag inte kommer installera centralen själv så du behöver inte oroa dig för det. Min fråga är om någon köpt lösa delar istället för färdigt kit och vad som behövs. Om du inte gjort det eller inte vet svaret så behöver du inte engagera dig mer. Men snälla nå'n. Varför kan du inte överlåta detta till din elektriker? "Om du inte gjort det eller inte vet svaret "............ sejer du........ Jag har A-behörighet; om du fattar vad det är. Likaså är jag mån om dit liv......................om det engagerar dig ;-) Fast 230V installation i båt skal utföras enl. Norm Cenelec OCH dokumenteras av behörig installatör; även om det knappast finns kontroll av detta i Sverige. Passa på att få dok. av din installatör. Försäkringsbolagen kan be om detta om så behövs. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 1 Augusti , 2015 Installationen behöver inte utföras av behörig elektriker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 2 Augusti , 2015 Läs sidan 8 om regelverket här http://www.elsakerhetsverket.se/globalassets/pdf/rapporter/behorighetsremiss3dec/remisselinstallatorerslutversion.pdf Glasklart att behörighet behövs. En båt är ingen frizon, fel dödar lika mycket där. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 2 Augusti , 2015 Normcentral, 4 moduler Personbrytare Det är kombinerad jordfelsbrytare/säkring. För min del behöver jag inte fler säkringar Kabelförskruvningar Kabel H07RN-F Drygt 400 kr och helt enligt reglerna. Sen blir det ju lite in och uttag också Sen skall du ju - enligt egen uppgift - ha en behörig elinstalatör som skruvar ihop och installerar grejerna. Då blir det nog "hugget som stucket" vad det gäller kostnaderna och kanske tom sämre funktionsmässigt än med en färdig landströmscentral. Som elinstallatör med allmän behörighet valde jag att köpa en färdig landströmscentral på julrea för några år sen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tompelompe 74 Postad 2 Augusti , 2015 Normcentral, 4 moduler Personbrytare Det är kombinerad jordfelsbrytare/säkring. För min del behöver jag inte fler säkringar Kabelförskruvningar Kabel H07RN-F Drygt 400 kr och helt enligt reglerna. Sen blir det ju lite in och uttag också Sen skall du ju - enligt egen uppgift - ha en behörig elinstalatör som skruvar ihop och installerar grejerna. Då blir det nog "hugget som stucket" vad det gäller kostnaderna och kanske tom sämre funktionsmässigt än med en färdig landströmscentral. Som elinstallatör med allmän behörighet valde jag att köpa en färdig landströmscentral på julrea för några år sen. Jag kommer anlita elektriker oavsett om det är ett färdigt kit eller i delar så den kostnaden skiljer nog inte så mycket. Nu är mina elvänner inte speciellt dyra i drift. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 2 Augusti , 2015 Jag kommer anlita elektriker oavsett om det är ett färdigt kit eller i delar så den kostnaden skiljer nog inte så mycket. Nu är mina elvänner inte speciellt dyra i drift. Jag vet - jag brukar också lämna dubbelt rotavdrag för de jobb jag gör för vänner och bekanta och ingen reseersättning. (får ofta jobberbjudande hos barnen, både i Karlstad och Stockholm ) Men mat och fika brukar jag aldrig tacka nej till. Med funktion tänkte jag mer på landströmscentralens utformning. Har min monterad väl synlig om man böjer sig lite, inne i däckssalongen, men helt ur vägen. Jordfelsbrytaren och säkringen sitter lätt åtkomlig och signallampor för inkommande spänning och spänning efter säkring/jordfelsbrytaren, syns lätt (om jag böjer mig ner lite). För ett par veckor sen hade jordfelsbrytarn löst ut, men det var spänning in i båten. Syntes ju direkt på signallamporna var felet var att söka.. Har haft ett läckage i ruffluckan (av fruktansvärt dum konsdtruktion) Hade en grendosa liggandes precis där det droppade vatten. Hela dosan var fylld med vatten. Tror inte utformningen blir lika bra om man själv plockar ihop av standardkomponenter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
neubert 52 Postad 2 Augusti , 2015 Nu har ju jag ingen fast landström utan drar en kabel från bryggstolpen via en lös jordfelsbrytare för utomhusbruk och sen till batteriladdaren. Förmodligen fel enligt alla men vill bara kunna ladda upp batterierna och på vintern är det klockrent att bara kasta i kabeln för underhållsladdning. Men nu är jag nyfiken varför man kräver en fast installation... Är det regelverket som säger det? bryggstolpen har väl också jordfelsbrytare enligt krav så blir det inte då kaka på kaka? Jag är dock ingen elektriker så jag kanske inte får uttala mig?!? /N Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 2 Augusti , 2015 Lite OT. Ser att BT kallar "jordfelsbrytaren" personskyddsbrytare, vilket jag tycker är en betydligt bättre beteckning. Får jag föreslå att vi i fortsättningen annamar BTs beteckning. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ConnyGson 7 Postad 2 Augusti , 2015 Normcentral, 4 moduler Personbrytare Det är kombinerad jordfelsbrytare/säkring. För min del behöver jag inte fler säkringar Kabelförskruvningar Kabel H07RN-F Drygt 400 kr och helt enligt reglerna. Sen blir det ju lite in och uttag också Är det rätt kabel? H07RN-F. Är den verkligen godkänd för installation? Borde det inte vara MPRX eller liknande? Är osäker på beteckningen men när jag skulle bygga mitt starkströmsnät i båten så fick jag rådet att INTE använda gummikabel för installationen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tompelompe 74 Postad 2 Augusti , 2015 Nu har ju jag ingen fast landström utan drar en kabel från bryggstolpen via en lös jordfelsbrytare för utomhusbruk och sen till batteriladdaren. Förmodligen fel enligt alla men vill bara kunna ladda upp batterierna och på vintern är det klockrent att bara kasta i kabeln för underhållsladdning. Men nu är jag nyfiken varför man kräver en fast installation... Är det regelverket som säger det? bryggstolpen har väl också jordfelsbrytare enligt krav så blir det inte då kaka på kaka? Jag är dock ingen elektriker så jag kanske inte får uttala mig?!? /N Det är helt ok att göra som du gör idag med en oavbruten sladd från land in i båten och sedan använda till batteriladdare eller dammsugare eller vad du nu behöver el till. Så gör jag idag. Det är lite bökigt att ta fram 20-30 meter sladd, lägga den snyggt över däck så man inte druttar isjön, klämma sladden i luckan där batterier och laddare står. Därför drar jag mig för att göra det. Skulle underlätta med ett fast intag fram i båten, ett uttag där batterierna står för laddning och 1-2 uttag inne i båten för elverktyg osv. Så fort man vill ha lite uttag här och var så blir det lite mer krav på säkerhet (säkringar, personbrytare osv). Jag tycker det låter lite dyrt bara med de produkter som säljs idag i båtbutikerna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 2 Augusti , 2015 Elsäkerhetsverket har inte med installation i båtar att göra, ansvarig myndighet är sedan mätt antal år, Transportstyrelsen och därmed försvann kravet på behörig installation. Men den som utför installationen ska ha nödvändiga kunskaper och anläggningen ska isotallationsprovas och installationen ska dokumenteras. En elcentral får man bygga även om det hade funnits krav på behörig elektriker. Personbrytare eller Personskyddsautomat är en ihopbyggd jordfelsbrytare och 2-polig automatsäkring. http://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/hem-och-fritid/El-i-fritidsbatar/ http://www.sxk.se/content/teknik-säker-landström Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 2 Augusti , 2015 (redigerade) Nu har ju jag ingen fast landström utan drar en kabel från bryggstolpen via en lös jordfelsbrytare för utomhusbruk och sen till batteriladdaren. Förmodligen fel enligt alla men vill bara kunna ladda upp batterierna och på vintern är det klockrent att bara kasta i kabeln för underhållsladdning. Men nu är jag nyfiken varför man kräver en fast installation... Är det regelverket som säger det? bryggstolpen har väl också jordfelsbrytare enligt krav så blir det inte då kaka på kaka? Jag är dock ingen elektriker så jag kanske inte får uttala mig?!? /N Det är helt ok att göra som du gör idag med en oavbruten sladd från land in i båten och sedan använda till batteriladdare eller dammsugare eller vad du nu behöver el till. Så gör jag idag. Det är lite bökigt att ta fram 20-30 meter sladd, lägga den snyggt över däck så man inte druttar isjön, klämma sladden i luckan där batterier och laddare står. Därför drar jag mig för att göra det. Skulle underlätta med ett fast intag fram i båten, ett uttag där batterierna står för laddning och 1-2 uttag inne i båten för elverktyg osv. Så fort man vill ha lite uttag här och var så blir det lite mer krav på säkerhet (säkringar, personbrytare osv). Jag tycker det låter lite dyrt bara med de produkter som säljs idag i båtbutikerna. Det blir väl ingen skillnad om man har en sladd som man drar från bryggan och in i båten och lägger den över däcket eller om, man som i mitt fall drar samma sladd över bryggan och över däcket och ansluter den i landströmsuttaget. Skillnaden är möjligtvis att min sladd slipper ligga i kläm mellan nån lucka utan går genom ett borrat hål, och eftersom det är längre än 50 cm mellan intaget och landströmscentralen ligger kabeln i ett plaströr. Grenuttag blir det ju uppenbart ändå. I mitt fall är ju batteriladdaren och kylskåpet 230-volts del ansluten när man sätter i sladden i intaget och det blir spänning på ett antal uttag runt om i båten. När jag fick vatten i ett grenuttag härom dan, löste jordfelsbrytaren (30 mV) i båten, men inte den på bryggan. Seawoolf som är med i SXK´s tekniska kommitté, rekommenderar