Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
CaptainKongo

Reserverade platser i gästhamnar?

Rekommendera Poster

Under årets seglats har vi flera gånger kommit till hamnar där många av gästplatserna har varit reserverade. Bl.a i Visby och nu på Hanö.

I mitt tycke är detta ett riktigt ofog! Är inte en del av båtsemestern att komma i  hamn i tid och således få plats? Först till kvarn liksom?

Jag menar, vi startar 6.30 från Karlskrona för att komma till Hanö vid 12-tiden. Då bör ju det finnas plats i hamnen. Vi kommer in i hamnen och ser att det finns många lediga platser!! Jippi!! Dock så ser vi när vi kommer närmare att alla dessa platser är reserverade... Vi blir tvungna att lägga oss utanpå en annan båt.

Jag pratar med hamnvärden som meddelar att det är större båtar som ringt in och reserverat dessa platser och de kommer att dyka upp under eftermiddagen. Vi får ligga kvar utanpå den andra båten.

Båt efter båt kommer in i hamnen. Vissa struntar i reserveringsskyltarna (Holländare, Danskar och Tyskar som kanske inte kan svenska...) Tillslut tröttnar jag och går för att prata med hamnvärden igen. Jo, de som reserverat platser har inte dykt upp och vi kan nu efter fem timmars väntan få en "egen" plats.

Vad tycker ni? Ska man kunna få reservera plats (och många som gör det kommer inte)? Vi som inte gör det då, ska vi bli tvungna att segla vidare från hamn till hamn tills vi hittar en oreserverad plats? Eller ska den gamla regeln om först till kvarn gälla?

Tänk om alla skulle börja att reservera platser hit och dit för att vara på säkra sidan. Hur bra blir det då? Bara reserverade skyltar överallt... Så där kul anser jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Reserverade platser borde vara förknippat med en avgift d.v.s om man inte kommer eller avbokar i god tid så ska det kännas. I övrigt kan jag tycka att möjligheten till att boka bör finnas för dem som noga vill planera sin rutt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag tycker det låter som en jättebra idé att kunna förboka plats. Det är väl inte konstigare än att man bokar flygbiljett, biobiljett eller hotellrum? Visst, man kan chansa och dyka upp oanmäld och hoppas på att få plats/rum, men några garantier finns ju inte.

Om man har en lång (i tid räknat) transportsträcka till nästa gästhamn är det rätt surt att komma fram och inte ha nån plats. I praktiken blir då gästplatserna "reserverade" åt de med snabba båtar eller de som inte är så intresserade av att vara på havet (och därför bara kort transporterar sig mellan gästhamnarna, och anländer tidigt).

Man kan också se det som en säkerhetsfråga. Med en reserverad plats kanske man känner att man har tid och ro att köra försiktigare. Kanske välja en längre rutt som är säkrare eller mindre vindutsatt.

En liten extra avgift är rimligt att ta ut för att få förboka/reservera, men inte mer än ca 20 procent eller så.

Jag har aldrig legat i gästhamn, och kommer kanske aldrig att göra det, men det är så jag skulle vilja ha det.

Redigerad av raol

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag bokar hyrbil lämnar jag kreditkortsnummret och kan avboka utan kostnad 24 Tim före avhämtning annars dras pengarna. Borde fungera även med hamnavgifter. Hatar för övrigt alla former av förbokning, det tar bort frihetskänslan. Bokar aldrig hotell när jag är ute och åker på semester, fast det leder någon enstaka gång till oväntade upplevelser som blir goda historier senare.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tänker också på vad som skulle hända om man kommer sent till en hamn, och det inte finns platser. Och man inte har möjlighet att ta sig vidare...?

Nä, ju mer jag tänker på det, desto mer självklart är det att man ska kunna boka, och att man bör boka!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tänker också på vad som skulle hända om man kommer sent till en hamn, och det inte finns platser. Och man inte har möjlighet att ta sig vidare...?

Nä, ju mer jag tänker på det, desto mer självklart är det att man ska kunna boka, och att man bör boka!!!

Nu är jag en gammal stofil, men vem katten vill detaljplanera sitt liv så till den milda grad att man förbokar vilken hamn man skall råka nå fram till när man är ute och seglar.

Som det alltid har varit under de styvt 50 åren jag seglat; Finns det inte plats i den hamnen som ligger närmast till när seglingsdagen närmar sig sitt slut, får man gå nån annan stans.

Sen finns det ju ett alternativ som kallas - svajankra.

Att boka plats i en hamn, skulle jag aldrig någonsin kunna tänka mig.

Att man absolut vill boka en plats är väl en släng av "säkerhetsnoja" som många lider av. Och ett geschäft för många gästhamnar. 

Ligger just nu i Ljungskile. Fick en jättefin plats helt oanmäld och obokad - dessutom relativt billig,

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En god vän berättade att när han var barn så brukade familjen bila runt i Sverige och bo på olika hotell. Aldrig någonsin förbokade de rum, ibland fick de inte rum på första stället men det fanns alltid på andra eller tredje stället.

Försök med det idag! Inget hotell har råd att ha några extra rum i reserv. 

Tiderna ändrar sig men inte alltid vi.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om nu jag skulle ge mig ut med vår lilla segelbåt (som jag absolut inte vill ligga "fritt" med över en natt - så säker är den inte) så kan båtens fart (verklig, inte relativ) variera mellan kanske 1 knop och 4 knop. Det innebär en enorm skillnad i ankomsttid. Den är dessutom inte laglig för mörkersegling (inte kompletta lanternor) så mörkersegling är utesluten. Längs Bohusläns kust är det uppskattningsvis 1-2 timmar segling mellan varje gästhamn, totaltid. Om jag anländer sent så kanske jag helt saknar alternativ! Självklart förbokar jag i så fall. Allt annat vore ren dumhet!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En god vän berättade att när han var barn så brukade familjen bila runt i Sverige och bo på olika hotell. Aldrig någonsin förbokade de rum, ibland fick de inte rum på första stället men det fanns alltid på andra eller tredje stället.

Försök med det idag! Inget hotell har råd att ha några extra rum i reserv. 

Tiderna ändrar sig men inte alltid vi.

Så gör vi fortfarande, mest nere i Europa och det har väl hänt att det har varit lite knepigt under deras semesterperiod, och på skidorter på vintern men det har alltid löst sig. Har även cyklat på samma sätt och då är man ju lite mer utsatt kanske som med båt. En kväll i Österrike efter 9 mils cykling kom vi till en ort där det ena hotellet var stängt för semester och det andra för renovering, men det löste sig hos en bondgård som tog emot gäster. Intressant, men det kändes stressande ett tag.

Kom hem i kväll efter ett par veckor med båten på ostkusten. De gånger vi gått till gästhamnar har det inte varit fullt fast vi hamnade på ett ställe som fjärde båt från kajen. Hade det varit fullt nånstans hade vi bara lagt oss vid en ö eller på svaj, men det är kanske annorlunda på västkusten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har också bilat mycket i Europa och oftast inte förbokat. Väljer man inte fel datum så får man alltid rum. Men, i tex Frankrike finns det gott om hotell och kan inte jämföras med Sverige. Helt omöjligt är det inte i Sverige heller men man får vara beredd att betala.

Har man mindre barn som är hungriga och trötta och behöver sträcka på benen så är det inte alltid så "bara" att leta en ny gästhamn. Alla båtar är heller inte rustade för att svajankra i någon lämplig vik.

När vi bilade gick vi över till att förboka, det är inget problem med lite planering och man kan alltid boka av.

Tyvärr är jag helt övertygad om att det i framtiden kommer vara nödvändigt, åtminstone i högsäsong, att förboka plats i gästhamn, oavsett vad man tycker om det. Med dagens teknik blir det enkelt, vilka hamnar har plats, hur lång tid tar det dit osv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förbokningsbara platser i gästhamnarna har vi haft här på västkusten rätt många år nu via företaget Dockspot. Verkar bli mer och mer för varje år har jag boterat, i år såg jag att nu även Käringön fått detta. Personligen är jag rätt kluven i frågan, dom gånger jag själv förbokat plats är jag så klart väldigt nöjd med detta system medan när jag kommer in sent en eftermiddag och inser att det är fullt i tex Mollösund trots att det inte ligger speciellt många båtar vid bryggan blir jag så klart frustrerad. Så länge fördelningen av bokningsbara och icke bokningsbara platser är rätt så tycker jag det är bra. Tror det är nåt som kommer finnas i de flesta större gästhamnar på västkusten, verkar vara så folk vill ha det och då brukar det bli så med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förbokningsbara platser i gästhamnarna har vi haft här på västkusten rätt många år nu via företaget Dockspot. Verkar bli mer och mer för varje år har jag boterat, i år såg jag att nu även Käringön fått detta. Personligen är jag rätt kluven i frågan, dom gånger jag själv förbokat plats är jag så klart väldigt nöjd med detta system medan när jag kommer in sent en eftermiddag och inser att det är fullt i tex Mollösund trots att det inte ligger speciellt många båtar vid bryggan blir jag så klart frustrerad. Så länge fördelningen av bokningsbara och icke bokningsbara platser är rätt så tycker jag det är bra. Tror det är nåt som kommer finnas i de flesta större gästhamnar på västkusten, verkar vara så folk vill ha det och då brukar det bli så med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skepp och hoj!

Jag skulle uppskatta om gästhamnarna hade en väl fungerande funktion för att förboka plats. Vissa personer, varav jag är en, uppskattar att planera och ha bra framförhållning och känner sig trygga med att t.ex en plats i en gästhamn är reserverad när man kommer fram.

Systemet fungerar ju bra för t.ex hotell varför skulle det inte kunna fungera lika bra för gästhamnar?

Med vänlig hälsning Gladius

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker att ca 10% av platserna skulle kunna förbokas inte mer, i annat fall tas ju friheten bort, att alltid behöva planera in i minsta detalj, om nån skulle starta upp en sida där man ställde sin fasta hyrda plats till förfogande när man själv var på semester och inte på plats med sin egen båt hade det nog blivit succe, låna ut sin plats och i utbyte gratis få låna ngn annans i ett slags bokningssystem(gäller bara att komma på en bra lösning på det systemet)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Din frihet begränsas ju inte. Om du är så fri att du inte har problem med att behöva åka vidare om det är fullt, kan du ju låta de som inte kan det få boka. Naturligtvis ska alla platser kunna bokas. Totalt sett bör det vara ungefär lika lätt att få plats som utan förbokning, eftersom antalet gästande båtar knappast blir markant fler bara för att bokning tillåts...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Om det nu skall vara så att alla platser skall kunna förbokas så skall priset för förbokad plats vara samma som för icke förbokad plats, så är det ju i alla andra branscher

Och att man skall få lämna kreditkortsnr, samt få betala vid avbokning senare än 1 dygn innan ankomst

Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har seglat en stor del av livet, men i ett begränsat område; Stockholms Skärgård med avstickare till Åland och E4 till Öland. I detta område skulle jag inte sätta min fot (eller säger man "min köl", kanske?)i en gästhamn, utom möjligen för att ladda batterier och duscha. Tillgången på naturhamnar är närmast gränslös. Men ibland leker jag med tanken att, om jag byter båt nån gång, köpa en båt på t.ex. Västkusten eller i Bottenviken och segla hem den för att se en del av kusten som jag knappast kommer att besöka annars. Utan att veta jättemycket om exv. Skånekusten verkar det inte finnas många naturhamnar där, så då vore det tryggt att veta att man har en natthamn ordnad. Självklart kan en sådan facilitet få kosta extra, i synnerhet om man inte utnyttjar den och sabbar för någon annan.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Tycker att ca 10% av platserna skulle kunna förbokas inte mer, i annat fall tas ju friheten bort, att alltid behöva planera in i minsta detalj, om nån skulle starta upp en sida där man ställde sin fasta hyrda plats till förfogande när man själv var på semester och inte på plats med sin egen båt hade det nog blivit succe, låna ut sin plats och i utbyte gratis få låna ngn annans i ett slags bokningssystem(gäller bara att komma på en bra lösning på det systemet)

Det finns ju redan. De flesta anslutna klubbar ligger utefter den skånska kusten och i Danmark, men visst finns det.

http://www.frihavne.com/?page_id=38

När Grefab (Göteborgsregionens hamnbolag) fick redan på att många som hyrde av Grefab var med och då lånade ut sin plats för att kunna låna någon annans plats blev det förbjudet att göra så. Göteborg som gästhamn vill ha in alla gästande båtar till Lilla Bommens hamn för att tjäna de slantarna som de annars går miste om trots att jag som hyr plats borde kunna göra vad jag vill med den när jag själv är ute och seglar.

Redigerad av pseudonym
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är nog inte så mycket att diskutera, det kommer att bli så vare sig vi vill eller inte.

Värre är ju att någon gång i framtiden så kommer populära naturhamnar också att avgiftsbeläggas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Din frihet begränsas ju inte. Om du är så fri att du inte har problem med att behöva åka vidare om det är fullt, kan du ju låta de som inte kan det få boka. Naturligtvis ska alla platser kunna bokas. Totalt sett bör det vara ungefär lika lätt att få plats som utan förbokning, eftersom antalet gästande båtar knappast blir markant fler bara för att bokning tillåts...

Jag (och Forgus 31 - var sin båt) kom in i Lilla Bommens gästhamn för ett par år sen. Det fanns ett antal platser lediga. På dem stod det "Förbokad". 

Jag är ju väldigt försiktig av mig och hade nog lämnat hamnen och gått vidare. 

Forgus 31 la sig på en av platserna och vinkade till mig att jag skulle komma och lägga mig på den "Förbokade" platsen bredvid. 

När vi talade med killen på Hamnkontoret, var platserna inte alls förbokade. De hade bara skyltarna ute.

Var i Uddevalla för ett par dar sen. Vid Bohusläns Museum stod det "Reserverat för Christina 23,24, 25/7" En stund senare kom båten Christina.

På den platsen jag la mig stod det "Reserverat för NN 25/7 till 1/8"

Då har man ju lite ordning på grejerna, men att markera alla platser som fullbokade fast det inte är det är ju ren lathet.

Fast å andra sidan. Hamnar som har systemet med Förbokning är i det närmaste inte intressanta för mig. Möjligtvis då "Lilla Bommen" pga dess närhet till Buss och Tåg.

Smögen besöker jag nästan veckovis från September tom Maj. Då är det aldrig nån svårighet att få plats. ;)

post-106994-0-33144000-1437848801_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Värre är ju att någon gång i framtiden så kommer populära naturhamnar också att avgiftsbeläggas.

Intressant. Hur långt in i framtiden kommer detta att ske? Vilka hamnar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man har ju tagit upp hamnavgift på utsidan hamnen på Storön på Väderöarna enligt vad jag hört. Har inte drabbats själv. Dessutom några år tillbaka i tiden. Hur det är i dag vet jag inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man har ju tagit upp hamnavgift på utsidan hamnen på Storön på Väderöarna enligt vad jag hört. Har inte drabbats själv. Dessutom några år tillbaka i tiden. Hur det är i dag vet jag inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är nog inte så mycket att diskutera, det kommer att bli så vare sig vi vill eller inte.

Kommer ju inte att ske om man inte ändrar "allemansrätten" först. De ger oss ju rättigheten att vistas i naturen och ligga stilla ett dygn om man inte inkräktar på någons mark eller brygga inom synhåll från bostad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant. Vem äger rätt att ta upp avgift där? Och hur stödjer det Bhemacs uppgift om att populära naturhamnar kommer att avgiftbeläggas?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kommer ju inte att ske om man inte ändrar "allemansrätten" först. De ger oss ju rättigheten att vistas i naturen och ligga stilla ett dygn om man inte inkräktar på någons mark eller brygga inom synhåll från bostad.

Nu är ju inte allemansrätten en lag utan en sedvanerätt och det finns nog krafter för att begränsa den rätten.

Jag har varit med om att utlänningar som köpt mindre gårdar i Bohuslän varit helt vansinniga för att man gått över deras mark, helt i enlighet med allemansrätten. Efter en sån utskällning undviker man det området, även om markägaren har fel.

När du seglade Bohusracet gick ni norr om Oxholmen och in till Ljungsholmen.

Seglade den vägen i går. Tyckte det såg ut som om norra viken var öde och tom. Förr hade nån båtklubb uthamn där.

När vi låg där nån gång på 1980-talet, träffade vi på ägaren av ön. Han var inte mild i tonen till att börja med. Efter att ha talat med honom en stund, blev han ganska trevlig. Han hade Highland cattle gåendes lösa på ön, och det skymtade fram att det inte enbart var för att hålla markerna fria från sly................

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En komun kan arrendera ut mark för tex en båtklubb att anlägga en hamn. Inget kontroversiellt i detta.   Man kan naturligtvis arrendera ut på samma sätt till någon som vill driva en gästhamn. Kommunen får en liten intäkt men slipper framförallt kostnader för sophämtning, städning mm. Det skulle inte vara så konstigt. Naturligtvis handlar det bara om populära och välbesökta platser. En gång i tiden var det självklart att upplåta gästhamnsplatser utan kostnad.

Många kommuner väljer idag att arrendera ut sin småbåtshamn, antagligen något vi får se mer av.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En komun kan arrendera ut mark för tex en båtklubb att anlägga en hamn. Inget kontroversiellt i detta. Man kan naturligtvis arrendera ut på samma sätt till någon som vill driva en gästhamn. Kommunen får en liten intäkt men slipper framförallt kostnader för sophämtning, städning mm. Det skulle inte vara så konstigt. Naturligtvis handlar det bara om populära och välbesökta platser. En gång i tiden var det självklart att upplåta gästhamnsplatser utan kostnad.

Många kommuner väljer idag att arrendera ut sin småbåtshamn, antagligen något vi får se mer av.

När kommer naturhamnar att avgiftbeläggas? Menar du klubbholmar??? Där någon arrenderar och har investerat???

Vilka populära naturhamnar kommer att avgiftbeläggas? Vem skall ta upp avgift? Med vilken rätt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som trådskaparen skriver i sitt inlägg och som jag har erfarenhet av de få gånger som jag ligger i gästhamn så är det oftast större båtar som reserverar plats i gästhamnar, båtar från 40 fot och uppåt. Störst går först, vi fattiglappar med mindre båtar och vi som inte vill planera vår segelsemester i förväg utan seglar dit vindarna bär och hyllar det spontana som en del av segelupplevelsen får gilla läget-det är marknaden och kapitalet som styr.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...