Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
vhisla

Hur monterar jag ankarbandet på Biltemas rulle?

Rekommendera Poster

Med risk för att verka obegåvad...

 

Har köpt Biltemas rulle och band. Bandet har 2 halvstora öglor i var ände. Dessa öglor går ej att trä upp runt axeln på rullen då de är för små. Längst in på navet/axeln finns ett bulthål och man får med motsvarande bult. Detta är självklart avsett för att fästa bandet med på något sätt, men det känns inte helt rätt att klippa hål i bandet tycker jag... Att göra hål igenom 2 lager (pga öglan) kan man ju göra, men då sitter linan vid full utrullning fast i en löjlig liten bult. Känns sådär. 

 

Det enda jag kan komma på är att göra hål (hur görs det bäst för att behålla maximal styrka?) och skruva genom öglans 2 band. Ska det vara så, eller missar jag något uppenbart här?

 

Tacksam för hjälp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå du skall göra ett litet hål med en syll eller liknande genom bägge, sen när du ankrar upp måste du fästa bandet i en knap eller liknande för rullen håller aldrig för belastningen från båten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack. Jag hade inte tänkt ha belastningen på rullen när jag ankrar, men när olyckan är framme och bandet löper ända ut, hade jag föredragit ett solidare stopp... :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill minnas att en test av nämnda rulle i Praktiskt Båtägande inte utföll så väl...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill minnas att en test av nämnda rulle i Praktiskt Båtägande inte utföll så väl...

Minns du också vad det var som var negativt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dylika band bör skyddas mot solen.

 

Gäller  även bandet till trailerwinchen.

 

 

 

Kalle

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dylika band bör skyddas mot solen.

 

Gäller  även bandet till trailerwinchen.

 

 

 

Kalle

Jo, känner till det, men jag har "lyxen" att kunna montera hela rullen under däck, så sol-problemet är hyfsat minimerat. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bandet kommer trilla av rullen i inrullat läge eftersom inget håller bandet på plats. Köpte en för två år sddan. Som tur var gick bromsen i rullen sönder så jag kunde reklamera rullen. Köpte en riktig sedan. En av få riktigt dåliga saker från biltema.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Åk tillbaka till Biltema och lämna tillbaka den. Fått kass kritik!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att kritik ska vara intressant behöver den vara saklig. Jag kunde lätt redan innan inköp se vissa begränsningar, men som är irrelevanta för just min tänkta användning. Därför är jag intresserad av konkret kritik, inte svepande sågningar.

 

Varför skulle bandet trilla av? Innerst är bandet fastskruvat, och nu när jag rullat in alla 50 metrarna så är det c:a 15 mm till kanten på rullen. Hur menar du Martin-Winga29?

 

Kan förändringar skett de sista 2 åren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Minns också testet i PB, de sågade i princip Biltemas ankarband+rulle. Tror bland annat att kritiken var att bandet lätt "trillade ur" rullen mellan ekrarna under upprullning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok. Bra med konkreta invändningar. Dock som konstruktionen ser ut kan jag innan jag själv använt den inte riktigt förstå hur det skulle gå till. Men jag kan möjligen spekulera i att bandet kommer utanför rullen om man rullar upp den utan mothåll och att bandet då inte packas tillräckligt och då bygger på utanför rullen och därav faller av...? Det skulle ju kunna vara störande, men hanterbart genom att bromsa när man lindar upp den.

Jaja, vi får se. Det som gjorde att jag valde den var:

1. Stuvbarhet. Nuvarande replösning fungerar bra men tar stor plats och onödigt mycket tid att stuva om.

2. Rostfritt istället för plast. Personlig preferens.

3. Prisvärt.

 

Solfrågan är som sagt inte riktigt ett problem i mitt fall. Däremot är jag inte helt nöjd med säkerhetsstoppet om bandet får löpa ända ut. För klent, men i sammanhanget hoppas jag fördelar överväger nackdelar. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den höll helt enkelt inte måttet.

BT har ibland utmärkta, ibland hyggliga men ibland riktigt dåliga produkter....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltemarullen byts tydligen ut mot liknande. Om man ser under nyheter så kommer det en annan med nytt artikelnummer? Kanske med förändringar till det bättre?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, här kommer domen för mig efter en halv sommars användning: Fullt godkänd!

Punkterna som nämns i testet stämmer inte riktigt med verkligheten (kanske har produkten uppdaterats?), men lösa skruvar var det visserligen med. Inget jag skulle betala en tusenlapp till för direkt, men för vissa kanske det är värt.

 

Upprullningen var väl det jag var mest orolig för, men det har fungerat klanderfritt.

 

Dock är det värt att påpeka följande:

  • I min installation monteras rullen under däck (lasarett).
  • I och med detta finns en genomföring som hamnar c:a 50cm från rullen och hjälper bandet att spåra snällt i rullen.

Så uv-problematiken är kraftigt reducerad i min tillämpning då bandet bara ser sol vid ankring (en invändning för såvitt jag förstår alla ankringsband). Och som nämnts kan det även hjälpt bandet att rulla upp sig vackert.

 

Min största invändning är att "stoppet" när bandet tar slut är en liten skruv i rullens nav. Känns inte helt bra. Tidigare satt min ankarlina fast i en rejäl förankring om man i någon situation skulle råka löpa linan ut.

 

Så under mina förutsättningar tror jag detta var ett rätt bra köp allt som allt. :-)

 

Simma lugnt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...