Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
Nitro

Uttern 6000

Rekommendera Poster

Hej! Funderar på att införskaffa en Uttern 6000. Det finns nästan inga positiva eller negativa synpunkter om flytetyget. Tacksam ifall ni som har erfarenhet eller har en Uttern 6000 kunde upplysa mig om hur båten i verkligheten fungerar? Vad som är bra eller behöver förbättras. Vad man extra noga bör kontrollera inför köp osv.. Det jag hittills fått fram är att båten är lite tung, men detta beror väl på att den har för liten motor? I övrigt skall den vara stabil och trygg, eller? /mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har i vinter skaffat en Uttern 6000, som jag först nästa vecka kommer att få i sjön. Kan alltså ännu inte uttala mig om båtens sjöegenskaper. Har en 70hk 2-takt på, vilket borde räcka till 20-25 knop. Enligt förre ägaren går det bra att ligga och puttra i deplacementfart också. Mysig hytt. Att sova en går utmärkt. Sova två går väl bra om man är nykär. Känns som en behändig båt för fiske, badturer och ensamma övernattningar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har nu haft vår 6000 -90 en säsong för i huvudsak fiske. Helt OK, svårt att hitta en bättre båt med den bekvämligheten i denna storleksklass. Bra och mysig (bekväm) hytt, bra akterdäck för (trolling)fiske. Går kanske något tungt (tot vikt ca 1100kg). Vi bytte ut vår 75hk 2-takt mot en 60hk 4-takt Yamaha, vilket lyft ur bekvämlighetssynpunkt sett. Mycket lite avgaser och vibrationer, bränslesnålt, utmärkt trollingmotor. Båten gör fullt utrustad med full tank och 2 pers ombord en toppfart på 22 knop och rätt propeller och inställda trimplan, lämplig marchfart ca 17 knop. Vid trolling fäller du trimplanen och lägsta varv, fart minimum 1,3 knop. Något jobbig att traila p g a stegkölen, behövde göra en modifiering på vår TK-trailer mellan sista och näst sista kölrullen. Satte ditt två plattjärn och monterade två kölrullar till, problemet löst. Som sagt:mycket nöjda :-) Mycket nöje med din 6000 Mvh Lars B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har precis köpt en med 60hk fyrtaktare. Än så länge finns det inget negativt att säga om denna båt. Ju mer man sitter i den desto mer rätt känns den! Längtar efter att få i den i havet. Det finns många ute på annonser nu, så det är nog bara att slå till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för de inlägg ni skrivit. Jag har under mellantiden rotat fram så mycket jag kunnat om båten. I informationsmaterialet jag fått fram har det framkommit några frågetecken kring båt och motor. Tillverkarens brochyr från 1989: Fartex med Yamaha 60 hk = ca 25 knop. Båtnytt X år: .. passande motor är enligt mitt förmenande max godkända, 60 hk. Det ger fartresurse på 25 knop med två pers.. Båtnytt 2/89: Då testades två olika motorer på båten (två pers) Yamaha 50 hk = 20,5 knop och Yamaha 70 = 25,4 knop. Jag vet inte ifall båten blivit tyngre eller motorn svagare med tiden. Det jag förstått är att båten går bäst i farter kring 15 - 18 knop och detta räcker länge. Tack för informationen jag hittills fått men har någon mer något att tillägga innan jag tar ett beslut? Tack på förhand/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hello Nitro! Ett litet tillägg när det gäller fart kontra motor. De tester du läst där maxfarten med en sextiohästare har angetts till ca 25 knop är med största sannolikhet en 2-taktare. Farten med en 4-taktare blir lägre p g a annan utväxling på motorn, m a o så har inte båten blivit tyngre, men däremot motorn. En 60 hk 2-takt är lättare än en 4-taktare! Fördelarna med den senare tyckte vi var så stora så valet blev inte så svårt för vår del. Ämnar du ha en 2-takt bör du nog, om du skall trollingfiska, skaffa en 4-takts trollingmotor på ett x-trafäste! Eftersom båten endast är godkänd för 60hk bör du inte övermotorisera, fast båten kanske håller för det. Problem kan uppstå vid ev skada med försäkringsbolaget om man hänger på för stor motor :cry: Lycka till med ditt ev köp :-tackar Mvh Lars B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu svarar jag på mitt egna inlägg. Tack för de inlägg som kommit. Nu har jag bestämt mig. Skall inatt åka och titta/besiktiga och eventuellt köpa en Uttern 6000. Motorn är kanske lite för stor för Svenska förhållanden/försäkringsbolag. Det är en Honda 90 fyrktakt. Har någon erfarenhet från utländska försäkringar i Sverige. Är jag tacksam för synpunkter innan i natt kl. 01.00. Häls/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...