firefish 245 Postad 30 Augusti , 2015 Det verkar finnas en missuppfattning ang aktsamhetskravet och CE-märkning. Det handlar inte om att "att försäkringsbolagen vid en eventuell skada skulle granska omständigheterna mindre grundligt". Något sådant existerar inte. Det handlar om krav 1 nedan, att följa lagar. Fritidsbåtar ska vara CE-märkta enligt lag. Sitt inte på kammaren och tro, kolla med försäkringsbolagets juridiska avdelning. För kommersiella båtar finns, såvitt jag vet, inte krav på CE-märkning vid import. Jag har inte trott någonting. Jag har redogjort för att jag köpt en båt utan CE-märkning i avsikten att använda den kommersiellt (vilket således undantar den från fritidsdirektivet) men i samband med detta haft en dialog med såväl transportstyrelsen som flera försäkringsbolag varav SAMTLIGA jag talat med säger att det där med CE-märkning inte är ett problem i mitt fall. Utöver detta påstod jag, utifrån egen research, att försäkringsbolagen (de jag talat med) i inget fall varken begär att en båt är CE-märkt eller kontrollerar huruvida den är/var det om olyckan skulle vara framme. Inget jag tror alltså. Som det ser ut idag finns det en hel del undantag från kravet på CE-märkning för fritidsbåtar, bland annat som tidigare nämnts veteranbåtar eller replikor på sådana. Undantaget gäller också för amatörbyggda båtar, vilket skulle kunna vara fallet med min som är registrerad som årsmodell 2000 – alltså efter CE-kravet infördes – även om den faktiskt färdigställdes på ett varv. Det gick som fritidsbåt de första 13 åren av sitt liv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 30 Augusti , 2015 När man betalar sin försäkring så accepterar man försäkringsbolagets villkor där en aktsamhetsklausul finns. Det spelar ingen roll vad någon representant säger för i det ögonblicket man betalar så förbinder man sig att följa svensk lag mm. I ditt fall är inte CE något problem men det faller kanske lite utanför denna tråden Jag känner två killar som tog in en fd polisbåt från USA för att köra passagerare med, alltså inga problem med CE men en del turer med Sjöfartisnspektionen istället. Troligen hade det blivit billigare att få en CE-märkt båt godkänd. Ett framtida problem kan vara att de inte kan sälja båten som fritidsbåt. Men eftersom alla papper finns så är den mer eftertraktad för kommersiell verksamhet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser