Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
mats15

Kylskåpet drar ur batterierna

Rekommendera Poster

Hej

har en amerikansk rinker från 2002 som har ett isotherm kylskåp som går på landström och 12v.

Problemet är att när jag kör på 12v så drar det ut batterierna på 11 12 timmar har en förbruknings bank på 160ah.

Det är en trafo installerad som omvandlar 220 till 110v.

Kan det vara möjligt att drar så mycket på 12v.

Har testat 2 olika uppsättningar av batterier och inga sv dom var dåliga.

Nårga som har erfarenhet av detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

.

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom ska vara 2 1/2 ÅR på rinker forum påstod dom att denna sort kulskåp kombinerad 120v och 12v. Drar mycket ström i 12v.läget.kan detta stämma?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När skåpet går på 12V går det då via "trafon"? Denna gör isf att det drar mer än om det går direkt.

Är trafon alltid igång så drar den förmodligen ström kontinuerligt.

Vad är det för skåp? Har det en kompressor så borde det inte dra så mycket.

Kopplingsschema underlättar alltid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beroende på storlek och hur du använder kylen samt vilket effekt du ställt kylen på och beroende på batterityp så kan den allt dra ur din batteribank ner till 12.0 relativt snabbt

Med den årsmodellen bör det vara en kompressorkyl du har

 

110V delen kan du sluta använda till kylen när du ligger på landström

Din kyl är effektivare på 12V då den får fel hertztal här i Sverige på landström

 

Trafon har ingen inverkan när du kör på 12V

 

Storlek på kyl?

Kylen på max min eller däremellan?

Hämtar ni dryck och mat hela tiden?

Batterityp?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skruvade ur kylskåpet idag det var ingen anslutning till landström men det var 2 kablar på skarvade på 12v. till kylskåper vet inte vad det är till för något.

Det är ett 65l. isotherm med en danfoss kompresor BD35F tror jag den hette 12v/24v.

Kyl står på lite drygt mellan öppnas gör den ju en del.

Har två 80ah blybatterier c:a 2 1/2 år om jag fått rätt uppgifter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den kylen ska inte dra mycket, typ 1A i snitt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är något fel vad kan det vara termostaten kanske eller rent av kompressorn.

Listen verkar inte allt för dålig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla hur mycket kompressorn går, den bör gå högst 1/3 av tiden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har samma problem med ett likadant kylskåp.

Det är ett 65 liters Isotherm utan ASU.

Det går i två minuter och står i två minuter, det ger bra kyla så kompressor och köldmedie verkar vara helt okay. Termostaten har jag bytt till en ny så den är det inte heller.

Jag provade att köra max kyla i skåpet när vi gick för motor i ca en timme för att sedan dra ned till normal nivå när vi la till. Då stod kylen stilla i tre minuter innan den gick igång igen, det som jag irriterar mig på är att kylen inte går mer än två minuter åt gången då det är starterna som drar mycket ström så borde det vara bättre att den går lite längre vid varje drifttillfälle. Det blir ju ca 30 starter på en timme och det verkar inte spela någon roll med omgivningstemperaturen heller.

 

Hur länge går respektive står era kylskåp när ni är ute med era båtar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om kylen är ganska tom blir det kort tid mellan start/stopp. Tex några vattenflaskor brukar lugna ner kylen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Korta perioder mellan stopp och start är ett känt problem på enheter med asu-funktion. Värst blir det om man har solcell eller stor batteribank. Problemet beror på att vid spänning något över 13V går ASU in och försöker lagra kyla i magasinet. Spänningen sjunker då under 13V och kompressorn stoppas och spänningen stiger och så håller det på tills spänningen i batterbanken stabiliserat sig under tillslagsspänningen för ASU. Själv har jag en 130W solcell och kör boxen i manuellt. På natten slår jag igen den och använder den ackumulerade kylan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle ha skrivit att jag laddade kylen i stort sett full med vätskor i olika form ;) innan jag drog på full kyla och körde så i en timme, så kylen var i stort sett full och det är ju ett bra kylmagasin.

Det är inte ASU funktion på kylen och den beter sig likadant även om jag inte laddar med solcell, jag har i och för sig en skaplig batteribank på 2 st 180Ah batterier men jag kan inte se hur det skulle kunna påverka antal start och stopp.

 

Men åter igen hur mycket och ofta går era kylskåp när ni är ute?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om boxen är välfylld och väl kyld går den ca 5min och vilar 15. Detta när ASU inte är i drift. Kan det vara så att ni som har problem har spänningsfall fram till kompressorn och den därför stannar för underspänning, batteriskyddet går in och bryter. Kolla vad ni har för spänning vid anslutningsplinten när kompressorn går och vad batterispänningen är samtidigt. Det ska inte skilja mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett Waeco-skåp ställt på 2grader, och det drar nästan omärkligt med ström. Jag har samma förbrukarbank som du och kan ligga ett par dygn utan att jag ser nämnvärd skillnad på volt-talet på batterierna. Då kör jag viss belysning, vatten, laddning av telefoner samt att jag har en värmespridningsfläkt igång på kvällarna också.

Min Svärfar som har husvagn har däremot nämnt att hans nya skåp går effektivt på gas, men slukar ganska mycket ström med 220/12V så han låter den alltid gå på gasen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ser det ut i andra änden så att säga? Sitter kompressorn så till att den går varm..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bra input som ni har kommit med. Det som verkar konstigt är att när jag klockade start och stopp var det nästa exakt två minuters intervaller - det var nästan så att jag började fundera på om det var någon timer som styrde intervallerna.

 

Jag har bara haft koll på den totala spänningen och där har det inte varit några "dippar" där, det syns när kylen startar för då går spänningen ned någon 1/10:s volt men inte så att så att kylen borde stoppa på lågspänning. Spänningen har inte varit under 12,3 volt och jag har för mig att kylen ska bryta på lågspänning en bit under 12 volt. 

Det som jag inte gjort är att mäta spänningen vid anslutningen till kylen, matningen är med 4 mm2 kabel och ser ut att vara original från 2002.

Jag ska byta tillbaks till den gamla termostaten, jag får passa på att mäta spänningen då. Tyvärr har jag ingen tångamperemätare hemma (har tillgång på jobbet men jag har ju semester - tyvärr :D )för det skulle vara intressant att mäta startströmmen och även strömförbrukningen under drift - och räkna på förbrukningen.

Jag känner inte igen detta beteende från mina tidigare båtar, kylarna har gått mycket mindre - jag köpte båten i början av juni så jag har inte haft den så länge.

 

Men hur mycket brukar era kylar gå när ni är ute.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kontrollerat spänningen fram till kylskåpet och det var ca 1/10 dels volt lägre än systemspänningen.

Det är stor skillnad på antal starter när jag jämför med excel319 som har ca fyra starter på en timme. Det sitter en kylfläkt som kyler kompressorn så den går inte varmt. 

Jag vet inte vad det är som kan spöka, jag ska ringa Isotherm och prata med dem i morgon

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.Jag har en Waeco cdf35 kylbox i vår lilla båt och ett förbrukarbatteri på 90amp och kan lugnt ligga i 2dygn med detta på medelkyla, då har jag ca12,5volt i batteriet kvar vilket är ca50% av kapaciteten. Jag har sett till att boxen har ordentlig ventilation runt om så att värmen har någonstans att ta vägen. När jag har kontrollerat hur mycket kompressorn går så kan jag säga att den går ca 20min per timme.

Jag tycker att du har för klena kablar till ditt skåp. Jag har 6mm2 för att slippa spänningsfall. Kolla runt kompressorn om den blir för varm och koppla den direkt till 12v utan trafo.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har kollat och det är inget spänningsfall att tala om, ca 0,1 volt

Det är gott om plats kring kylen i denna båt, det är även öppet bakom kylen ned mot botten av båten.

 

Jag hade box i min förra båt, när jag köpte den båten så tänkte jag byta ute den då den var original från det båten var ny men så började vi använda den och var jättenöjda med box och strömförbrukning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klockade min kyl för några dar sen och den gick 7,5 min och stod stilla 15 min, typ.

Vid drift drar min kyl ca 4,5 A vilket gör ca 1,5 A i snitt per timme.

85 liters Isoterm ÅM 2010.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kontrollerat spänningen fram till kylskåpet och det var ca 1/10 dels volt lägre än systemspänningen.

Det är stor skillnad på antal starter när jag jämför med excel319 som har ca fyra starter på en timme. Det sitter en kylfläkt som kyler kompressorn så den går inte varmt. 

Jag vet inte vad det är som kan spöka, jag ska ringa Isotherm och prata med dem i morgon

Det är bra att du inte har högre spänningsfall. Då går det att avskriva det som problemet. Kylfläkten är primärt där för att kyla kondensorn, även om luftströmmen även kyler kompressorn en del. På mitt aggregat satte jag en slang på slanganslutningen som var monterad på kondensorn. Sedan gjorde jag ett hål och ledde bort den varma luften från kompressorutrymmet till ruffen. Nu suger fläkten kall kölsvinsluft och blåser ut varm luft. Gjorde faktiskt en del på gångtiden. Nu tror inte jag att detta är lösningen på ditt problem utan bara ett tips. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Korta drifttider kan vara ett tecken på brist på kylmedia.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bra kyla i skåpet, vi var ute på en dagstur idag och det är inga prblem att komma ned i temperatur.

Om det är problem med köldmediet så borde det väl inte bli så kallt som det blir, tror jag i allafall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För lite kylmedia gör att kylen "suger ner sig" och stannar pga lågt tryck. Efter en stund startar det igen osv. Men det kyler ganska bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok, vart ska man vända sig för fylla på köldmedie, eller kan man kolla så att det är tillräckligt med köldmedie?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enklast är att kontakta någon firma som sysslar med kylteknik. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

borde det inte finnas någon tryckvakt för lågt sugtryck som det bryter på, det borde gå att mäta om det är den som bryter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På en större anläggning finns det en lågtryckspressostat men hur det ser ut i kylskåpet vet jag inte. En bra kylfirma kan ge tips via telefon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har även kontrollerat temperaturen i kylen och den ligger stadigt kring 7,7 till 7,8 grader. Jag tycker att det är märkligt att den startar trots att det inte avviker mer på temperaturen, det borde väl vara någon form av hysteres mellan drift och standby.

 

ChristerN - har du ASU på din kyl?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...