Tessin 10 Postad 25 Juli , 2015 Köpte nyligen en Flipper 570 med en Evinrude V4 90 hk från 93. Båten känns helt rätt och snurran sköter sig såhär långt. Tanken är att dra runt lite på Mälaren. Bara det slutar regna någon gång... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 26 Juli , 2015 Ja helt klart har du större förbrukning när du drar runt i Mälaren än om du ligger stilla när det regnar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tessin 10 Postad 26 Juli , 2015 Ser nu att en del av min text trillat bort. Min fråga var förstås om någon har koll på hut mkt motorn sörplar i sig. Jag brukar dra upp den i planing och sedan ligga där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 510 Postad 26 Juli , 2015 Mellan tummen och armbågen kan man räkna ut det. En tvåtaktare av förgasartyp tar ca 350g bränsle/hk och timma. Räkna med att använder 40 av dina 90hk vid 22 knop = 14kg bränsle/h vilket blir någonstans runt 17l/h. Detta är mycket grovt beräknat. Jag har haft en likadant men med 70kh på. Den räknade jag tog ca 0,7l/M i snitt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tessin 10 Postad 26 Juli , 2015 17 l per timme känns ju helt ok! Men jag undrar om det inte är lite mer för min maskin. Tankade 40 liter och åkte ca två timmar. Och enligt mätaren hade allt gått åt då, samt en del av det som fanns i tanken innan jag fyllde på. Men mätaren är som sagt inte så precis, så det är svårt att veta exakt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tessin 10 Postad 26 Juli , 2015 Kan man påverka förbrukningen genom att byta propeller? Har läst att en fyrfbladig kan ge billigare drift.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
df90 14 Postad 26 Juli , 2015 17 l per timme känns ju helt ok! Men jag undrar om det inte är lite mer för min maskin. Tankade 40 liter och åkte ca två timmar. Och enligt mätaren hade allt gått åt då, samt en del av det som fanns i tanken innan jag fyllde på. Men mätaren är som sagt inte så precis, så det är svårt att veta exakt. 17 liter/timme på en gammal 90 hk 2-takt låter inte så troligt, snarare runt 25L/timme. och då ca 1,1 liter/NM i marschfart 20 - 23 knop. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 510 Postad 26 Juli , 2015 Över 1l/M för en Flipper 570??? Det låter dyrt tycker jag. Min 570 gjorde 33 knop på max och då hade jag ingen trimfunktion på motorn. Med en 90:a med trim, om TS nu har det, borde det gå att klämma ut ytterligare ett antal knop och då är 20-20 knop lågfart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 26 Juli , 2015 (redigerade) Över 1l/M för en Flipper 570??? Det låter dyrt tycker jag. Min 570 gjorde 33 knop på max och då hade jag ingen trimfunktion på motorn. Med en 90:a med trim, om TS nu har det, borde det gå att klämma ut ytterligare ett antal knop och då är 20-20 knop lågfart.Räkna med ca 40 lit/tim vid fullt skaft och ca hälften vid lägsta möjliga planingsfart runt 3500 varv Redigerad 26 Juli , 2015 av Ivan65 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flippermannen 26 Postad 26 Juli , 2015 För många år sedan hade jag en Flipper 620 med Yamaha 2-t 115 från 2000. Lite större båt och motor än din, men liknande skrov och motortyp. Jag vill minnas att den snittade 1,4 l/nm under två säsonger. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tessin 10 Postad 26 Juli , 2015 Tack för alla svar! Verkar som 17-20 liter/timme är en rimlig uppskattning för den fart då båten planar. Med 80 liter i tanken bör man då kunna köra i vart fall tre timmar och dryga 60 Nm. Känns ju helt ok. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser