Gå till innehåll
tisdag 17 september 2024
elfanomad

Båt från US... dum tanke?

Rekommendera Poster

Hallå sjöfarare,

Då vädret varit lite sisådär i sommar så har en del semester gått åt tankar och funderingar på att byta båt. Egentligen vansinnigt eftersom jag plöjt ner otroligt mycket pengar på min nuvarande båt, ny motor/drev och massa "lull lull"... men gillar att mecka båt, eller att förbättra standarden (kliande fingrar). 
Det jag först var ute efter var en mindre kabinbåt som man kan övernatta 2 vuxna i 1-2 veckor och då kollade jag in Flipper 760 (grymt fin förresten) och Bella båtar m.m. Men sen kom sambon och sa "du har ju alltid velat ha en flybridge båt, ska du inte ha det?"...F-n där gick mina sparplaner åt skogen! Fast då kom jag på att det finns faktiskt mindre flybridgebåtar att få tag på och då närmst Bayliner (nämn gärna andra om ni kommer på några 7-8m båtar med max 3m bredd). Började genast surfa runt och ser att vi har några till salu i Sverige för 170.000-ca 250.000 kr. Kom på briljanta idén att kanske importera en sådan här gammal båt från staterna. Hittade många exemplar runt 100.000 kr... men är det verkligen värt att ta hem en båt därifrån? Är inte summan/skillnaden för lite? Dollarn är rätt hög? Sen CE-märkning? Det låter som en "dum tanke" va? 

Måste bara säga att ända sedan jag var bebis har jag fått lära mig att Bayliner är skit men överväger ändå att köpa en. Mycket kvalitet har med hur man sköter en båt, så jag kan nog få en sådan skuta att vara riktigt bra...tror jag i alla fall:-)

Skriva gärna lite synpunkter och idéer. Men kommer med troligen sälja min nuvarande bara för att ha nya projekt, båt är min hobby.

/Elfanomad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bayliner är bra grejer så länge dom är skötta. Visst har man hört mycket om kvalitetsproblem men det är 80 och tidigt 90-tal...

Som du säger är det kanske inte så lönsamt i dagens läge att importera. Marknaden i Sverige är ju köparens och utvalet är stort, så jag hade nog inte bemödat mig med att importera en så billig båt då kringkostnaderna procentuellt ju blir enorma jämfört med om du importerar en båt över miljonen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sök här så hittar du många trådar om det. Men CE-märkningen kommer att bli det största problemet, utan den så är du helt rökt. Tullen släpper aldrig in båten, försäkringsbolagen försäkrar inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tullen släpper in den och försäkringsbolagen skiter fullständigt i CE-märkning.

Däremot så får ingen handlare röra båten.

Dessutom kan det slå tillbaka i framtiden då du som importör är skyldig att CE-märka den så den 4 ägaren kan komma och knacka dig på axeln och kräva betalning av CE-märkning.

 

Kryllar av icke CE-märkta importbåtar på blocket, så det är knappast något att bry sig om.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis, känns som de flesta amerikanska fabrikaten (speciellt Bayliner, Sea Ray mm) på blocket är importerade. Sen kan man faktiskt fundera på om CE är något att ha? Jag struntar egentligen om inte båthandlarna tar i en importerad båt med tång, jag kommer inte sälja den via någon sådan ändå.

Bara jag kan försäkra den och bruka den så skulle jag vara nöjd, kan säkert CE märka den när jag väl modifierat den enligt den standarden.

 

Men pengarna är nog för lite att "tjäna" då dollarn är svag och att summan är liten. Men säg om jag spar 50.000 så skulle det kännas aktuellt...troligen.

Vad tror ni om modellen 2450 eller 2556, små men ändå rymliga vad jag uppfattar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försäkringsbolagen låter dig säkert försäkra båten (kanske till en högre premie), men om du får en skada kanske du inte får ut full ersättning.

 

Jag har svårt att tro att du får någon vidare ersättning för en stulen båt som inte är CE-märkt. Försäkringsbolaget värderar båten och konstaterar att den har ett mycket lågt värde  eftersom CE-märkning saknas. Om båten kommer tillrätta sedan skadan reglerats kan försäkringsbolaget inte sälja båten utan att förs göra en CE-märkning.

