Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
mrplasma

Problem med nya Bennett trimplan!

Rekommendera Poster

Har nya trimplan som slutade funka i veckan.

Solenoiden på pumpen (båda) verkar klicka som det ska. När jag kör "Upp" verkar motorn låta som den ska, men "Down" då låter det tungt på båda sidor. Trodde först det berodde på att jag hade låg oljenivå, så jag har fyllt ikväll till rätt nivå.

Tyvärr så är det exakt samma problem. Babords trimplan är dessutom lite nere sedan svängen när det slutade funka. Panelen visade med dioderna att den är nere, men som sagt går det inte att röra dem ur fläcken. Båda sidor. Fan vad trist på nya grejer. Känns så irriterande, speciellt när jag tvekade om jag skulle köpa dessa när jag beställde båten.

Någon som kan ha en aning om vad det kan vara. Har kollat Bennett's video med olika lösningar utan resultat.

Dessa trimplan ska ställa sig i uppfällt läge när jag slår av tändning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har de fungerat förut?

Om inte så kan de ju va a felmonterade. Man kan tex dra in nippeln överst i trimkolven alldeles för hårt så att plasten deformeras och oljekanalen täpps till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mejla Bennett direkt (på engelska):

tabmanhelp@gmail.com

Kommer inte ihåg vad han heter men han var ruskigt hjälpsam när jag frågade om lite oringsdimensioner med mera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska försöka knopa ihop ett mail.

När man ska fälla ner trimplanen låter det tungt för pumpen? Inget rör på sig?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har mailat och fått ett svar som innehöll monteringsanvisningen. Har dock redan den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det knepiga är att det blev helt plötsligt?

Är det någon som kan förklara hur detta funkar?

Känns som att det är stock i hydraulslangarna, men skulle det bli i båda samtidigt? Knappast, utan det borde vara i pumpen det är något galet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är ingen fena på trimplan men går det inte att lossa slangarna och se om du får något flöde.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst skulle jag kunna det, men då trailar jag båten till handlaren som får åtgärda detta. Tänkte om det är ett lätt fel som jag kan fixa själv när båten ligger vid kaj.

Kan det vara något med elen som spökar?

Hör klick från solenoiden på resp sida. Men som jag skrev tidigare så låter den ansträngd när man trycker down.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om inte pumpen har något tillverkningsfel låter det som ett kontaktfel nånstans. Systemet är enkelt, magnetventilerna bestämmer vilket trimplan som ska köra, pumpen kan sedan köra åt båda hållen. Dina symptom tyder alltså på att felet finns i pumpdelen. Gå igenom alla kontaktstycken är mitt tips, att mäta spänningarna är heller inte fel..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Konstigt, när det funkat och är helt nya. Tänkte slippa traila båten till handlaren. Är det svårt att ta lös hydraulslangarna på pumpen och sätta tillbaka utan att det ska läck sedan?

Hur kan det vara elfel när allt verkar fungera, alltså motorn surrar, dock låter den ansträngd när man ska trycka ner trimplanen. Tog lös solenoiden på styrbord och då kom det rejält med hydraulolja som givet hamnade på golvet. Tänkte inte på att sätta dit en trasa

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fick inte med all text... Hur gör man för att manuellt få upp barbords trim plan. Tänkte ifall man måste vänta på reservdelar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ta loss slangen från pumpen så åker trim planet upp. (Och oljan ut. )

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...