Andreasp 3 Postad 26 Juli , 2015 Hej Det finns ju en hel del trådar i detta ämne men det är mest hur man kör, vilken propeller man har osv. som tas upp. Men hur inverkar tex. felaktig tändning, gamla tändstift, smutsiga luft filter eller en smutsig förgasare. Är det någon som har erfarenheter om hur dessa delar påverkar förbrukningen? MVH Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 121 Postad 27 Juli , 2015 Allt som gör att motorn får jobba mer innebär högre förbrukning. Detta innebär att alla de saker du tar upp kostar, och kan kosta mycket men det är väldigt individuellt beroende på motor. Sedan skall vi inte glömma smutsig botten, som på min båt innebar en sänkning av förbrukning med 30% på marschfart efter jag hade upp den för ett par veckor sedan och tvättade rent...... Jag ligger i året runt och tas upp en gång per år för rengöring. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ConnyGson 7 Postad 1 Augusti , 2015 Hej Det finns ju en hel del trådar i detta ämne men det är mest hur man kör, vilken propeller man har osv. som tas upp. Men hur inverkar tex. felaktig tändning, gamla tändstift, smutsiga luft filter eller en smutsig förgasare. Är det någon som har erfarenheter om hur dessa delar påverkar förbrukningen? MVH Andreas Allt det du nämnt påverkar förbrukningen. Minst kanske stiften - om de inte är alltför dåliga. Luftfilter påverkar enormt, tändning likaså. Smutsig förgasare? Om allt annat är OK och det inte går att justera förgasaren ordentligt så kan jag väl tänka mig att det påverkar. Men då ska den vara "smutsig" invändigt och det är väl inte det vanligaste felet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 1 Augusti , 2015 Smutsig förgaSare, filter mm=att köra i uppförsbacke,inte bra, tänk så Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 1 Augusti , 2015 Har man trimplan kan man vinna 1-2 knop på att trycka ner dom lite om man har en båt som toppar 20-25 knop, har man en som toppar 30-35 eller kansk mer då vinner man ändå mer på att trimma rätt! Jag hade en rib som toppade 53 knop med rätt ställd rig, struntade jag i att trimma ut riggen så toppade ribben inte mer än 40-42 knop, där har du skillnaden, ju snabbare båt ju större skillnad! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser