Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
SR280

Landströmscentral + laddare

Rekommendera Poster

Borde uppdatera/förnya landströmmen på min Nimbus 3000 innan följande säsong. Den landström som nu ligger i båten uppfyller inte nutida krav. Allting är riktigt fint gjort(kablar, uttag osv.), men saknar bl.a. landströmscentral och därmed jordfelsbrytare. Att fixa detta borde vara rätt enkelt, eftersom endast en central måste installeras. Installationen/kopplingen av centralen kommer jag låta en fackman göra, bara för att vara på den säkra sidan... :huh:

Vad jag nu är ute efter är en kompakt "allt i allo" landströmscentral. Verkar inte finnas jätte stort urval, speciellt om man försöker hålla sig inom en rimlig budget. Det ända jag egentligen hittat är en Cristec CPS2. Denna landströmcentral innehåller en automatisk laddare med 3 st utgångar. Förutom detta har den 3 st "normala" utgångar. Är det någon här på forumet som har en Cristec i sin båt? Eller kanske det finns någon med motsvarande system som man kan rekommendera?

För övrigt tar jag gärna emot övriga tips kring landström. Förutom detta tänkte jag fixa lite till 12v uttag i båten. Finns endast 1 st och det känns som det kunde finnas 2-3 st ytterligare...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför är du ute efter en "allt-i-allo-central"?

För mig är det som de gamla stereo-apparaterna med både radio, skivspelare och bandspelare i samma enhet. Går något sönder så måste man byta allt.

Jag skulle titta på en landströmscentral som är bara det och köpa till laddare efter behov.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ChristerN: Jag hade precis samma tanke: värför ha alla ägg i samma korg...

En orsak att ha allt kombinerat är dock enkel&simpel installation, även utrymmet detta kräver. Andra är att jag egentligen inte hittat en elcentral som passar mitt öga. Alla är robusta i vattentätä boxar, vilket i mitt fall är helt onödigt. Tredje orsaken är priset. Laddar + central verkar att bli dyrare om man vill köpa saker med samma egenskaper som Cristecen.

Är dock öppen för förslag, så du är välkommen att föreslå separata greijor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nyfiken som man är så gick jag igenom manualen. Men jag kan inte se att den innehåller någon landstörmscentral.

"The charger should be connected to a system having a 30mA differential two-pole circuit-breaker."

Har jag missat något?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nyfiken som man är så gick jag igenom manualen. Men jag kan inte se att den innehåller någon landstörmscentral.

"The charger should be connected to a system having a 30mA differential two-pole circuit-breaker."

Har jag missat något?

Du kollade säkert på Cristec laddaren... Det jag menade är central+laddare http://www.cristec.fr/en/out-of-date-products/cps2-shore-power-units.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aha, det var skillnad! Himla smart grej!

Kostar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aha, det var skillnad! Himla smart grej!

Kostar?

Priset ligger på ca. 4500 kr... Visst är det mycket pengar, men inte blir det något billigare att köpa laddare + central separat(visserligen då om något går sönder...).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo det är en slant. Men skönt och slippa olika burkar och fan och hans mormor. Dessutom är laddaren smart och går att anpassa bra till olika batterityper.

Man kan dra ut och sätta två strömbrytare.

Den en är för "nattläge" dår går laddaren ner så att fläkten inte behövs.

Det andra är att man kan stänga av "boost" då går laddaren i "supply"-läge och kan vara inkopplad i evigheter utan att batterierna laddas sönder.

Tur att man redan har grejer ;) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en ny Cristec. Jag gillar verkligen kombinationen och priset. Men tyvärr så fick den inte plats där jag hade planerat att sätta den så nu är den till salu.

3000 om ngn är intresserad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har haft en Cristec-laddare. De har en liten egenhet, i vart fall den jag hade. De har en BOOST funktion som hissar upp spänningen till mellan 15,5 och 16V. Bra att ha möjligheten men jag rekommenderar att koppla bort den helt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har haft en Cristec-laddare. De har en liten egenhet, i vart fall den jag hade. De har en BOOST funktion som hissar upp spänningen till mellan 15,5 och 16V. Bra att ha möjligheten men jag rekommenderar att koppla bort den helt...

Spänningar och boostfunktionen är ställbara (till skillnad mot många andra laddare).

Boost ska absolut inte användas med GEL/AGM.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...