jordfelsbrytare på 10 mV för båtar (normalt för personskydd 30 mV) Redigerad 2 Augusti , 2015 av Thallatha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tompelompe 74 Postad 2 Augusti , 2015 Nu har ju jag ingen fast landström utan drar en kabel från bryggstolpen via en lös jordfelsbrytare för utomhusbruk och sen till batteriladdaren. Förmodligen fel enligt alla men vill bara kunna ladda upp batterierna och på vintern är det klockrent att bara kasta i kabeln för underhållsladdning. Men nu är jag nyfiken varför man kräver en fast installation... Är det regelverket som säger det? bryggstolpen har väl också jordfelsbrytare enligt krav så blir det inte då kaka på kaka? Jag är dock ingen elektriker så jag kanske inte får uttala mig?!? /N Det är helt ok att göra som du gör idag med en oavbruten sladd från land in i båten och sedan använda till batteriladdare eller dammsugare eller vad du nu behöver el till. Så gör jag idag. Det är lite bökigt att ta fram 20-30 meter sladd, lägga den snyggt över däck så man inte druttar isjön, klämma sladden i luckan där batterier och laddare står. Därför drar jag mig för att göra det. Skulle underlätta med ett fast intag fram i båten, ett uttag där batterierna står för laddning och 1-2 uttag inne i båten för elverktyg osv. Så fort man vill ha lite uttag här och var så blir det lite mer krav på säkerhet (säkringar, personbrytare osv). Jag tycker det låter lite dyrt bara med de produkter som säljs idag i båtbutikerna. Det blir väl ingen skillnad om man har en sladd som man drar från bryggan och in i båten och lägger den över däcket eller om, man som i mitt fall drar samma sladd över bryggan och över däcket och ansluter den i landströmsuttaget. Skillnaden är möjligtvis att min sladd slipper ligga i kläm mellan nån lucka utan går genom ett borrat hål, och eftersom det är längre än 50 cm mellan intaget och landströmscentralen ligger kabeln i ett plaströr. Grenuttag blir det ju uppenbart ändå. I mitt fall är ju batteriladdaren och kylskåpet 230-volts del ansluten när man sätter i sladden i intaget och det blir spänning på ett antal uttag runt om i båten. När jag fick vatten i ett grenuttag härom dan, löste jordfelsbrytaren (30 mV) i båten, men inte den på bryggan. Seawoolf som är med i SXK´s tekniska kommitté, rekommenderar jordfelsbrytare på 10 mV för båtar (normalt för personskydd 30 mV) Skillnaden blir att i ena fallet har man en landströmscentral och i andra fallet bara en sladd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 2 Augusti , 2015 Nu har ju jag ingen fast landström utan drar en kabel från bryggstolpen via en lös jordfelsbrytare för utomhusbruk och sen till batteriladdaren. Förmodligen fel enligt alla men vill bara kunna ladda upp batterierna och på vintern är det klockrent att bara kasta i kabeln för underhållsladdning. Men nu är jag nyfiken varför man kräver en fast installation... Är det regelverket som säger det? bryggstolpen har väl också jordfelsbrytare enligt krav så blir det inte då kaka på kaka? Jag är dock ingen elektriker så jag kanske inte får uttala mig?!? /N Det är helt ok att göra som du gör idag med en oavbruten sladd från land in i båten och sedan använda till batteriladdare eller dammsugare eller vad du nu behöver el till. Så gör jag idag. Det är lite bökigt att ta fram 20-30 meter sladd, lägga den snyggt över däck så man inte druttar isjön, klämma sladden i luckan där batterier och laddare står. Därför drar jag mig för att göra det. Skulle underlätta med ett fast intag fram i båten, ett uttag där batterierna står för laddning och 1-2 uttag inne i båten för elverktyg osv. Så fort man vill ha lite uttag här och var så blir det lite mer krav på säkerhet (säkringar, personbrytare osv). Jag tycker det låter lite dyrt bara med de produkter som säljs idag i båtbutikerna. Det blir väl ingen skillnad om man har en sladd som man drar från bryggan och in i båten och lägger den över däcket eller om, man som i mitt fall drar samma sladd över bryggan och över däcket och ansluter den i landströmsuttaget. Skillnaden är möjligtvis att min sladd slipper ligga i kläm mellan nån lucka utan går genom ett borrat hål, och eftersom det är längre än 50 cm mellan intaget och landströmscentralen ligger kabeln i ett plaströr. Grenuttag blir det ju uppenbart ändå. I mitt fall är ju batteriladdaren och kylskåpet 230-volts del ansluten när man sätter i sladden i intaget och det blir spänning på ett antal uttag runt om i båten. När jag fick vatten i ett grenuttag härom dan, löste jordfelsbrytaren (30 mV) i båten, men inte den på bryggan. Seawoolf som är med i SXK´s tekniska kommitté, rekommenderar jordfelsbrytare på 10 mV för båtar (normalt för personskydd 30 mV) Milliamper skall det vara, inte millivolt. Påstår jag som är amatörelektriker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser