Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
Gäst Johan

Gaslarm

Rekommendera Poster

Gäst Johan

Jag har en båt med gasolspis och gasolvärmare. Har någon tips om gaslarm? Måste jag ha givare på alla ställen (gasolflaska, ugn, värmare)?Funderar på batteridrivet larm (9v), men kan inte hitta det. Clas Ohlsson hade ett förra året. Vet någon var jag kan hitta ett enkelt gaslarm, utan att behöva dra kablage flera varv runt i båten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Det finns kanske en anledning till att Biltema drog till baks sitt enkla larm? Inte vet jag. Men vad jag vet är att smäller det så sitter man taskigt till. Och då spelar nog inte några hundralappar och några jobbiga kabeldragningar ingen större betydelse, eller? Nej, köp dig ett beprövat larm. Det är väl investerade pengar. /mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej gasol är tyngre än luft så den kommer att leta sig ner till den lägsta punkten i båten så det är där du bör sätta givaren //Ante

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kjell och Company har batteridrivna gaslarm. Artikelnummer 21-107 329:-

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Nisse

Ett sladd- och batterilöst alternativ: Kanariefågel. Nisse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kenta

Kjell & Companies batteridrivna larm går i detta fall på 12 V, d.v.s båtens förbrukningsbatteri. Strömförbrukningen är ca 0,28 Amp i timmen, vilket kanske inte låter så mycket men vid nogrannare räkning blir ca 50 Amperetimmar i veckan. Det är ungefär så mycket man kan få ut ur ett fulladdat 75 Amperetimmars fritidsbatteri. Man skall alltså vara beredd på att ladda sitt batteri lite nu och då. Har man bara den möjligheten så är detta en bra produkt. Men om man är rädd om batterikapaciteten och snålar genom att stänga av gaslarmet så kan man lika gärna vara utan. Jag har själv sonderat marknaden och hittat flera sådana här produkter (ex på Erlandssons brygga) men alla drar tyvärr en hel del ström. Man skulle gärna vilja hittat något som bara drar 0,1 A i timmen, då kunde det vara intressantare. Den kan kanske verka dumsnålt att tumma på en sådan här säkerhetsdetalj men alla jagar ju ström ombord.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kjell och companys larm drar 1,7 Watt, vilket ger 0,14 Ampere, d.v.s hälften av vad du påstår. Du behöver väl bara ha larmet på när du vistas i båten, och är du så snål på strömförbrukning så är det väl bara att gilla läget att vara skraj för gas eller låta det smälla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kenta

Dom har väl skrivit fel på sin hemsida då, där uppger man 3,4W. Det låter positivt om den håller sig på 1,7W, då kan jag också vara intresserad. Jag är lite tveksam till det där med att slå på/slå av larmet så fort man lämnar båten. jag menar inte att det skall vara på hela dagar då man inte ens är i båten, men har man som jag 3-4 veckoers båtsemester får det nog stå på hela tiden (precis som kylskåpet och en del annan utrustning). Var hittades uppgiften 1,7W? För övrigt tycker jag att man skall ha en mycket stor respekt för gasol i båtar, byta slangar ofta och ha koll på prylarna. Sådan utrustning som läckindikator (med bubblor i olja!) har jag plockat bort -det blir ju ytterligare några möjliga läckagepunkter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...