odysseus65 26 Postad 26 Juli , 2015 Nu ska det ske! Jag hämtar en båt utanför Göteborg å tar den upp genom kanalen till Vänern. Detta sker preliminärt om ett par dagar så fort jag löser detta. Någon som känner för ett par dagars kanalåkning i en charmig 23- fotare med långköl? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 26 Juli , 2015 Var i Vänern avslutar du? Skulle kunna vara intresserad om du ska längre upp än Dalbosjön. Blir lite lättare med logistik o sånt om det är nära hem Flyter omkring i Hammarösjön Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
odysseus65 26 Postad 26 Juli , 2015 Jag ska till Mariestad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BSven 469 Postad 26 Juli , 2015 Vad blev det för båt, Amigo? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
odysseus65 26 Postad 26 Juli , 2015 Ja det är en Amigo. Vattenvägen känns egentligen vansinnigt lång. Ska kolla imorrn om det är möjligt att fixa landtransport från munkedal till vänern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 501 Postad 27 Juli , 2015 Du bör tänka på att det är ganska mycket mer motström i älven än normalt för årstiden beroende på den höga vattennivån i Vänern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
odysseus65 26 Postad 28 Juli , 2015 Jag sumpade min atlantseglande drömbåt. Jag hade 'första tjing' å båtägaren hade mot alla odds gått med på att segla med mig från Sotenäs ner till trollhätte kanal. Jag slängde ut flera krokar om hjälp att gå genom kanalen å slussar men förgäves. Då fick jag panik å började desperat kolla möjligheterna till landtransport fast jag egentligen vet att jag inte har råd med det. Säljaren kände min tvekan å släppte båten till nästa köpare. Det känns bittert.. Det finns båtar på närmare håll som har både mera utrustning å kanske fräschare ruff med bättre boyta, men den där möjligheten att kunna dra iväg hur långt som helst kommer jag sakna. Den känslan är viktig för mig så nu vet jag inte vad jag ska göra. Tanken har aldrig varit att bara finsegla på en insjö å vara nöjd med det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 28 Juli , 2015 Har du kollat vad de ska ha för denna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
odysseus65 26 Postad 28 Juli , 2015 Hmm. Är det där If:en som ligger här i mariestad? Ägaren har lagt ner massor på nya segel å vill ha runt 50k för båten. Sen är jag lite tveksam om boutrymme i en If.. Har aldrig varit inne i en men den ser himla liten ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
odysseus65 26 Postad 28 Juli , 2015 Ett annat alternativ är ju å kolla åt vilket håll ägaren till båten bredvid ligger å kanske kunna prostituera mig. Det är nämligen den kända atlantfidran Goodwin II som oxå är till salu. Jag har nyss börjat läsa boken om båtens resor av Olle Landsell. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 28 Juli , 2015 Ok, ja den såg billig ut. Det var en säljare med humor i alla fall. Han borde åtminstone tvättat båten. Ligger en Becker 27 norr om magasinet, de begär 25 men den har legat på Blocket sen 30 juni så det borde finns prutmån. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
odysseus65 26 Postad 28 Juli , 2015 Becker är ju en större båt så det finns kanske fördelar om man lyckas få ner den i pris. Någon som vill uttala sig om Becker 27:ans möjligheter till atlantkryssning? Kanske i jämförelse med en mindre ej långkölad båt som ex Rock 20 (24 fot). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 29 Juli , 2015 Becker 27 är nog ingen atlantkryssare. Fast det är ju inte Vega heller ... Havsfidran Goodwin2 är det däremot. Väl dokumenterad också. Den har varit till salu länge, priset kan nog diskuteras. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Leonardo 12 Postad 3 Augusti , 2015 Om det blir aktuellt igen, så klarar du lätt att slussa en 23-fotare själv från Lilla Edet till Vänersborg, om du inte får tag på nån gast. Bara att lägga sig på styrbordssidan i slussarna och hålla i en stege med båtshaken. Finns tre stycken längs slussväggen. Mitten är bäst. Har gjort detta många gånger, även med min Comfort 32. Kan vara lite läskigt om det blåser mycket när man slussar i Trollhättan, men hittills har det gått bra. Gäller bara att vara framme i Vänersborg före 19.00, eftersom man inte slussar fritidsbåtar senare än så. Lycka till med båtköpet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 3 Augusti , 2015 Finns en för 13.000 ute om du gillade Amigon...http://www.blocket.se/goteborg/Amigo_23_59926910.htm?ca=13&w=2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
odysseus65 26 Postad 3 Augusti , 2015 Den för 13 saknar motor. Bökigt att få med på tåget så jag högg den för 17 istället. Tack så mycket Leonardo för uppmuntran att slussa själv. Ligger sedan två dar kvar i hamnen i björlanda-kile medans jag försöker samla mod att kasta loss. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
odysseus65 26 Postad 3 Augusti , 2015 Den för 13 saknar motor. Bökigt att få med på tåget så jag högg den för 17 istället. Tack så mycket Leonardo för uppmuntran att slussa själv. Ligger sedan två dar kvar i hamnen i björlanda-kile medans jag försöker samla mod att kasta loss. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
odysseus65 26 Postad 3 Augusti , 2015 Grrr!!!!Varför kan jag inte ta bort min egen dubbelpost????!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 3 Augusti , 2015 Enklaste sättet att slussa själv är att ligga på utsidan av en större båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Comfort4 82 Postad 3 Augusti , 2015 Såpass små o lätta båtar slussas enkelt själv,lägg dig vid en stege sitt på mitten av båten och håll i stegen ,har slussat många ggr själv med olika båtar ,brukar gå väldigt enkelt //johan 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Medoch 48 Postad 4 Augusti , 2015 Jag har slussat ensam från Medelhavet till Göteborg med en Allegro 33 med masten på däck det går bra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser