Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024

Rekommendera Poster

Hej, har en Mercruiser 2.8 ES Diesel på 200 hk i min Bella Falcon 26. Bara haft henne i en vecka men tycker att det är lite trögt upp på plan och den vill inte riktigt vill varva ur. Funderar på att köpa ett chiptrim ifrån BestChip som skall kunna ge upp emot 260 hk och 570 Nm mer kraft.

 

Kan så klart vara lite för stor propeller men enligt tidigare ägare sitter original på, om det nu är någon garanti för rätt storlek. Ska kolla på det i höst när jag tar upp henne.

 

Någon annan som trimmat sin Mercruiser Diesel och kan ge några rekommendationer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, botten är ren. Lyfte henne innan köp. Ej bottenmålad så visst kan det ge nån knop men vill fortfarande ha henne att plana snabbare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min rekommendation är att inte chippa

Din motor lever ett hårt liv som den gör och att plocka ut 260hk ur en marinmotor på 2.8 liter bådar inte för lång livslängd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns flera skolor såklart. Och håller med att motorn slits snabbare, framför allt om man kör på höga varv. Däremot är jag inte säker på att det behöver var skadligt om man till 90% ligger på marchvarv eller lägre dvs under 75% av fullt varv. Med hjälp av högre vrid just på lägre varv kan tom förbrukningen minska.

 

Samma motor och drivlina har leverarats med 230 hk, mig veterligen ingen förändring av block eller kolvar.

 

Men jag är ingen motorspecialist så därför jag startat tråden :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har ingen erfarenhet av "chiptrim" av båtmotorer, men lite av bilar.

En bra "chippning" eller mappning eller som en del kallar det optimering, är väl att skräddarsy

motordata till just din motor.

 

På en bil gör man det ju ganska enkelt på bromsrullar (rullande landsväg) där man kan testa sig fram med hälp av olika grafer och loggar mm.  Hur gör man motsvarande på en båtmotor?

 

Kan tänka mig att företaget som chippar båten läser ut det befintliga motorprogrammet och plussar på lite bränslemängd, av detta blir följderna temperaturökning på avgassidan speciellt om motorn har begränsat flöde, samt i högre grad förorenat olja.Och säkert en rätt rejäl effektökning också.

 

Med andra ord  får man göra oljeservice lite oftare och använda olja av en kvalite som klarar de högre påfrestningarna(temp)

 

När bilar optimeras (moderna dieslar) och man skruvar på för mycket blir det kraftig ökning av vridmoment, vilket gör att automatlådor(momentomvandlare) sätter begränsningen. Kanske värt att undersöka hur mycket Nm båtens drivlina klarar?

 

Till sist vill jag bara tilläga att om det rör sig om ett boxtrim tycker jag du ska hoppa detta då detta är ett sätt att bara lura ditt motorstyrdon.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fortfarande intresserad av de som provat!

 

Oljebyte lär inte vara något problem. Jag byter olja varje år i mina motorer oavsett körsträcka eller timtal. Förstår heller inte hur det kan ge ökat temperatur på avgaserna då man troligen kan minska varvtalet för samma effekt/driv.

 

Drivlinan verkar klara betydligt högre effekt om man tittar på andra motorer med samma uppsättning.

 

Det är inte frågan om att få högre max effekt utan en bättre prestanda vid marchvarv och eventuellt lägre förbrukning..

 

Vad är skillnaden på att ändra mjukvaran i originalboxen kontra i en separat Box/chip? Beats me!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att få mer "kraft" behöver man nog elda mer i kaminen...alltså behöver man mer bränsle och mera luft....alla förbränningsmotorer som jag vet genererar värme med lite olika verkningsgrad.

Om din chippning ger mer Nm och HK vid ett lägre varvtal måste du ju byta utväxling om du ska kunna marcha vid ett lägre varvtal?

 

Ändra mjukvaran i orginalboxen = man ändrar vissa parametrar, motorstyrdonet är fortfarande hjärnan som bestämmer över motorn.

 

Chipning: gjordes förr, innan det var så vanligt med programvaror i datorer som kunde kommunicera med motorstyrboxen, då lödde man bort IC kretsen(chipet) och programerade det extern i en särskild programerare.

 

Boxtrim: Typ KCR och andra, där lurar man olika givare, som skickar felaktiga värden till motorstyrdonet som i sin tur korrigerar och kan ge effektökning. exempel, om man sätter ett motstånd i serie från MAP sensorn till styrdonet så tror styrdonet att den inte fått tillräckligt laddtryck och korrigerar därefter detta....vilket blir lite extra boost.

På liknande sätt luras Luftmassemätare, tändmoduler etc.

Detta är ju som du förstår ett mycket trubbigare sätt att styra på...svårt att skräddarsy ngt och det är just det som "mappning" handlar om.

 

I övrigt tycker jag absolut att du ska testa ngn form av chipning, jag är absolut inte fientlig till detta om det lät så innan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fredde7 sammanfattar detta på ett bra sätt.

 

Jag har lång erfarenhet av att trimma bilar med insprutning och turbo. Boxar är fel väg att gå, det är inget snack om det. 

 

Det är såklart inga problem att öka motorns effekt till den högsta versionen av hårdvarukonfigurationen. Det är normalt inte heller ett problem att få en hållbar ökning av effekten utöver det, men marginalerna är inte lika för alla motorer.

 

I en båt är det sen lite mer att tänka på. Man ligger högt i last konstant, vilket inte tillåter att man går utanför tänkta varvtal på turbo mm i samma utsträckning då de utvecklar mycket värme. Värmen följer sedan med genom intercoolern som inte längre hinner kyla och motorn får värden utanför optimalt intervall. Motorn kompenserar dock för detta och ställer ner ladd mm. Detta plockar man bort med boxen och motorn lever på lånad tid.

 

Detta är ett lite väl extremt exempel, men principerna är rätt. I ett mer normalt fall ryker motorn lite, då man fettat på med mer diesel för att kyla förbränningsrummet(vissa säger att det är ofarligt, men detta är såklart fel. Sot är inte bra i motorn). Motorn kanske vill gå varm om man ligger på fullgas osv.

 

Innan aktuelll motor uppgraderades hade den 163hk och den har nu som max 230hk. Det gör att man nu har en litereffekt på 82, vilket är strax över VP D4/300hk. Det är mycket på sjön. Med optimering hamnar man på 92 och då vill man verkligen att den som pillar med 1or och 0or kan sin sak.

 

Jag hade i ditt ställe letat efter någon som flashar styrdonet istället. Du behåller säkerhetssystemen fullt ut och görs det av någon som kan, kommer motorn hålla längre.

 

Jag har förtroende för några få aktörer i mjukvarubranschen, de har bra filosofi och ger mer än de lovar. Det finns andra som lovar guld och gröna skogar för en liten peng, gärna med en lös box. Det är inget för den som vill ha det bästa. Det svåra är inte att hitta effekt, utan att få det att hålla. Motorras är dyrt, glöm inte det.

 

Jag har på bilsidan sett motorras med glödande turbo. Den motorn gav bra effekt ända tills den rasade. Soppan räckte inte.  Man hade maxat spridarna, laddat det som gav acceptabel lambda och sedan vid minsta dipp i bränsle small det. Cylindertrycket var för högt och en knackning räckte. Dåligt program/chip helt enkelt, man ville ha allt utan att betala. 

 

MEN att trimma är kul! Jag är hooked och så länge man är lite eftertänksam och kollar upp saker på nätet, referenser mm blir det ofta mer kul än dyrt.

 

Hoppas att mitt långa lite röriga inlägg gav något iaf:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att få mer "kraft" behöver man nog elda mer i kaminen...alltså behöver man mer bränsle och mera luft....alla förbränningsmotorer som jag vet genererar värme med lite olika verkningsgrad.

Om din chippning ger mer Nm och HK vid ett lägre varvtal måste du ju byta utväxling om du ska kunna marcha vid ett lägre varvtal?

 

Ändra mjukvaran i orginalboxen = man ändrar vissa parametrar, motorstyrdonet är fortfarande hjärnan som bestämmer över motorn.

 

Chipning: gjordes förr, innan det var så vanligt med programvaror i datorer som kunde kommunicera med motorstyrboxen, då lödde man bort IC kretsen(chipet) och programerade det extern i en särskild programerare.

 

Boxtrim: Typ KCR och andra, där lurar man olika givare, som skickar felaktiga värden till motorstyrdonet som i sin tur korrigerar och kan ge effektökning. exempel, om man sätter ett motstånd i serie från MAP sensorn till styrdonet så tror styrdonet att den inte fått tillräckligt laddtryck och korrigerar därefter detta....vilket blir lite extra boost.

På liknande sätt luras Luftmassemätare, tändmoduler etc.

Detta är ju som du förstår ett mycket trubbigare sätt att styra på...svårt att skräddarsy ngt och det är just det som "mappning" handlar om.

 

I övrigt tycker jag absolut att du ska testa ngn form av chipning, jag är absolut inte fientlig till detta om det lät så innan.

Man kan grovt säga att luftmassa är effekt och att resten handlar om att optimera förbränningen för den luft man har. Det finns en given mängd bränsle/luftblandning man vill nå och avsteg från den görs enbart för att få ned emissioner eller kyla av förbränningsrummet.

 

En diesel är ju lite annorlunda än en bensinare, men grundtankarna är rätt lika. Det finns dock en dramatisk skillnad och det är att när det går fel med en Diesel går det totalt åt helvete, medan en bensinare är lite mer förlåtande. Du kan köra lite på gränsen med en bensinmotor ett tag innan det smäller. Det kan knacka lite och gå konstigt, men du hinner oftast märka det innan det är försent. På en diesel når du en kritisk gräns och sedan pang och godnatt. Lite som med E85. När det knackar, knackar det ordentligt och ridån går ned.

 

Detta beror på att bensin har ett mer varierat innehåll, så allt självdetonerar inte vid samma tryck/värme.

 

Det du skriver om boxar och autlådor stämmer också bra. De växlar ofta med för hög effekt  för att inte tala om okontrollerat maxvrid.

 

En automatlåderenoverare jag pratat med säger att chipfirmorna gett honom mer jobb än han hinner med:) 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, har en Mercruiser 2.8 ES Diesel på 200 hk i min Bella Falcon 26. Bara haft henne i en vecka men tycker att det är lite trögt upp på plan och den vill inte riktigt vill varva ur. Funderar på att köpa ett chiptrim ifrån BestChip som skall kunna ge upp emot 260 hk och 570 Nm mer kraft.

 

Kan så klart vara lite för stor propeller men enligt tidigare ägare sitter original på, om det nu är någon garanti för rätt storlek. Ska kolla på det i höst när jag tar upp henne.

 

Någon annan som trimmat sin Mercruiser Diesel och kan ge några rekommendationer?

 

Hej,

 

Jag har också köpt en Falcon från 2008 med samma motor i sommar och upplever precis som du att den är lite trög och inte varvar ur. Jag får jobba ordentligt med både trimplan och powertrim för att den ska komma upp i plan och den toppar drygt 26 knop vid ca 3400rpm.  

Min har så vitt jag vet också orginalpropellrar, och man tycker ju att de borde vara dimensionerade så att motorn ska nå 3800rpm vilket är motorns specade maxvarv. 

Får du ungefär samma maxfart?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, ja har ungefär samma maxfart och varvtal (lite högre toppfart utan "sommar packning"). Chiptrim går inte att göra (ingen commonrail teknik på vår motor). Så kommer titta på propelllösning i höst. Ska också ordna botten på henne. Sträv och verkar nästan dra åt sig snäckor och skit. Tror det kommer göra en hel del. Större trimplan kan också hjälpa till. Tycker jag får viktkompensera allt för mycket vilket såklart påverkar både fart och förbrukning. Försöker marcha i 21-22 knop vilket verkar ge en snittförbrukning på 1.3 l/nm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...