Gå till innehåll
torsdag 02 januari 2025
Mackey

Test av vanligt vattens hållbarhet

Rekommendera Poster

För all del, när det gäller bakterier. Men det finns andra saker som kan smitta genom vatten. Det finns virus, och det finns encelliga mikroorganismer (andra än bakterierna, alltså). Giardia, cryptosporidium, m fl.

Däremot är det nog osannolikt att organismer som inte har nån mekanism för att försörja sig med bränsle och näring från omgivande gaser (CO2, N2) lever kvar nån längre tid i vatten. Fast det gäller förstås bara för ett slutet kärl. Ett som är öppet får sannolikt ett stadigt "nedfall" av organiskt material som hudflagor, avföring från kvalster och andra smådjur, döda bakterier, osv. Massa att käka på för diverse smått i vattnet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lämnade in vattenprov idag och fick samtidigt intressant information.

Det enda som kan göra vatten otjänligt när det gäller bakterier är koliforma bakterier, dvs. i princip endast bakterier från avföring. Övriga bakterier kan göra vattnet tjänligt med anmärkning, men det kan aldrig bli otjänligt. Det innebär i stort sett inget kommunalt vatten kan bli otjänligt så länge flaskan, dunken eller tanken inte innehåller koliforma bakterier när man fyller den.

Nu väntar jag med spänning på provsvaret för att se om min flaska innehåller några koliforma bakterier efter att ha stått öppen på fönsterbrädan i tre månader.

Mackey

Du fick en mycket förenklad förklaring som raoul också påpekar. För kontrollerat kranvatten kan det kanske stämma...När inget går snett vill säga.

Det finns andra typer av bakterier bl.a. tularensis-arter som ger t.ex. harpest, vilka leder till svåra sjukdomstillstånd även hos människor. Virus har ingen egen metabolism så de överlever sällan i rimligt klart vatten. Protozoer däremot klarar sig länge. Fråga Östersunsborna hur kul dom tyckte det var för några år sedan när vattnet var fullt av parasiter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade ett vattenglas vid sängen på landstället. När jag kommer dit ett par veckor senare råkar jag på natten dricka av det gamla vattnet. Det smakade inte tjänligt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lämnade in vattenprov idag och fick samtidigt intressant information.

Det enda som kan göra vatten otjänligt när det gäller bakterier är koliforma bakterier, dvs. i princip endast bakterier från avföring. Övriga bakterier kan göra vattnet tjänligt med anmärkning, men det kan aldrig bli otjänligt. Det innebär i stort sett inget kommunalt vatten kan bli otjänligt så länge flaskan, dunken eller tanken inte innehåller koliforma bakterier när man fyller den.

Nu väntar jag med spänning på provsvaret för att se om min flaska innehåller några koliforma bakterier efter att ha stått öppen på fönsterbrädan i tre månader.

Mackey

Du fick en mycket förenklad förklaring som raoul också påpekar. För kontrollerat kranvatten kan det kanske stämma...När inget går snett vill säga.

Det finns andra typer av bakterier bl.a. tularensis-arter som ger t.ex. harpest, vilka leder till svåra sjukdomstillstånd även hos människor. Virus har ingen egen metabolism så de överlever sällan i rimligt klart vatten. Protozoer däremot klarar sig länge. Fråga Östersunsborna hur kul dom tyckte det var för några år sedan när vattnet var fullt av parasiter.

Litet förtydligande - informationen du fick är ju rätt i så måtto att du har ju kunnat dricka av vattnet i flera månader, så i ditt fall har väl kranvattnet varit OK och flaskan ren. Bakterier (eller andra mikroorganismer) börjar ju inte växa ur intet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

När jag lämnade vattenprovet sa jag att provet var från en vattentank ombord på en båt som fyllts med kommunalt vatten och att jag ville veta om jag kunde dricka vattnet eller om jag skulle pumpa ut det.

Det är  säkerligen en förenklad beskrivning jag fått som lekman, men det är ett svar som är anpassat till vatten från en båttank. Det råd jag fick var att testa som nedan.

Resultat efter tre månader i en öppen vattenflaska är helt godkänt;

Koliforma bakterier 35°C, 1dygn     < 1cfu/100 ml

E.Coli 44°C, 1dygn                         < 1cfu/100 ml

Dessutom luktar och smakar vattnet helt ok enligt mig.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fråga tekniska kontoret i Patrille hur dom har det med koliforma bakterier i sitt dricksvatten just nu, en hel kommun tvingas just nu koka sitt vatten. Det brukar vara så att en avloppsledning läckt och kontaminerat dricksvattnets någonstans.

Jag själv har aldrig haft några problem med dicksvattnet i båten. Men vi förbrukar det rätt så bra, och brukar fylla rätt så ofta. Kommunalt vatten är ju nästan sterilt i vårt land.

Men jag tömmer ju alltid tanken när båten är torrsatt, ser även till i största möjlighet att tömma ledningarna och varmvattenberedaren, samt skruva ur pentrypumpen och förvara den hemma, jag har för längesedan råkat ut för sönderfrusna varmvattenberedare och pumpar.

Förra vintern gjorde jag ett dubbelfel, glömde tömma varmvattenberedaren, och glömde koppla ur elpatronen. Så det blev på något sätt rätt ändå. Hade ju varmvatten hela vintern, men det gick väl åt några kWh. Om jag bara glömt att tömma beredaren hade den väl frusit sönder, och om jag tömmt den och glömt dra ur kontakten så hade väl värmepatronen gått sönder om det inte finns nån termosäkring.

Triton skall då en tank till, det var bara en liten en på 80 liter, så det blir en likadan tank till, funderar på om dessa skall separeras med en trevägskran, men det är nog överkurs, så de kopplas till ett T eller Y-rör till pumpen.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bara 80 liter?

Vi brukar använda högst 300 liter dricksvatten på en hel säsong, men då är vi ute riktigt mycket (ca. 50 dygn).

När vi använder båten i oktober är nog vattnet från augusti, men det är komunalt vatten vi normalt fyller så det håller sig bra.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Mackey för skapandet av denna tråd, knappast nåt kamikaze-projekt för din egen del men ändå. Gillade också särskilt din länk "solvatten" i inlägg #7, hade ingen aning innan. Enkla billiga grejor kan ibland göra stor skillnad! :)

Nå, mindes min ungdoms enkla mikroskop. Vridbart linsbyte i flera steg typ mellan 10X till 300X om jag inte minns fel, att den långa linsen ibland kunde krocka med objektglasen minns jag däremot tydligt.
Där kunde man få se ganska småttiga saker krylla som man kanske inte ens ville se, maskar etc.

Haha, googlade därför litet på mikroskop och fann till min häpnad "foldscope", avsäger mig härmed allt ansvar angående länkens trovärdighet men den verkar ändå lockande intressant i mina ögon!?...

Kort beskrivning: Går tydligen att fota mikroskop-bilder skitbilligt med mobilkameran genom att köpa "foldscopes" avancerade origami (=japansk pappersvikningskonst)??

Vete fasen, men visst vore mikroskopbilder fotade med mobilkamera en supernyhet i forumet?
Denna länk visar dels en video där den avancerade "origamin" detaljvisas, alltså hur man får foldscopet att funka, och dels en video med "sötvattenmaskar". (Just bilder på eventuella sötvattenmaskar vore väl inte fel (eller snarare mycket fel) i denna tråd om vattens hållbarhet. Även om bakterieodling med labbtester nog är mer relevant??)

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu väntar vi med spänning på nästa månadsrapport Mackey, om du fortfarande driver experimentet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej tyvärr, det blir inga flera rapporter.

De ville behålla hela flaskan när jag lämnade in provet.

Personligen är jag tillfreds med att jag har visat att kommunalt vatten som förvaras i en öppen flaska är tjänligt efter tre månader. Det skulle ha varit roligt att fortsätta försöket, men så blev det nu inte. :(

Jag hoppas och tror att några släppt lite på rädslan för att förvara vatten i båtens vattentank efter testet.

Mackey

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...