Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
Stealthman

Stationär PC i båten?

Rekommendera Poster

Hej jag undrar o någon har eller vet om det går att använda en vanlig stationär pc i båten? Med typ en vanlig hemma lcd-skärm. Eller ligger problemet i att en hemma pc är gjord för 230v så man har inte tänkt på en låg strömförbrukning vid tillverkning? Kanske är en dum fråga men har nämligen många statonära datorer så det vore ett billigt sätt för mig :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Det brukar sitta en trafo på 12 volt i de flesta hemma-PC. Så det borde fungera med det. /Wille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en äldre hemmadator i båten. Den går med en inverter från Mobitronic på 150 watt 220 volt fyrkant. Alla hemdatorer går inte på fyrkant utan vill ha sinus spänning. Fördel: hemdator prisklass ca 500 kr, ej stöldbegärlig, blir den dränkt släng och köp en annan. Nackdel skrymmande, alla går inte på fyrkant. TFT skärmen är en 17 från AOC som går på båtens 12 volt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Lasse och alla ni andra! Bilden är snygg.Vill du göra en närmare redogörelse hur du gjort?/mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skärmen är en AOC 17 TFT nersänkt i en låda i instrumentbrädan, Ytterkanterna på skärmen matt svartlackerade. Vid behov täcks skärmen med sjökortsfodral som vattenskydd. Trackball istället för mus. 1. Datorn Compac desktop 200MHz, ram 32Mb. Hd 200Mb. Drivs med Mobitronic 150 watts inverter. Minitangentbord från Jula. Desktoppen står i en garderob omlindad med liggunderlag som vibrationsdämpning och dropskydd. 2. AST laptop utan skärm 133 MHz 32 i ram. går direkt på båtens 12volt. Autopiloten kopplas till GPSen eller PCen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man e lite hemma på elen kan man köra en sån gammal burk direkt på 12V å på så sätt minimera effektförluster då man transformerar om spänningen flera ggr. Datorn jobbar ju med 4 spänningar i stort sätt 1.2V = (digtal 0a) 3.3V = (digtal 1a) samt driftspänningarna 5V och 12V Om man ser till att filtrera inspänningen med en ganska biffig kondensator å sen delar upp dessa spänningar går de fint å köra på de. Man kan ju börja med att mäta vad man har för för spänning på secundärsidan på spolen i den nuvarnade trafon. har man tur så kör den direkt till 12 V å man kan alltså löda bort den å sätta in vanliga 12v spänningen rakt in där så får man ju alla spänningsdelningar gratis. Men tänk som sagt på att filtrera det med en kondensator för datorn mår inte alls bra om den får en massa spikar från tex en generator. (OBS! spänningarna jag angav är de nu gällande. de kan variera om det e en äldre dator) Lycka till med knåpandet!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst anemos

Hej, det går alldeles utmärkt att använda en hemma PC i båt med en inverter som kraftförsörgning till PC-n. Om man har utrymme och energiförsörgning till PC-n. En vanlig hemma PC har ett kraftaggregat som kallas Switching power supply det betyder, utan någon transformator. Input 100-127/200-240 v.50-60 HZ. Den ger spänningar som datorn jobbar med: 3,3v. 5,0v. 12v.-5v.-12v. Alltså 5 olika spänningar. Det är omöjligt att medels kondensatorer och så knåpatill dessa spänningar från ett båtbatteri.(man måste kunna sin sak!) Det finnes specialgjorda powers för batteridrift att köpa och sätta in i en vanlig pc. Det enklaste och billigaste, är att använda en inverter. För PC, räcker med en 100W inverter. Videomonitor för 12V kan man köra direct från båtbatteriet. Det har vi gjort ! På bilden, en vanlig hemmadator, (Win2k,användarsystem och 1Ghz.20GHDD.256Mram.Lagom stor HDD, för att få plats med alla världens sjökort i form av C-map och Tsunamis och en litet Mängd, av BSB kort,ca.2GB. Plus en mängd självscannade i jpg och bmp format för OZI, när det begav sig, ombyggd för 11-14,5v batteridrift ! 17 vidbild TV/Monitor, går givetvis ochså på båtbatterier utan inverter.

post-7154-1394234373,7685_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Normal har en hemmapc ett nätagg på 250-350w, räcker det då med en 100w inverter??? Mvh PJ

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst anemos

En vanlig hemma PC drar max 60 w. (genomsnitt 40W) Det går lätt att mäta ut med en Ampmätere eller effektmätere.(Clas Ohlson El-Energimätare nr.32-3760 Kr:198,-) Här i mitt lab, mätter jag alla mina datorer som jag bygger på. Min första dator i båten kördes jag på en hemmatillverkad inverter (fyrkansvåg) Det gick in från båtbatterit 3,5 A max vid start till invertern ! (inklusive inverters förluster) Men det är klart, en sinus inverter är bäst ! (för mig var en sinusinverter svårare att bygga ) Försökte fånga inn effektmätarens läsning på denna PC, som jag skriver på nu, drar effekt, 38W ! Utan monitor. Monitorn ,15 TFT, drar ca. 18 Watt.

post-7154-1394234373,8131_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Kan säga att på Clas Ohlson finns en GPS-motagare. Har kört med den över 1 år både i bil och båt. GPS-mottagare med 12-kanalers mottagare och inbyggd antenn samt stöd för WAAS/EGNOS för ökad precision/noggranhet. Med dator och kartprogramvara kan du enkelt navigera. Kommunicerar med NMEA-0183-protokoll. Försedd med magnet för enkelt fastsättning. Lämplig för t.ex. bil, båt, flyg etc. Vattentät. Lev. utan kartprogram. Storlek 58x42x21 mm, Art nr: 38-2001 hälsningar Madde

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mårten

Den där El-energimätaren från Clas Ohlson verkar intressant. Vet någon om den klarar likström också, så man kan mäta 12 volts förbrukningen i båten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man mäter varje uttag för sig med den. I båten räcker det med en multimeter...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ang. trådens ursprung. Utan att ha läst alla inlägg... Du kan ta bort nät aggregatet i dtorn och koppla in den i båten på så sätt. Du får bara ha en omvandlare till 5volt också. Datorn går på både 5 och 12 V. Sladdarna i dator: röd = 5V gul = 12V Sen är det två sladdar till som går på 1.2V resp. 3.3V men kommer inte ihåg vilken som är vad. Men det kan du leta upp ppå internet... Sen får du nog skaffa en skärm som går på 18V eller nått som du kan ha en omvandlare till...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I båten använder jag tångamperemeter, den klara att mäta bla. ladd och startströmmar. En multimeter klara inte det. Enkel att använda, sätt tången om kabeln, läs av strömmen. http://www.biltema.se/ Har billiga ampmätare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fick ett tips på att man kan lägga klarlack på modekortet för och skydda mot fukt..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Adrian

Hur har ni löst avståndet mellan skärmen och datorn? Vad är det maximala avståndet man kan ha? Tips på var man kan vända sig i Göteobrg för att få hjälp med mätning och fixande från 230V till 12V?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst anemos

Sorry, en dator går inte bara på 12 och 5 volt. Det du tittar på är spänningerna till en CD läsare och Hårddisken. Dom har dessa två spänningar. En dators nätagg lämnar 5 olika spänningar som datorn behöver. 12, 5, 3,3 0ch -5, och -12 volt. Det går nog inte med hemmakonster att fixa till dessa spänningar, man måste vara litet av en expert, för att klara av detta ! Titta på mitt inlägg, litet högre upp på sidan ! Vanliga hemmamonitorer (TFT)finns, som går på 12 volt direkt, drar ca 1,5 A =18 Watt

post-7154-1394234376,6587_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst anemos

Hej, den energimätere går bara för växel 220-230 volt 50Hz och max 16 Amper. Ett vanligt (billigt) universalinstument går att mäta upp till 10 Amp likström !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst anemos

Man kan förlänga en monitor kabel till PC-n med någon meter. Det finns förlängningskablar att köpa. Jag själv, i min båt använder en 3 meter förlängnings kabel !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Ove Thorin

Hej Avståndet borde inte vara något problem. Elfa har bildskärmskablar från 1,8m - 25m och förlängningskablar från 8m - 50m Hälsningar Ove

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den dator och skärm jag nu sitter framför drar 275 w och inte 40 w vilket någon skrev. Men betydligt viktigare än några watt hit och dit samt hur man ska lösa sådant är att en vanlig stationär pc är avsed att stå still. Enda båt som stär riktigt still är Wasa skeppet. (men det behöver nog ingen pc) Alltså. Hårddiskar som sitter i vanliga pc tål inte att skumpa omkring i en båt. De som sitter i en laptop klarar det lite bättre men miljön i båtar är tuff och detta måste man ha med i beräkningen. För tanken var väll inte bara att ha med en pc i båten för att barnen ska kunna spela pc-spel på när man ligger i hamn. mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst anemos

Hej. Vad är det för en konstig PC som drar 275 Watt. Mäter du det eller tittar du bara på datorns bakplåt. Vad PC-s hårddiskar beträffar, kan det vara induviduellt. I racerbåt och snabbgående,skumpande båt kan det vara värre. I min 9 ton vägande segelbåt har det inte varit någotsom helst problen. Man kan ju dessuton göra en mjuk upphängning av PC-n. Jag har skumpat omkring med PC, nu i minst 5 år, ibland med 3 stycken. (en vanlig henmma PC och två laptoppar) Visserligen har en gammal laptop sakt upp kontraktet, men ingenting varar evigt ! Jag använder PC-na för Navprogram och radiokommunikationer, till ex. Internet, E-post och väderfax mottagning. Antingen via GPRS eller SSB radio. Bilden till höger är ca. 5 år gammalt, med den PC som sa upp kontraktet ! Det var snarare Win 98-tan som bråkade (numera Win2K i alla PC-n)och CD-läsaren fungerade inte, så det gick inte att laga användarsystemet. Att CD läsaren gick sönder, beror inte på att PC-n var i båten ! (Ja, det ser som ett råttbo av kablar, men detta under installationerna)

post-7154-1394234381,3454_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skall genast gå ned till båten, och tala om för hårddisken, att den efter 5 års båtåkande får gå iland. För du passar inte här för det har jag läst på nätet. Samtidigt skall jag upplysa PCen att min inverter på 150 watt är för liten, men PCen har inte klagat fast det är ju bara en dum burk som inte begriper bättre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst anemos

Praktiken lär mer änn endast teori ! Här ytterligare en bild med Laptop experiment. där syns ochså ett av mina två SSB radion och pactormodemet för Winlink E-post via radio. Bilden är ochså ca 5 år gammalt !

post-7154-1394234381,7393_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...