 

Vanliga skador ersätts nog som vanligt skulle jag tro.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2556 är väl slutet 80 tal? Inget CE krav på dessa. Tycker själv 2556 är en perfekt lagom FB båt för kaffepengar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försäkringsbolagen brukar försäkra. Men i det "finstilta" står det att båten ska "uppfylla gällande lagar och regler" annars kan man reducera ersättningen. En icke CE-märkt båt uppfyller inte kraven.

 

Fråga försäkringsbolagen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tullen släpper in den och försäkringsbolagen skiter fullständigt i CE-märkning.

Däremot så får ingen handlare röra båten.

Dessutom kan det slå tillbaka i framtiden då du som importör är skyldig att CE-märka den så den 4 ägaren kan komma och knacka dig på axeln och kräva betalning av CE-märkning.

 

Kryllar av icke CE-märkta importbåtar på blocket, så det är knappast något att bry sig om.

 

Säker på det? Det är inte jag. Enligt nedan länk skall CE-kontroll göras INNAN förtullning

 

https://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/Fritidsbatar/Tillverka-kopa-salja-och-importera-bat/Importera-bat/CE-markning-vid-import-av-bat/

 

"Om båten som ska importeras inte är undantagen från krav på CE-märkning och saknar CE-märkning ska den genomgå en efterkontroll (Post Construction Assessment, PCA) och CE-märkas. Importören måste se till att detta görs före förtullning.

Båtar som saknar dokument och märkning som styrker att de uppfyller kraven får inte importeras och ska stoppas av Tullverket."

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man gjorde en skärpning för några år sedan, tanken var att tullen skulle stoppa ej CE-märkta båtar. Hur det blev i praktiken vet jag inte. Det sämsta är väl att båten finns registrerad som "ej CE-märkt".

Vilket kan innebära att man närsomhelst kan skicka ut ett papper (till den som importerat): "Vänligen inkom med dokumentation som visar att båten är CE-märkt".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

2556 är väl slutet 80 tal? Inget CE krav på dessa. Tycker själv 2556 är en perfekt lagom FB båt för kaffepengar.

Det är inte tillverkningsåret som är viktigt utan när båten importeras.

 

Båtar som började användas inom EU/EES innan lagen om CE-märkning av fritidsbåtar började gälla, 16/6 1998, behöver inte vara CE-märkta.

 

Veteranbåtar, båtar som tillverkades före 1950, är undantagna från CE-märkning.

 

I övrigt ska alla båtar som omfattas av fritidsbåtsdirektivet (2,5 till 24 m) vara CE-märkta.

 

Tillägg: Fritidsbåtsdirektivet ersätts av ett nytt strängare direktiv 18/1 2016, så den som vill importera bör skynda sig.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2556 är väl slutet 80 tal? Inget CE krav på dessa. Tycker själv 2556 är en perfekt lagom FB båt för kaffepengar.

 

 

CE  märkningen gäller from 1998!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis, känns som de flesta amerikanska fabrikaten (speciellt Bayliner, Sea Ray mm) på blocket är importerade. Sen kan man faktiskt fundera på om CE är något att ha? Jag struntar egentligen om inte båthandlarna tar i en importerad båt med tång, jag kommer inte sälja den via någon sådan ändå.

Bara jag kan försäkra den och bruka den så skulle jag vara nöjd, kan säkert CE märka den när jag väl modifierat den enligt den standarden.

 

Men pengarna är nog för lite att "tjäna" då dollarn är svag och att summan är liten. Men säg om jag spar 50.000 så skulle det kännas aktuellt...troligen.

Vad tror ni om modellen 2450 eller 2556, små men ändå rymliga vad jag uppfattar?

 

 

Nä,hoppa över det där med importen.

Köp här i Sverige i stället,då är i regel det mesta som är dyrt redan bytt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man skippar allt kring CE-märkningar och bara tittar på pengar då.... dvs, bortser från risker ovan.

 

- Vinsten verkar inte så stor vid köp jämfört m båtar i Sverige om du även väger in transportkostnader, tullkostnader etc.

- Marknaden är full med svårsålda jänkebåtar av typen du beskriver. Din båt kommer också bli svårsåld en dag, och du får sälja den billigt.

- Det finns en risk att du blir lurad av säljaren, att båten är dålig. Det gör det alltid, men sönderrostade motorer på Florida-båtar finns det metervis läsning om här i forumet

 

Måste finnas bättre sätt att skaffa båt..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju gott om båtar som inte är CE-märkta som är intagna efter 1998 så i så fall måste det vara nyligen tullen börjat stoppa dom. Har inte sett något angående det i de trådar som behandlat frågan på MG. 

Som köpare av icke CE-märkt båt är du säker, men som sagt - importören är den som är skyldig, så det kan komma tillbaka till dig i framtiden.

Samtidigt; reglerna angående CE-märkning är att du inte får sätta den på den europeiska marknaden. Om du importerar för eget bruk och kör tills du skrotar båten bör man ju då kunna göra som man vill - eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessutom; det kryllar av falska CE-märkningar som är omöjliga att kontrollera så systemet är ganska patetiskt. En som letar båt på blocket för 150.000 kr är nog mer intresserad av skicket på drevet än om båten har en liten plåtskylt och nåt papper vem som helst kan förfalska.

Så länge den du köper av är den rättmätiga ägaren så gör du inget olagligt.

 

Angående försäkring; Jag ringde mitt försäkringsbolag innan köp av min båt (den är dock CE-märkt) och dom sa att det spelar ingen som helst roll för deras skull om den är märkt eller inte.

Då har jag dessutom fått en stormskada ersatt och dom frågade inte om annat än bild på skadan och faktura på reparation.

 

Slutsats för min del;

Köp en båt som redan finns i Sverige och du slipper alla risker samtidigt som du nog kommer billigare undan än om du importerar en båt från USA i den prisklassen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om att vinsten på att ta över en så pass billig båt inte är värt mödan, sen har jag lärt mig att man nästan "alltid" ska räkna med motorbyte om motorn är 20-30 år gammal. Hittade dock en kalasfin Bayliner 2450 med en motor från 2010. Såg riktigt välskött och fin ut för att vara USA båt. Inte körd i Florida... utbudet är ändå enormt jämfört med lilla Sverige. Visst finns det många jänkarbåtar i sverige men jag har begränsningar på båtbredd, får bara vara max 3m. Inte många flybridge som kommer in på det måttet.

Var och kikade på en Flipper 760 idag...nu blev det en kandidat framöver. Typiskt! Men likväl här som amerikanska båtar var det en äldre motor från tidigt 90-tal.

 

Måste verkligen båten vara CE märkt innan inträde i Sverige? Man måste väl kunna åtgärda utan att bruka båten för att få den CE godkänd? Stå på land tills den är ok.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är för mycket som behöver fixas på en äldre billig jänke båt för att det ska lönasig. Äldre bayliner har många gånger omc drivlina- det vill du inte ha, toan ska numera ha däckstömning, du vill ha ankarspel i aktern, öppen pulpit och värmare inget av detta hittar du på en båt i usa plotter vill du också ha följer sällan med. Blir mycket stålar, finns fina ex i sverige som redan har allt till rimlig peng.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt artikel 12 i fördraget så skall privatimportör se till att blev överensstämmer med reglerna innan den tas i bruk. Alltså inget om att den måste märkas eller inte får importeras. Om man sedan verkligen kollar det är nog bortom myndigheternas kontroll...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Dessutom; det kryllar av falska CE-märkningar som är omöjliga att kontrollera så systemet är ganska patetiskt."

Det går att kolla om CE-märkningen är äkta.

 

"Angående försäkring; Jag ringde mitt försäkringsbolag innan köp av min båt (den är dock CE-märkt) och dom sa att det spelar ingen som helst roll för deras skull om den är märkt eller inte."

Visst kan du försäkra. Men har du läst vad det står det i den  sk Aktsamhetsklausulen?

 

"Så länge den du köper av är den rättmätiga ägaren så gör du inget olagligt."

Sant, men du kan fortfarande få kostnader.

Du köper en icke CE-märkt båt. Sen säljer du den. En dag kräver myndigheterna bevis på CD-märkning. Den du sålt till går till dig eftersom du är närmast över i näringskedjan. Du går naturligtvis till den du köpt båten av, det är ju denna som "satt varan på marknaden" och därför äger problemet. Men om denne nu är död? Då blir du problemets ägare.

 

"Då har jag dessutom fått en stormskada ersatt och dom frågade inte om annat än bild på skadan och faktura på reparation."

Det är oftast inget problem, idag. Men försäkringsbolaget kan sätta ned neka eller ersättning. Tryggt?

 

"Slutsats för min del;

Köp en båt som redan finns i Sverige och du slipper alla risker samtidigt som du nog kommer billigare undan än om du importerar en båt från USA i den prisklassen."

Det är nog väldigt sant. Med en icke CE-märkt båt har man en onödigt spännande framtid.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart går det att kontrollera CE märkning men det är inte så bara då många är intagna via England/Spanien etc.

 

Japp. När jag dessutom frågat dom specifikt om CE-märkning påverkar vid ersättning och dom svarade "nej, det är ingenting som spelar roll" så litar jag på dom. CE-märkningen tror jag är det sista problemet, dom klarar sig alltid undan ersättning på ett sätt eller ett annat ändå!

 

Du kan aldrig ärva straffansvar. Är människan död kan möjligtvis dödsboet bli ansvarigt. Köp båten i tredje hand så har du i så fall en till gubbe/gumma som buffert.

 

Idag nej, och inte imorgon heller om man frågar för.bolaget.

 

Inte mer spännande än de allra flesta fritidsbåtarna med några år på nacken i vårt avlånga land...

Folk är ute efter bra båt för lite pengar, inte massa papper.. Nu fick jag chansen att köpa en CE-märkt båt och gjorde det, men jag såg på ännu fler utan CE-märkning utan att bekymra mig det minsta. 

 

CE-märkning är mer konkurrensskydd än säkerhetsdetalj. Jämför en Port state control i USA kontra Sverige så ser du vilka som är tuffast i bedömningen på säkerhet...

 

Trots det jag skriver ovan; Jag anser självklart att man om man skall ta in en båt BÖR göra det på ett ärligt sätt och enligt boken - men att köpa en redan importerad båt är inga problem. Väljer man att inte göra det enligt boken så är det knappast ett problem heller.. Dock bör man som sagt tänka på att man inte kan vända sig till en handlare i framtiden om man är intresserad av inbyte etc, men blocket duger fint åt gamla jenkare.

 

"Dessutom; det kryllar av falska CE-märkningar som är omöjliga att kontrollera så systemet är ganska patetiskt."

Det går att kolla om CE-märkningen är äkta.

 

"Angående försäkring; Jag ringde mitt försäkringsbolag innan köp av min båt (den är dock CE-märkt) och dom sa att det spelar ingen som helst roll för deras skull om den är märkt eller inte."

Visst kan du försäkra. Men har du läst vad det står det i den  sk Aktsamhetsklausulen?

 

"Så länge den du köper av är den rättmätiga ägaren så gör du inget olagligt."

Sant, men du kan fortfarande få kostnader.

Du köper en icke CE-märkt båt. Sen säljer du den. En dag kräver myndigheterna bevis på CD-märkning. Den du sålt till går till dig eftersom du är närmast över i näringskedjan. Du går naturligtvis till den du köpt båten av, det är ju denna som "satt varan på marknaden" och därför äger problemet. Men om denne nu är död? Då blir du problemets ägare.

 

"Då har jag dessutom fått en stormskada ersatt och dom frågade inte om annat än bild på skadan och faktura på reparation."

Det är oftast inget problem, idag. Men försäkringsbolaget kan sätta ned neka eller ersättning. Tryggt?

 

"Slutsats för min del;

Köp en båt som redan finns i Sverige och du slipper alla risker samtidigt som du nog kommer billigare undan än om du importerar en båt från USA i den prisklassen."

Det är nog väldigt sant. Med en icke CE-märkt båt har man en onödigt spännande framtid.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men du som lagt ner så mycket jobb och uppdateringar på din båt. Är det inte bättre att ha det kvar som du vet vad det är. Risken är ju att du får börja om med motorbyten och dyligt. // Peter.

Hallå sjöfarare,

Då vädret varit lite sisådär i sommar så har en del semester gått åt tankar och funderingar på att byta båt. Egentligen vansinnigt eftersom jag plöjt ner otroligt mycket pengar på min nuvarande båt, ny motor/drev och massa "lull lull"... men gillar att mecka båt, eller att förbättra standarden (kliande fingrar). 
Det jag först var ute efter var en mindre kabinbåt som man kan övernatta 2 vuxna i 1-2 veckor och då kollade jag in Flipper 760 (grymt fin förresten) och Bella båtar m.m. Men sen kom sambon och sa "du har ju alltid velat ha en flybridge båt, ska du inte ha det?"...F-n där gick mina sparplaner åt skogen! Fast då kom jag på att det finns faktiskt mindre flybridgebåtar att få tag på och då närmst Bayliner (nämn gärna andra om ni kommer på några 7-8m båtar med max 3m bredd). Började genast surfa runt och ser att vi har några till salu i Sverige för 170.000-ca 250.000 kr. Kom på briljanta idén att kanske importera en sådan här gammal båt från staterna. Hittade många exemplar runt 100.000 kr... men är det verkligen värt att ta hem en båt därifrån? Är inte summan/skillnaden för lite? Dollarn är rätt hög? Sen CE-märkning? Det låter som en "dum tanke" va? 

Måste bara säga att ända sedan jag var bebis har jag fått lära mig att Bayliner är skit men överväger ändå att köpa en. Mycket kvalitet har med hur man sköter en båt, så jag kan nog få en sådan skuta att vara riktigt bra...tror jag i alla fall:-)

Skriva gärna lite synpunkter och idéer. Men kommer med troligen sälja min nuvarande bara för att ha nya projekt, båt är min hobby.

/Elfanomad

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska alltid kunna ta reda på om en vara är CE-märkt, det finns företag som sysslar med sådant.

--

Det handlar inte om att "ärva straffansvar" utan om man köper en vara som inte uppfyller tex CE-krav så kan man alltid kräva att den man köpt den av tar ansvar. 

--

Här är en typisk aksamhetsklausul. Vad som gäller framgår ganska tydligt. Sen kan försäkringssäljare mfl påstå vad som helst, nedanstående krav kan inte förhandlas bort.

 

"För att du ska få full ersättning om en skada inträffar krävs att du följt de aktsamhetskrav och föreskrifter som finns. För försäkringen gäller dels generella aktsamhetskrav (se nedan) och dels för vissa skadehändelser också särskilda aktsamhetskrav, som då anges under respektive skadehändelse.

 
Som generella aktsamhetskrav gäller att du ska
följa de föreskrifter som finns i lag eller som meddelas av offentlig myndighet
följa bruksanvisningar och föreskrifter meddelade av producent eller leverantör av produkt
ta hand om din egendom med normal aktsamhet och omsorg så att skada så långt som möjligt förhindras
vara särskilt aktsam med värdefull egendom och anpassa ditt handlande till platsen där du befinner dig och vilka möjligheter du har att upptäcka och förhindra stöld
förvara brandfarliga vätskor eller annan brandfarlig egendom enligt myndigheters och tillverkares föreskrifter och i övrigt på sådant sätt att skada eller förlust så långt som möjligt förhindras.
Föreskrifter om brandskydd som finns i lag eller som meddelats av myndighet ska följas.
Vid t ex installationer av kamin, värmepanna och elektriska installationer får endast av behörig myndighet godkända produkter användas och installationen ska utföras fackmannamässigt, i enlighet med gällande branschregler
...
Om du inte har följt aktsamhetskraven kan din ersättning minska med 25–100 % vid skada."

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk också på att om du importerar en båt ska du betala tull-ett par procent o moms 25 procent om den inte är från något annat EU land

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En US-båt är klart bättre och säkrare än en typisk nordisk 60, 70-talsbåt (även om din Coimbra är bra). När US-båtarna från 80 och 90 tal är godkända av US-Costguards etc så är de nordiska hembyggda halvfabrikat som när de byggdes saknade, motorrumsfläkt, fungerande ventilation, gasolinstallationer kors o tvärs samt att de även kunde sakna badbrygga och ordentlig länspump. En sån bår vill man inte hamna brevid i en naturhamn.

En US-båt är en bra båt om den inte varit offer för Florida-orkaner, såklart.

Titta på Carver 280 FB. De är byggda utan träförstärkningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En US-båt är klart bättre och säkrare än en typisk nordisk 60, 70-talsbåt (även om din Coimbra är bra). När US-båtarna från 80 och 90 tal är godkända av US-Costguards etc så är de nordiska hembyggda halvfabrikat som när de byggdes saknade, motorrumsfläkt, fungerande ventilation, gasolinstallationer kors o tvärs samt att de även kunde sakna badbrygga och ordentlig länspump. En sån bår vill man inte hamna brevid i en naturhamn.

En US-båt är en bra båt om den inte varit offer för Florida-orkaner, såklart.

Titta på Carver 280 FB. De är byggda utan träförstärkningar.

Efter att läst ditt inlägg så förstår jag att du inte vet mycket om båtar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att återgå till frågeställningen från TS så är det självklart så att amerikanarna producerar bra båtar.

 

Svårigheterna är väl tre? Att hitta rätt agent om du inte åker över och organiserar allt själv? Frakten kostar och det är ju så att ett seriöst fraktbolag även bör/ska administrera tull och moms. Sedan är den tredje punkten CE märkningen.

 

Jag hört att det nu är nästintill omöjligt att CE-märka en äldre begagnad båt pga att motorn inte uppfyller kraven. Och kraven skärps 1 januari 2016. Fast har du med motorbyte i kalkylen så har du helt enkelt en högre budget...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Apropå CE-märkning.

 

Jag har just köpt en båt som saknar en sådan. Eftersom jag har tänkt att använda den kommersiellt kollade jag runt lite extra angående CE-märkning innan jag slog till.

 

Transportstyrelsen har inga som helst synpunkter när det gäller CE. De är framför allt intresserade av storleken vilken i osäkra fall kan styrkas genom mätning/båtbevis.

Notera: Nu har jag talat med dem om båtar, alltså mindre än 12 x 4 meter och för färre än 13 passagerare – det är möjligt att andra regler träder i kraft för fartyg/passagerarfartyg (mer än 12 pax).

 

Jag har också kollat runt med flera försäkringsbolag angående kasko, p&i (ansvar), försäkring för sjötransporter samt allriskförsäkring (personskador med mera för besättning). Inte heller här bryr de sig om CE, varken när försäkringen tecknas eller vid en eventuell skada.

Kan också berätta att jag till slut valde if.

 

Det bhemac belyser angående aktsamhet är dock högst relevant. Däremot ska man nog vara försiktig med att tro att en CE-märkning är en garanti för att försäkringsbolagen vid en eventuell skada skulle granska omständigheterna mindre grundligt eller ta märkningen som sådan för en garanti att allt är i sin ordning. Inom ramen för aktsamhet kan ju det mesta rymmas och i de fall en skada på en båt, person ombord eller tredje part kan härledas till en bristande funktion hos själva flytetyget handlar det i merparten av fallen (här gissar jag) om försummat underhåll snarare än en grundläggande konstruktionsmiss.

Redigerad av firefish
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra skrivet firefish, verkar rimligt... För det försäkringsbolag som ska börja särbehandla båtar kommer ju att förlora många kunder? Det säger jag med tanke på att väldigt många båtar som finns i Sverige saknar CE märkning. Att i efterhand reda ut en kedja av ägare måste vara nästintill omöjligt?

Redigerad av Funkis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar finnas en missuppfattning ang aktsamhetskravet och CE-märkning. Det handlar inte om att "att försäkringsbolagen vid en eventuell skada skulle granska omständigheterna mindre grundligt". Något sådant existerar inte. Det handlar om krav 1 nedan, att följa lagar. Fritidsbåtar ska vara CE-märkta enligt lag. Sitt inte på kammaren och tro, kolla med försäkringsbolagets juridiska avdelning.

För kommersiella båtar finns, såvitt jag vet, inte krav på CE-märkning vid import.

 

Exempel på aktsamhetskrav:

  1. följa de föreskrifter som finns i lag eller som meddelas av offentlig myndighet
  2. följa bruksanvisningar och föreskrifter meddelade av producent eller leverantör av produkt
  3. ta hand om din egendom med normal aktsamhet och omsorg så att skada så långt som möjligt förhindras
  4. vara särskilt aktsam med värdefull egendom och anpassa ditt handlande till platsen där du befinner dig och vilka möjligheter du har att upptäcka och förhindra stöld
  5. förvara brandfarliga vätskor eller annan brandfarlig egendom enligt myndigheters och tillverkares föreskrifter och i övrigt på sådant sätt att skada eller förlust så långt som möjligt förhindras.
  6. Föreskrifter om brandskydd som finns i lag eller som meddelats av myndighet ska följas.
  7. Vid t ex installationer av kamin, värmepanna och elektriska installationer får endast av behörig myndighet godkända produkter användas och installationen ska utföras fackmannamässigt, i enlighet med gällande branschregler

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...