Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
gladius

Hur mycket blåste det igår?

Rekommendera Poster

Halloj!

I går var jag ute en sväng med min segelbåt. Jag brukar, på grund av tidsbrist,  ofta segla en tur på bara några timmar. En liten sväng ut på Trälhavet runt Trälhavsgrunden och så tillbaka till hamnen igen. För mig brukar det fungera bra för att hålla seglingsabstinens en aning längre bort. (Helst vill jag naturligtvis segla långt ut i skärgården och vara borta länge, men den andra delen av livet kräver ännu mer tid)

När jag igår stack iväg så skulle vinden enligt prognosen, enligt SMHI,  vara ca 5 m/s med byar upp till max 10 m/s. Jag lämnade hamnen och hade en bra Läns ända ut till Trälhavsgrunden. Där vände jag och fick då kryssa tillbaka. Oj vad det friska i när jag vände upp mot vinden. Att det blåste ganska bra det märkte jag på vägen ut då jag oftast låg på drygt 6 knop men att det blåste så j-vla mycket märkte jag först när jag vände upp. Jag har nog aldrig varit så nära att "slås omkull" som då. Snabbt som 17 fick jag ta in ett rev och sen bar det av hemåt. Jag trodde jag hade stuvat allt ordentligt i kabinen men ack vad jag bedrog mig. Det mesta av "lösa" föremål for omkring när jag kryssade mig hemåt. Det var, precis som jag önskar, en lärorik färd. En av anledningarna till att ge sig ut, även om det är för en kort liten sväng är ju just att lära sig något om båten, väderleksförhållanden mm.

Nu till min fråga: Jag tror inte på de vinduppgifter som jag hade skaffat mig via SMHI och YR.

Enligt SMHI skulle det blåsa 5 m/s med max 10 m/s i byarna och enligt YR skulle det vara 4 m/s. Jag kan lova att det blåste rejält mycket mera. En Viggen, som jag har, ska enligt experterna kunna seglas orevad upp till 10 m/s och det kunde man inte göra igår. 

Kan man hitta verkliga historiska vinduppgifter/ väderuppgifter någonstans?

Jag vet bara att man kan se prognostiserad kommande uppgifter men har aldrig sett historiska verkliga uppgifter.

Med vänlig hälsning Gladius,  en nu lite mer erfaren seglare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe märkte oxå att det tryckte på bra igår, tog med föräldrarna ut på en tur och mor som aldrig seglat tyckte inte om krysset som blev igår, min Sunwind 26 gick dock bra orevad, var en del öar runt så inte öppet vatten alls, ingen aning hur mkt vind det var men tuffaste seglingen jag gjort i min 1åriga seglingskarriär. Måste ju varit folk ute med fina vindmätare på sina båtar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vid 7-8 m/s brukar det bli en hel del skumkammar på sjön och lutningen över 20 grader, då börjar jag reva, går fortare och bekvämare givetvis beroende på båttyp.

Titta på hur sjön ser ut, googla på vindstyrka och vindens verkningar på sjön.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har vindinstrument :-). Men precis som trewq säger är det enklaste att titta på vågorna. Vita gäss är en bra indikation. Några skumkammar här och där brukar det vara vid ca 5 m/s. Vid 7-8 är de nästan överallt.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stavsnäs som är hyffsat nära loggade som mest 10 m/s igår.

Var också ute, och tycker det verkar stämma med vad jag bedömde det som.

post-53200-0-43396500-1437811333_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Sjöfartsverket har en gratisapp, ViVa, som ger vindobservationer mm från c:a 90 mätstationer längs svenska kusten. I appen ligger data för senaste dygnet. igår vid 13.30-tiden hade Lagnögrund 8 m/s, sedan minskade det snabbt till 3 m/s vid 20-tiden.

Redigerad av Ojja49

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sjöfartsverket har en gratisapp, ViVa, som ger vindobservationer mm från c:a 90 mätstationer längs svenska kusten. I appen ligger data för senaste dygnet. igår vid 13.30-tiden hade Lagnögrund 8 m/s, sedan minskade det snabbt till 3 m/s vid 20-tiden.

Tack för det tipset! Viva verkar nästan vara det jag söker. Bra, men trist med den begränsade historiken. Jag har tidigare kryssat i 9 m/s men igår var det betydligt mer, i alla fall där jag var och just då, eller så kanske jag  har tappat kölen! Ska kolla detta nästa gång jag är vid båten :-)

Jag tror att jag skulle uppskatta en vindmätare på båten. Vore ju bra ur flera aspekter. Bara det att man skulle slippa kolla vindexen skulle vara skönt. Jag har en tendens att få ont i nacken av allt huvudvridande när jag seglar. Med En vindmätare och ett vindinstrument skulle jag i alla fall slippa titta uppåt stup i kvarten. Dessutom skulle jag ju få veta hur mycket det blåser. Att mäta är att veta! och att veta tycker jag är väldigt roligt om än kanske onödigt i vissa fall.

Med vänlig hälsning Gladius

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett litet tips: skjut fram hakan/huvudet innan du böjer upp huvudet, och vrid ögonen den sista biten. Så blir det mycket lättare att titta uppåt. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sen är det väl fråga om det inte är medelvind. I byarna kan det va betydligt mer.

Seglade från Uddevalla till Ljungkile.Som mest hade vi 13 m/sek 

Hållö visar just nu en medelvind på 8 m/sek och en Maxvind på 11.6 m/sek och det är en liten skillnad. Ofta kan det va betydligt mer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sen är det väl fråga om det inte är medelvind. I byarna kan det va betydligt mer.

Seglade från Uddevalla till Ljungkile.Som mest hade vi 13 m/sek 

Hållö visar just nu en medelvind på 8 m/sek och en Maxvind på 11.6 m/sek och det är en liten skillnad. Ofta kan det va betydligt mer.

I Viva brukar det visas både medelvind och byvind, om än det inte var så just där och då.

Men visst, det är ett ganska grovt instrument i brist på annat, dessutom är det ju sällan man seglar just vid mätstationen.

/Göran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker att utseendet på havsytan skvallrar rätt bra om aktuell vindstyrka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett tips är att inte kolla windexen närndu kryssar. Det är telltailsen som är intressanta. Jag använder windex mest vid undanvind för att slippa slänggippar. Aldrig på kryss.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Redan i fredagskväll blåste det bra. En planande gummijolle åkte in från Biskopsfjärden mot Nämdö. När han senare var på väg tillbaka gick han mot vinden och av någon anledning hade han bråttom trots att han höll på att kapsejsa flera gånger. Vågorna och motvinden gjorde att luft kom under jollen och fick den att resa sig upp på pontonerna bak. Det såg väldigt läskigt ut och hade han suttit utan ratt längst bak hade det inte gått. Själva valde vi att på lördagen söka lä från b. la. Rörgrund när vi åkte hem för Jungfrufjärden kändes vansklig att ta sig över med våran ht.

En segelbåt bogseras in till våran vik på fredagen av en annan segelbåt. Frugan hörde att de trodde backslaget hade rasat. Efter ett bad konstaterade ägaren att propellern var väck

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag använder Viva mest. Ang SMHI är min erfarenhet att den verklig vindstyrkan oftast ligger ganska när det som SMHI anger som max byvind i prognosen. Dvs deras prognoser ligger oftast i underkant av vad den verkliga vindstyrkan blir.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag använder Viva mest. Ang SMHI är min erfarenhet att den verklig vindstyrkan oftast ligger ganska när det som SMHI anger som max byvind i prognosen. Dvs deras prognoser ligger oftast i underkant av vad den verkliga vindstyrkan blir.

Jo - fast nu var det observationer jag lade upp, dvs verkligt utfall och inte prognoser.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...