Gå till innehåll
måndag 31 mars 2025
eva1992

Båten startar ej?

Rekommendera Poster

Hej! Jag har problem med min båt, en Ryds med utombordare Mariner 40hk. Häromdagen när jag skulle starta den så startade den aldrig igång, motorn "lät" liksom, men så fort jag släppte nyckeln så la den av. Testade detta några gånger, chokade rätt mycket, och misstänkte att den kanske fick lite för mycket bensin, så väntade en stund. När jag sedan testade igen så hände det ingenting när jag vrider nyckeln. Motorn reagerar ej.
Jag vet att det ej är batteriet, för motorn går att höja och sänka med knapparna + att batteriet är nyladdat.
Båtens växelläge är friläge också.
Någon som har nån teori om vad detta är för fel?
Tack på förhand :)post-107675-0-56989700-1438175106_thumb.jpegpost-107675-0-01725200-1438175079_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle nog trots allt satsa på batteriet eller dess anslutning. Det kanske räcker för att höja/sänka men inte för att dra runt motorn tillräckligt.

Nyladdat, varför? Var det problem innan?

Sitter kablarna fast ordentligt på batteriet, du kanske hade loss dom för att bära iväg och ladda?

Kan du prova med ett annat batteri?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dödmansgreppet?

Alla har vi glömt det någon gång:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle nog trots allt satsa på batteriet eller dess anslutning. Det kanske räcker för att höja/sänka men inte för att dra runt motorn tillräckligt.

Nyladdat, varför? Var det problem innan?

Sitter kablarna fast ordentligt på batteriet, du kanske hade loss dom för att bära iväg och ladda?

Kan du prova med ett annat batteri?

laddade för jag misstänkte att det kanske var slut.. så nu ska det vara fulladdad. Har kollat sladdarna och skruvat fast dom ordentligt.

Har tyvärr inget annat batteri :/

tack för svaret.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dödmansgreppet?

Alla har vi glömt det någon gång:)

Jag tror ej vi har något dödmansgrepp på den.. :/

tack för svaret.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Går inte startmotorn är elen slut. Men det verkade som om det var ngt fel innan också när den gick runt utan att starta...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Går inte startmotorn är elen slut. Men det verkade som om det var ngt fel innan också när den gick runt utan att starta...

Ja, den brukar ju vara lite seg till en början, så det är ej säkert att det var något fel innan.. kan bara va så att den blev sur för att jag försökte så många gånger. :S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är den helt tyst när du vrider nyckeln trots fräscht batteri skulle jag tippa på solenoiden vid startmotorn alt startmotorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Brukar vara seg i början och nu totalvägrar låter precis som alla gånger jag fått byta batteri i både bilar och båtar. Du kan ju testa att ladda igen och se om det gör skillnad även om den inte startar, i så fall är det nog på väg till batteriernas himmel.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade den Mariner med samma problem där felet satt i reglaget. Prova lirka lite med gasregalget fram och tillbaka. Finns en givare i regalget som hindrar att man kan starta med växeln i.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...