Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
CaptainKongo

Reserverade platser i gästhamnar?

Rekommendera Poster

Släng in ett genusperspektiv också så är din kränkthet vattentät helig.

Dagens bästa!

Förstår inte problemet med att en del av platserna kan förbokas. I de hamnar jag har kollat bl a Sandhamn och wasahamnen är det inte spec stor andel av platserna som kan reserveras, förstår inte alls problemet. Även förståeligt att riktigt stora båtar vill förbokas eftersom det ofta är begränsat med plats för stora båtar i hamnarna. Det kanske är mer faktumet med båtar över 40-fot som sticker i ögonen än just att de kan förboka..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ändå är det ju stora båtar som enklast kan söka andra alternativ. Motorbåtarna kan förmodligen ta sig till nästa gästhamn på kanske 20-30 minuter. En liten segelbåt kanske behöver ett par timmar för samma sak. De som är mest betjänta av förbokning är just de med små, långsamma båtar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ändå är det ju stora båtar som enklast kan söka andra alternativ. Motorbåtarna kan förmodligen ta sig till nästa gästhamn på kanske 20-30 minuter. En liten segelbåt kanske behöver ett par timmar för samma sak. De som är mest betjänta av förbokning är just de med små, långsamma båtar.

Och dom har väl samma möjlighet att förboka som de stora båtarna har? På västkusten är iaf fördelningen mellan stora och små bokningsbara platser bra, dvs det finns ett större antal små platser och några riktigt stora.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man tänker efter så är nog förbokning väldigt smart. Om systemen är bra så kan man ju boka närsomhelst, även en timma innan anlöp. Man får också veta om det finns plats istället för att irra omkring mellan hamnarna.

Planering är väldigt väsentligt när man åker båt. Man pratar ofta om planering som en viktig för säkerheten. Sen kan man få planerar om pga väder mm. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Om man tänker efter så är nog förbokning väldigt smart. Om systemen är bra så kan man ju boka närsomhelst, även en timma innan anlöp. Man får också veta om det finns plats istället för att irra omkring mellan hamnarna.

Planering är väldigt väsentligt när man åker båt. Man pratar ofta om planering som en viktig för säkerheten. Sen kan man få planerar om pga väder mm.

Det känns som att båtliv snart är en "frihet" för dom som har gott om stålar för vad gör väl ett par hundringar i extra hamnavgift för en förbokad plats när man har en båt för 5 mille Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det känns som att båtliv snart är en "frihet" för dom som har gott om stålar för vad gör väl ett par hundringar i extra hamnavgift för en förbokad plats när man har en båt för 5 mille

På västkusten är det mig vetligen samma pris oavsett om man förbokar med kort pp nätet eller betalar på plats. På Smögenbryggan tror jag tom att det är billigare om man betalar i förhand. Iaf billigare än om hamnvärden kommer ut och tar betalt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det känns som att båtliv snart är en "frihet" för dom som har gott om stålar för vad gör väl ett par hundringar i extra hamnavgift för en förbokad plats när man har en båt för 5 mille
På västkusten är det mig vetligen samma pris oavsett om man förbokar med kort pp nätet eller betalar på plats. På Smögenbryggan tror jag tom att det är billigare om man betalar i förhand. Iaf billigare än om hamnvärden kommer ut och tar betalt.
Ok ny information för mig, jag anser ändå att det begränsar friheten en hel del när många lediga platser i en gästhamn är förbeställda, fast det är väl ngt man får vänja sig vid, vill man "använda" båten annat än till transport mellan hamnarna så blir man nog tvungen att förboka i framtiden, suck

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men med förbokning så ska man ju kunna se hur många lediga platser som finns i en hamn, det ökar ju snarast friheten.

Med förbokning så blir skillnaden att man inte måste komma till hamnen kl 14 för att få en plats. Det skulle jag tycka vara en fördel.

Återigen, det krävs bra system. Jämför tex booking.com, SF, bilprovningen mm. Självklart i form av en app.

Man ska kunna peka på en plats, hamnar i närheten visas och hur många lediga platser som finns. Uppgifter om båtens mått finns lagrade i appen.

Klicka på en hamn så visas avstånd, beräknad ankomsttid.

Klicka på en plats i hamnen så är den bokad och betald samt en waypoint är satt i GPS:en.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men med förbokning så ska man ju kunna se hur många lediga platser som finns i en hamn, det ökar ju snarast friheten.

Med förbokning så blir skillnaden att man inte måste komma till hamnen kl 14 för att få en plats. Det skulle jag tycka vara en fördel.

Återigen, det krävs bra system. Jämför tex booking.com, SF, bilprovningen mm. Självklart i form av en app.

Man ska kunna peka på en plats, hamnar i närheten visas och hur många lediga platser som finns. Uppgifter om båtens mått finns lagrade i appen.

Klicka på en hamn så visas avstånd, beräknad ankomsttid.

Klicka på en plats i hamnen så är den bokad och betald samt en waypoint är satt i GPS:en.

Är beredd att hålla med, men spontaniteten försvinner ju lite

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Är beredd att hålla med, men spontaniteten försvinner ju lite" 

Det tyckte jag också först men efter att ha funderat lite så kanske det blir tvärtom.

Säg att man är ute på sjön, inget planerat mål. Så, helt plötsligt får man en ide om att gå till en viss hamn. Direkt kan jag få reda på om det finns platser lediga. Finns det bara några få platser lediga ska jag kunna boka en och slippa köra som ett skolat troll för att hinna dit innan någon annan snor platsen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det tyckte jag också först men efter att ha funderat lite så kanske det blir tvärtom.

Säg att man är ute på sjön, inget planerat mål. Så, helt plötsligt får man en ide om att gå till en viss hamn. Direkt kan jag få reda på om det finns platser lediga. Finns det bara några få platser lediga ska jag kunna boka en och slippa köra som ett skolat troll för att hinna dit innan någon annan snor platsen.

Jo, tål att tänkas på, men hoppas inte alla börjar tänka samma:-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad tycker ni andra?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad tycker ni andra?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har använt mig av detta i Smögen i många år men knappt i andra hamnar

Smögen har för många bokningsbara platser anser jag vilket gör till att man tvingar fram att man måste boka

Få platser till stora båtar

Man blir dock väldigt kluven till detta när man ser hamnvakter skicka iväg folk som ligger på en bokningsbar plats där det skall komma någon som bokat. Dock brukar de i alla fall i Smögen vara tidigt ute med att informera samt hjälpa till med annan plats

Tex förra helgen så valde vi att även ligga kvar sön-mån pga blåst. Nu var min plats ledig att boka men om den inte hade vart de så hade jag knappast lämnat platsen utan att de hade en annan när det blåser 10-13

Vad hade hänt då tro?

Har även bokat på Marstrand i flera år men endast på midsommardagen. Dubbla priset så det är saftigt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En rimlig lösning är att man bara kan boka ett dygn fram, och bara platser som inte redan nån lagt sig på obokat. På så vis riskerar man inte att bli "bortkörd" efter 1-2 nätter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska det fungera så måste alla boka. Har man inte förbokat så måste man kunna göra det på en terminal i hamnen (direktboka?). Man kan ju inte ha skyltar "upptaget" på obokade platser. "Terminalen" blir som modern parkeringsautomat där man även betalar.

Då slipper man även ha folk som springer runt och tar betalt, kostnaden för dessa brukar vara ganska stor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har bara försökt att boka plats i Nynäshamn och Sandhamn via dockspot.com och det har alltid varit slut på de bokningsbara platserna, tror det finns 10 stycken i Nynäshamn tex. Däremot så fanns det säkert minst 20 övriga platser kvar när vi kom fram.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var bara tvungen att hoppa på den här tråden!

En liten tanke, vem går ut med en båt "som inte är förberedd för svajankring! Du måste för sjutton vara beredd på att alltid kunna ankra vid oförutsädda tillfällen ex.vis  rigg eller motorproblem och båten driver mot grund eller läland. Var har gott sjömanskap tagit vägen? Man köper hellre större TV eller elektronik( som jag visserligen själv har) än utrustning för säkert båtåkande

En båt måste alltid kunna ankras !

Vad gäller förhandsbokning, så gäller det för hamnförvaltarna att ta ut en riktigt hög straffavgift om man inte avbokat innan utsatt ankomsttid. Kan man boka så kan man avboka med samma tekniska apparatur! För förhandsbokning kommer vi inte ifrån.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nödankra och vakta i vaket tillstånd är nåt HELT annat än att sova lugnt för ankar.

Alla kanske inte har alla de där prylarna du föreställer dig. Jag har ingen TV, en uråldrig mobil, ingen ljudanläggning, en dator från 2009, en gammal skrotbil...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alltför många båtar saknar vettig ankringsutrustning, ens för nödankring. Planerar man att ligga i gästhamnar under högsäsong så bör man noga grejor för att kunna ankra - om man vill ha nattvila i alla fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...