Gå till innehåll
tisdag 19 november 2024
skylarker

Hur får man teak glansigt igen?

Rekommendera Poster

Har tagit bort mosaik som satt på köksbänken i pentryt, slipat ner och dragit på flera lager med teakolja. Men det blir inte "glansigt" så som resten av inredningen utan mer åt det klibbiga hållet. Hur får jag det att bli som resten av inredningen i båten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du säker att den gamla inredningen är oljad?

Kanske är den lackad?

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När man oljar är det viktigt att man inte drar flera lager med torkning emellan - då blir det klibbigt. På med rikligt vid ett tillfälle i omgångar, när det slutar suga in - polera med en trasa. Viktigt!!! Trasan kan sedan självantända; lägg den använda trasan i en plastpåse med lite vatten o knyt igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Herdins lackbets med teaknyans fräschar upp gammal teak efter slipning, före lackering eller oljni g.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lackbets är fusk, använd riktig oljebets. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte då. Det blir fint,o dina gäster ombord blir imponerad Det är bara fusk om dom frågar om du använt lackbets o du svarar nej

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte erkänner man om man nu fuskar ;)

Man kan blanda lite oljebets i lacken också om man vill få lite mer färg och inte orkar slipa ned tidigare lack helt.

Men en köksbänk skulle jag inte lacka, ytan blir inte tillräckligt stark. Jag skulle nog olja med paraffinolja och polera. Lägg 1-2 lager, sickla och lägg ytterligare ett lager.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen har nämnt spritbets?

Kalle

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då tar vi det från början...

Bets används för att ändra kulören på trä. Spritbets tränger djupare än oljebets, och lackbets lägger sig ovanpå. Man använder alltså inte bets om man vill få teaken blankare.

Att lägga spritbets på en yta som oljats till att den blivit klibbig blir inte snyggt. Du får då rödflammigt klibb.

Mitt råd är - gör om, gör rätt. Blanda 50/50 med teakolja och lacknafta och gör sedan ytan ren från klibb med detta, en trasa och en massa hårt arbete. Låt sedan oljan härda innan du överväger nästa steg.

Jag skulle inte vilja ha en lackad eller fernissad bänkskiva. Oljad är att föredra i min värld, även om det ser annorlunda ut jämfört med övrig inredning. Alternativt, lägg upp en bild på inredningen och bänkskivan - annars är risken att du får ganska dåliga råd.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detta måste provas, är nyfiken på kulören, då samtliga färdiga betser för mahogny har blivit för bruna, då folk tror att mahogny är brun.

Men det är materialen som ersätter och säljs som mahogny som är mer eller mindre brun.

Riktig hondurasmahogny är mer röd än brun.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här är en bild, vill att övrig yta ska bli ungefär som locket under kranarnapost-106423-0-33820600-1438073397_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detta ser ut som mahogny, ett träslag som traditionellt aldrig oljats, utan här har ytbehandlingen varit lack.

Enligt bilden så är ytan för dåligt slipad, man har inte kommit ner i opåverkat trä, utan ytan är en blandning av rent trä olja och eventuell gammal lack.

Att slipa ner denna till rent opåverkat trä är näst intill omöjligt utan att slipa igenom det tunna fanerlagret.

En metod att försöka rädda skivan är att skrubba ytan med en mättad lösning av oxalsyra och en sådan grön svamp som man brukar ha på diskbänken, men även med denna metod kan man komma igenom faneret.

Skulle inte detta lyckas är det nytillverkning av skiva som gäller.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Beeblebronx

Jag är helsåld på interstrip.

Slipning av 0,6mm fanér är läskigt.

Med interstrip förbrukas inget trä.

Värt att prova tycker jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för svaret. Finns det ingen typ av plastliknande material man kan skära ut och limma fast då? Det kanske är enklare. Vill bara att det ska vara smidigt att torka av och hålla rent

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som gjort för Herdins Lackbets Har piffat upp många ytor som ser ut som den du visade på bilden

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för svaret. Finns det ingen typ av plastliknande material man kan skära ut och limma fast då? Det kanske är enklare. Vill bara att det ska vara smidigt att torka av och hålla rent

Sannolikheten att du får en snygg mahognyyta är nog ganska lite, fanéren kan vara så tunn som 0,3 mm. 

Mest praktiskt är laminat. Enkelt att limma på om du kan ta bort skivan.

Ett alternativ är att limma 5 mm tjock ek eller teak som sen bara hålls oljat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet inte om det finns Perstorpsplatta att köpa längre, ett utmärkt material på bänkskivor.

Jag har det i min båt, har legat där i 40 år och är ganska opåverkat.

Funkar utmärkt att limma med kontaktlim.

Att bara olja bänkskivor i en båt är jag lite tveksam till, skulle tro att det är en bra grogrund för mögel, speciellt om man håller på med mat på skivan.

Kalle

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Perstorpsplatta o laminat är damm sak

Är det verkligen det???

Perstorpsskivan är visserligen laminerad men det finns många olika laminerade skivor som inte är "Perstorp". Dessa karakteriseras i min värld av en mycket tålig plastyta som översta lager (av de olika laminerade lagren).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo det är samma sak. Perstorp hade patent från början sen dök det upp en massa andra. Papper som lamineras med fenolharts under högt tryck.

Inga problem med oljat trä i en båt, det finns de som har hela inredningen oljad. 

Tvätta med sprit på hösten och sickla ytan ren. Behandla med paraffinolja på våren. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Perstorp är det enda material man kan skära i diamant med, så hårt är det! Bytte ut min sunkiga bänkskiva i båten mot kompaktlaminat (Hi-Macs) i vitt förra sommaren - fasiken vad bra det blev och lätt att hålla rent.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Beeblebronx
Postad (redigerade)

Denna pentryskiva är belagd med perstorpskiva.

Stryktålig och snygg som sjutton (lite som jag)post-93673-0-56297400-1438121608_thumb.jpg

Jag vet inte om materialet går att få tag på idag (det går inte jag heller)

;-)

Edit: det verkar finnas:http://www.pondussnickeri.se/hemomobler/laminat.html

Redigerad av Beeblebronx

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns hur mycket som helst att få tag på, korrekt ord idag är Högtryckslaminat.

Hi-Macs och Corian är liknande men lyxigare material som kan skarvas mm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kompaktlaminat är en homogen laminatskiva, en fördel är att den inte alls påverkad av fukt till skillnad från en högtryckslaminatbelagd plywood eller spånskiva (blä!!!)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kompaktlaminat är en homogen laminatskiva, en fördel är att den inte alls påverkad av fukt till skillnad från en högtryckslaminatbelagd plywood eller spånskiva (blä!!!)

Hur tjock är din Hi-Macs skiva?

Corian används i många båtar, speciellt amerikanska tex Hunter. 

Jag byggde en pentrymodul som ersatte en gamal sliten. Den gamla var >20 år och belagd med högtrycklaminat. Laminatet var i gott skick men sönderskuren (man bör nog ha en skärbräda och inte skära direkt på laminatytan!). Skivan sågade jag upp i småbitar men kunde inte se någon "delaminering". Hållbarheten är nog ganska god.

Moderna båtar har durkar av laminat, undrar vad det är för "bärare" i dem? "klickgolv" brukar ju ha MDF.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min Hi-Macs tror jag var 10 mm. Bra material - men egentligen lite för tungt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bytte häromåret bänkskivor. Satte in limträ i ek.

De gamla var högtryckslaminat på spånskiva. De hade suttit i 40 år i hade hållit fint.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...