Fendermannen 0 Postad 30 Juli , 2015 Hej Har nyligen köpt en Bosjö 25 med en VP 205 med rak axel. Tycker det ser ut att vara en del runt motorn .Bla är det både söt/sjövatten kylning. Det sitter en tunn vattenslang som går ner till axeln som man skall fylla i med fett. Jag undrar om det finns någon manual på vad som skall underhållas. Haft en annan båt tidigare med en B20 den var mycket lättare att förstå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 31 Juli , 2015 Är mycket enklare med sötvattenkylning (värmeväxlare) när motorn ska vinterkonserveras. Bara kolla glykolhalten i motorn ( som på en bil), sedan köra igenom sjövattensidan med "kranvatten" för att spola rent sedan låta motorn suga i sig glykolblandning från en dunk tills det kommer ut ur avgasutsläppet, klart. Tändstift, olja, filter och impeller ingen större skillnad i förfarandet mot B20. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 546 Postad 31 Juli , 2015 Många glömmer bort att det inte bara är kylsystemet som ska konserveras. På bensinmotorer måste också bränslesystem och cylindrar med förbränningsrum, skyddas mot korrosion. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 546 Postad 31 Juli , 2015 Hej Har nyligen köpt en Bosjö 25 med en VP 205 med rak axel. Tycker det ser ut att vara en del runt motorn .Bla är det både söt/sjövatten kylning. Det sitter en tunn vattenslang som går ner till axeln som man skall fylla i med fett. Jag undrar om det finns någon manual på vad som skall underhållas. Haft en annan båt tidigare med en B20 den var mycket lättare att förstå. En vattenslang som ska fyllas med fett? Kan du ta en bild på axeltätningen! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fendermannen 0 Postad 1 Augusti , 2015 Är mycket enklare med sötvattenkylning (värmeväxlare) när motorn ska vinterkonserveras. Bara kolla glykolhalten i motorn ( som på en bil), sedan köra igenom sjövattensidan med "kranvatten" för att spola rent sedan låta motorn suga i sig glykolblandning från en dunk tills det kommer ut ur avgasutsläppet, klart. Tändstift, olja, filter och impeller ingen större skillnad i förfarandet mot B20. Tack för hjälpen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fendermannen 0 Postad 1 Augusti , 2015 Många glömmer bort att det inte bara är kylsystemet som ska konserveras. På bensinmotorer måste också bränslesystem och cylindrar med förbränningsrum, skyddas mot korrosion. Tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fendermannen 0 Postad 1 Augusti , 2015 Hej Har nyligen köpt en Bosjö 25 med en VP 205 med rak axel. Tycker det ser ut att vara en del runt motorn .Bla är det både söt/sjövatten kylning. Det sitter en tunn vattenslang som går ner till axeln som man skall fylla i med fett. Jag undrar om det finns någon manual på vad som skall underhållas. Haft en annan båt tidigare med en B20 den var mycket lättare att förstå. En vattenslang som ska fyllas med fett? Kan du ta en bild på axeltätningen! Hej Jag tar en bild och lägger upp den, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fendermannen 0 Postad 2 Augusti , 2015 Hej Har nyligen köpt en Bosjö 25 med en VP 205 med rak axel. Tycker det ser ut att vara en del runt motorn .Bla är det både söt/sjövatten kylning. Det sitter en tunn vattenslang som går ner till axeln som man skall fylla i med fett. Jag undrar om det finns någon manual på vad som skall underhållas. Haft en annan båt tidigare med en B20 den var mycket lättare att förstå. En vattenslang som ska fyllas med fett? Kan du ta en bild på axeltätningen! Hej Jag tar en bild och lägger upp den, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 546 Postad 3 Augusti , 2015 (redigerade) Slangen ska var fylld med olja! Det ser ut som oljan i botten av slangen är vattenblandad. Då läcker den aktre tätningsringen. Redigerad 3 Augusti , 2015 av Rollen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fendermannen 0 Postad 3 Augusti , 2015 Slangen ska var fylld med olja! Det ser ut som oljan i botten av slangen är vattenblandad. Då läcker den aktre tätningsringen. Hej Vad kan det vara för olja man skall använda? Går det att trycka tillbaka vattnet? Trodde det skulle vara fett. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser