Henrik1981 2 Postad 24 Juli , 2015 Hej! Har en nimbus Nova 230R, med motor Volvo Penta 5,7 GXi. Idag backade jag in i en bojkätting som snurrade upp sig några varv runt propellern och motorn stannade. När jag väl lyckats få loss kättingen så gick det inte att få igång motorn igen. Är det någon som har idéer på vad det kan vara för möjliga fel, var bör jag börja felsöka? Tacksam för svar. Mvh Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 25 Juli , 2015 Du har några automatsäkringar både för motorn o bränslet kolla dessa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 26 Juli , 2015 (redigerade) Menar du med "få igång motorn igen" att den inte startar, eller kanske bara att propellern inte driver båten längre?Antar att du med ordvalet faktiskt menar just "inte startar", men måste ändå fråga för normala kolvmotorer pajar knappast för att propellern fastnar. Visst, drivlinan pajar nog och själva motorn bromsas ju in onormalt snabbt, men t.ex. vevaxeln går ju knappast av. Finns väl egentligen ingenting i själva motorn som kan ta skada av plötslig onormal propeller-inbromsning givet att installationen är bra gjord? Men kanske finns det nån sorts moderna datoriserade säkerhets-sensorer eller annat på din motor som kan ha tagit skada och nu hindrar återstart? Ids inte börja fundera närmare på detta med mindre än att du klargör min fråga ovan. Kanske krängde motorn till - p.g.a. alltför usla gummitassar eller snävt utrymme - och slog sönder nån påhängd elektronikbox/sensor emot motorutrymmets vägg eller liknande??Manual och reservdelslista för motorn. Redigerad 26 Juli , 2015 av Thomas-1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 26 Juli , 2015 Kan ju vara så enkelt att insprutningen försökte hålla varvet genom att skicka in mer soppa vilket ledde till att den blev sur – som tidigare sagts så borde motorn knappast paja genom att den bromsas till stopp (jämför med att dumpa kopplingen i bilen så att motorn stannar). Alternativ två är att styrdonet tolkade stoppet som ett kritiskt fel och inte låter motorn starta på grund av det, då borde du väl iofs få någon slags felkod (kan inget om Pentas sprut). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henrik1981 2 Postad 26 Juli , 2015 Hej! Tack för svar med idéer på vad det skulle kunna vara. Med att motorn inte startade menade jag att startmotorn gick men att den inte lyckades få igång motorn. Idag när jag var nere och testade så gick motorn igång utan att jag gjort något så det var inte någon säkring eller liknande som hade gått. Tog ut och provkörde båten och den gick fint även om propellern fått sig en del jack från kättingen. Tack för svaren! Med vänlig hälsning, Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henrik1981 2 Postad 26 Juli , 2015 Japp, det var insprutningen. Bra bedömning! Kan ju vara så enkelt att insprutningen försökte hålla varvet genom att skicka in mer soppa vilket ledde till att den blev sur – som tidigare sagts så borde motorn knappast paja genom att den bromsas till stopp (jämför med att dumpa kopplingen i bilen så att motorn stannar). Alternativ två är att styrdonet tolkade stoppet som ett kritiskt fel och inte låter motorn starta på grund av det, då borde du väl iofs få någon slags felkod (kan inget om Pentas sprut). 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser