Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
jojosurf

Fixa mantåg själv?

Rekommendera Poster

Hur gör man det? Kan man göra det själv utan att behöva anlita någon expert?

Vad för material behövs och verktyg? 

Stäv-, akterpulpit och mantågfötter, stöttor finns på plats.  

Tacksam för hjälp. 

/J

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bara linan du skall ha!?

Det finns ju linor med vajer och med nåt nylonliknande material i kärnorna - "Parafill".

Sökte på "Mantåg" på Hjertmans hemsida och då kom det upp allt man behöver.

http://www.hjertmans.se/search?q=Mantåg

Verktyg är ju de vanligaste handverktygen.

Det finns ju vantskruvar som man spänner upp mantåget med. När jag "var ung och vacker" var budskapet att det var helt förkastligt. En klen persienlina som lindades ett antal varv genom fäste på puchpit och änstycket på mantågslinan. Skall man ha bort linan hastigt, tar man bara kniven, som alltid hänger på plats på en segelbåt, och skär av linan.

Som alternativ till persienlina finns ju "pelikanhakar"

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vantskruv är förkastligt nu också! Iallafall bland kappseglare, man måste kunna öppna fort för att plocka upp en person som har trillat i vattnet. Ett tunt snöre som kapas med kniv är bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag använder en liten skothake på båda sidor  Skitenkelt att öppna

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där med persiennlinan tror ag är ett påhitt av folk som råkat beställa för kort mantåg ;)

Jag har aldrig behövt kapa persiennlinan men jag har varit med några gånger att den gått av. Vil man ha en bättre lösning sätter man en sliphake. 

En undran:

Kan man ersätta wiren med dyneema?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja! Dynema är OK i havskappsegling.

Havskappseglingen kan vänta ;) Finns det några praktiska nackdelar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där med persiennlinan tror ag är ett påhitt av folk som råkat beställa för kort mantåg ;)

Jag har aldrig behövt kapa persiennlinan men jag har varit med några gånger att den gått av. Vil man ha en bättre lösning sätter man en sliphake. 

En undran:

Persienlinan gått av !!!!????

Hur många varv brukar du linda linan mellan puchpit och fästet i mantågslinan. 

Brukar nog linda linan 5/6 varv. Det blir ju i så fall 10/12 parallella linor,. plus att jag bukar slå et stort antal halvslag från båda hållen, så att de helt fyller upp utrymmet (makrame  ;) )

Med den typen av "talja" kan man spänna upp mantåget rätt rejält. Dessutom billigt.

Har aldrig kapat persienlinorna för att ta ombord nån som ramlat i sjön, men väl av andra orsaker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har lina i stället för vajer. Det håller som fall och då anser jag att det håller som mantåg också. Dessutom lätt att skära av om man tvingas till det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att persiennlinan gått av är en sanning med modifikation. En kompis skulle fixa detta men hann inte så han satte bara en törn så mantåget var lite uppspänt. Väl ute på sjön brast linan när han lutade sig emot och han blev hängande i knävecken men som gammal jolleseglare så satt reflexerna kvar.

En gång var jag med och tittade på en båt där linan brast när vi skulle klättra ombord från en stege. Det kunde gått illa! Men linans bäst-före-datum hade nog passerats några decennier tidigare.

Det har också hänt att NÅGON glömt att knyta linan. Men byter man lina då och då så är det en bra metod men sliphaken är helt överlägsen, där kan man lägga av mantåget direkt utan verktyg och sedan spänna upp det lika snabbt.

Nästa år får det bli dyneema, plasten på nuvarande mantåg har gett sig och något tidigare ljushuvud har talurtipressat en änden och satt gaffel-ändstycke i andra så det går inte at renovera. Utan plast så blir man av med en del hår på benen på ett otrevligt sätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja! Dynema är OK i havskappsegling.

Havskappseglingen kan vänta ;) Finns det några praktiska nackdelar?

Jag har sagt det förut men tycker det är värt att upprepa. ISAFs OSR (Offshore Special Regulations) som är redskapsreglerna som rör säkerhet kan vara värda att läsa som vägledning...

Där står för övrigt att mantåget ska vara möjligt att skära av i aktern. Men jag skulle inte våga använda persiennlina, 3-4 mm SK75 dyneema är mitt val.

Gällande nackdelar med dyneema i mantågen. Ja, dyneema tål inte nötning så bra.

När vi ersatte nedre mantåget på Shipman28an så diskuterade vi dyneema men kom fram till att traditionell vajer är bättre i sammanhanget, främst på grund av nötningståligheten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I mitt fall så går mantåget mot vanten, där kommer det att skava. Men beninslang på dyneeman borde kunna ge tillräckligt skydd.

Annars är ju dyneema med överdrag av polyestersilke lockande, rött & grönt. Men höljet tål nog inte väder och vind så bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den dyneema jag tittar på är Liros D-PRO, 4 mm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I mitt fall så går mantåget mot vanten, där kommer det att skava. Men beninslang på dyneeman borde kunna ge tillräckligt skydd.

Annars är ju dyneema med överdrag av polyestersilke lockande, rött & grönt. Men höljet tål nog inte väder och vind så bra.

Hade du varit audionom så hade väl valet varit rött och blått.

Rött för höger och blått för vänster.  ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En undran:

Sliphake, hur ser en så´n ut?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Där står för övrigt att mantåget ska vara möjligt att skära av i aktern. Men jag skulle inte våga använda persiennlina, 3-4 mm SK75 dyneema är mitt val.

När jag skrev persienlina, så var det en beskrivning av den nylonlina jag brukar använd. Kanske inte 3-4 mm men snäppet där under.

Hur brukar du montera din dyneemalina?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sliphake (slipphake på norsk) används tex för att hålla fast livflottecontainerns på fartyg och till de brokar som håller kvar livbåtarna i sina skrå.

Sliphaken kan lossas även vid stor belastning och har en viss hävarmseffekt som underlättar uppspänning. Till ett mantåg är den perfekt, det hålls sträckt man kan enkelt lossa och lika enkelt sätta tillbaka utan att spänna vantskruven.

Till mantåg kallas ofta sliphaken numera för pelikanhake vilket nog egentligen är felaktigt.

post-80529-0-08236000-1437931815_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sliphake (slipphake på norsk) används tex för att hålla fast livflottecontainerns på fartyg och till de brokar som håller kvar livbåtarna i sina skrå.

Sliphaken kan lossas även vid stor belastning och har en viss hävarmseffekt som underlättar uppspänning. Till ett mantåg är den perfekt, det hålls sträckt man kan enkelt lossa och lika enkelt sätta tillbaka utan att spänna vantskruven.

Till mantåg kallas ofta sliphaken numera för pelikanhake vilket nog egentligen är felaktigt.

Tack för upplysningen. Jo, den påminner onekligen om en pelikanhake fastän denna har M-gängad anslutning, i alla fall i Hjertmans katalog.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En pelikanhake ser ut som nedan, så har jag fått lära mig. Verkar vara något nytt att man kallar sliphakar för pelikaner. Hjertmans har för 75 spänn, något som alla borde satsa på (säger jag, gamla fnask, sa prostinnan)

post-80529-0-45803800-1437948502.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...