Gå till innehåll
fredag 27 december 2024
sjoberg77

Aquador Sprickor i fribordet

Rekommendera Poster

Hej !

Jag har funderingar på ett köpa en begagnad Aquador 23 DC 2006. Har varit och tittat på en, mycket fint skick ända tills jag drog upp båten på land och tittade på skrovet. Då upptäckte jag vertikala sprickor i det blå skiktet av gelcoaten. Det fanns sprickor vid i princip alla genomföringar i skrovet, så som fönster och andra genomföringar. Dessa var ca 400 mm långa och 6 st i antal, Sprickorna satt symmetriskt mot varandra på båda sidor.

Någon som erfarenhet av sprickor på Aquador ?

post-107656-0-16169600-1437989818_thumb.jpg

post-107656-0-72158300-1437989868_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar väldigt skumt. Jag skulle antingen kolla med en besiktningsman eller gå vidare till nästa objekt direkt..

Har ägaren någon förklaring till varför det ser ut som det gör?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ringer det inte en liten varningsklocka när han vill sälja båten så snabbt igen? Finns det inte någon trovärdig anledning till försäljningen så skulle jag backa ur direkt, med tanke på sprickorna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska inte köpa båten.

Men jag funderar på om det är ett generellt problem på den modellen eller om det är bar detta ex som har drabbats.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inför vårt köp tittade jag på mängder av Aquadorbåtar av olika modeller och då även 23:or. Har aldrig sett något som ens påminner om dessa sprickor. Skulle vara mycket intressant att få veta hur de uppkommit.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En möjlig orsak kan vara dåligt rengjord och vaxad form. Om man sedan har i för mycket härdare i gelcoaten kan den bli för varm och ge upphov till sprickor och till sist om den inte får härda tillräckligt länge innan man lägger på polyesterplast och väven.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej sjoberg77

Jag har erfarenhet av både AQ23 och 26. De vi tittade på inför våra inköp hade inga liknande skador så jag tror inte det är något vanligt fel på aquador båtarna.

Men jag skulle nog som övriga ovan instämma, leta vidare, de ligger 15 st bara på blocket till salu just nu.

Lycka till // JW

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en 21WA -04 som uppvisade sprickor efter hela babordsida år 2013 Känner en mycket duktig båtbyggare som konstaterade direkt att båten var spräckt även i

laminatet fick det klassat som försäkringskada fick slipa ner o plastaom hela

sidan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...