telecastrus1970 1 Postad 31 Juli , 2015 Hej Har nyss köpt en Maxim 26 med en MD21a i. Båten köptes billigt pga. motorproblem. Vid star med gas hoppar den igång snällt och varvar bra och går jämnt (så jämnt nu en diesel kan gå) och fint utan missljud, så fort man drar ner den på tomgång dör den omedelbart. inget vatten i oljan eller liknande. Någon som har en fundering vad det kan vara ? mvh Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 31 Juli , 2015 För låg tomgång? Justera på reglagevajern så skall se att det löser sig. Tänk sen på att aldrig varva ur din MD21, en sån får aldrig varm, topp kröker sig direkt! /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
telecastrus1970 1 Postad 1 Augusti , 2015 Nej inte dålig utan obefintlig, motorn dör direkt när man för ner reglaget till neutral. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusvo085 111 Postad 1 Augusti , 2015 Vad är lägsta vatvtalet den går på? Smyg ner gasen, försök hitta rätt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 1 Augusti , 2015 Nej inte dålig utan obefintlig, motorn dör direkt när man för ner reglaget till neutral. Är inte obefintlig högsta graden av dålig då? /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
telecastrus1970 1 Postad 3 Augusti , 2015 Nej inte dålig utan obefintlig, motorn dör direkt när man för ner reglaget till neutral.Är inte obefintlig högsta graden av dålig då? /B Det har du naturligtvis rätt i, kände bara att jag inte misstolkades att det fanns en tillstymmelse till tomgång. Jag ska ut och mecka med motorn imorgon och jag kommer definitivt att testa det du föreslog. Med vänlig hälsning, Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjorns_snipa 94 Postad 3 Augusti , 2015 Jag tror tomgången är för lågt ställd. Hade ett liknande problem på min förra båt, den gick visserligen på tomgång men dog så fort man la i "växeln". Höjde tomgångsvarvtalet till 800 och sedan var det inga problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
telecastrus1970 1 Postad 4 Augusti , 2015 Var ute och "fixade" lite idag, lyssnade på er kunniga Björn och Bosse, ja...tomgången var låg, så jag ska ställa upp den lite, hade dock ingen nyckel som jag kom åt med (8mm), hade bara en liten polygrip. Spände upp gasen lite då den var för slack. En spridare läckte lite så jag drog åt den också....och nu dör den inte längre Tack för hjälpen /J Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser