Makkansjogren 0 Postad 31 Juli , 2015 Hej! Tänkte bara vädra en idé jag har fått för mig borde fungera. Problemet är att jag inte noterade att bakre sidostöden på trailern sitter för högt förän båten var hemma på gården. Detta för att båten inte vilar ordentligt på kölrullarna vilket medför onödig belastning på skrovsidorna. Tänkte därför göra enligt följande, tror ni det funkar? 1. Sätta domkraft och en träkloss under höger stödhjulsben och höja upp tills släpet börjar höja sig. 2. Sätta domkraft och en träkloss under vänster stödhjulsben och höja upp tills släpet börjar höja sig. 3. Lossa bultarna för båda stödhjulen 4. Sakta sänka båda domkrafterna 0,5-1cm, en i taget tills båten står på kölrullen ordentligt, så att stödbenen bara nätt och jämnt ligger ann mot skrovet. Borde väl funka? Båten väger "bara" 700kg. Tack så länge! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 31 Juli , 2015 Bör funka, men som alltid vid dylika operationer va försiktig, och gärna någon medhjälpare som kan ordna hjälp om du skulle hamna under båten. Det brukar "knastra" i skrovet när man vevar upp båten och all tyngd hamnar på sidorullarna, brukar bli läckage då. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makkansjogren 0 Postad 31 Juli , 2015 Tack för input! Ska definitivt försöka få någon som kan vara med mig. Knastrade inget alls och har inte sett någon större tendens till skador heller. Den ligger på de tre främre kölrullarna (4 totalt) och jag tycker att t ex färgen borde ha spruckit om någon sådan skada uppstått Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makkansjogren 0 Postad 31 Juli , 2015 Gissar på att det knastrande du syftar till är när glasfibern spricker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 31 Juli , 2015 Gissar på att det knastrande du syftar till är när glasfibern spricker. Ja när glasfibren bryts. Du kanske inte har haft så hög vikt på stödrullarna då, hoppas jag. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser