Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
Kenneth_S

Firma som byter propelleraxeltätning i Göteborg...

Rekommendera Poster

Undrar om någon av er som känner till en bra firma i Göteborgsområdet, som kan hjälpa mig att byta propelleraxeltätning... Och som inte tar ockerpris för detta...

 

Vet min begränsning, och detta ligger utanför min kunskap. Har tänkt att byta min nuvarande läckande tätning som jag måste smörja via fettkopp -och som uppenbarligen inte funkar- till en underhållsfri tätning, som smörjs/kyls via sjövattenkylningen...

 

Någon som vet någon bra firma för detta?

 

Ser fram mot svar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att kunna ge tips på firma.

Fettfläta är i gen dum konstruktion.

Även om den som allt annat kan bli utsliten

 

Innan du byter kan du prova att spänna den

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ok... Var sitter den, och hur spänner jag den...?

 

Kan man göra det när båten är i vattnet, eller måste jag plocka upp...?

 

Ursäkta mina dinga frågor, men jag är lite av en total teknisk nolla... Trots det vill jag ändå försöka lösa saker och ting själv

Redigerad av Kenneth_SSSSS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta en bild på din tätning då det finns några olika att välja på, för att få bra svar.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Prova att dra den stora muttern som sitter nästan längs akterut med en rörtång eller stor skiftnyckel.

Dra inte så mycket att det trögar och går varmt bara, då smälter fettet och det blir elände.

 

Om du inte fixar det så kan jag rekommendera Fiskebäcks Marina i Önnered, Stanley är duktig och  skörtar inte upp vanligt hyggligt folk.

 

/B

Redigerad av Bosse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag såg vilken typ av tätning du har.

För att spänna åt glanden, gängas den sexkantsmuttern som är närmast propellern mot propellern några varv,

därefter dras den andra sexkanten i samma riktning, samtidigt som du roterar axlen för att känna så att den fortfarande går att rotera (glanden går att dra åt så hårt att axlen inte roterar) alltså lite "lagom" hårt.

Därefter gängas första muttern tillbaks så den låser det hela.

Kolla så axeln roterar fritt och inte blir för varm under gång.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kanon, tackar för bra tips, både Pentax och Bosse

 

Jag testar själv först. Fixar jag det inte, så kontaktar jag Stanley på Fiskebäcks marina.

 

Jag återkommer med resultat någon gång nästa vecka. Kan inte tidigare då jag just nu är uppe i Sälenfjällen och knatar runt

Redigerad av Kenneth_SSSSS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanon, tackar för bra tips, både Pentax och Bosse

 

Jag testar själv först. Fixar jag det inte, så kontaktar jag Stanley på Fiskebäcks marina.

 

Jag återkommer med resultat någon gång nästa vecka. Kan inte tidigare då jag just nu är uppe i Sälenfjällen och knatar runt

Stackars dig, vad har man för valla den här årstiden?

 

/B

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Kanon, tackar för bra tips, både Pentax och Bosse

 

Jag testar själv först. Fixar jag det inte, så kontaktar jag Stanley på Fiskebäcks marina.

 

Jag återkommer med resultat någon gång nästa vecka. Kan inte tidigare då jag just nu är uppe i Sälenfjällen och knatar runt

Stackars dig, vad har man för valla den här årstiden?

 

/B

Vi hade solvalla... Travade på som tusan

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...