Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
douakh

Val av säkring

Rekommendera Poster

Hur stor säkring ska jag ha till en Suzuki 140hk mellan motor och startbatteri?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur stor säkring ska jag ha till en Suzuki 140hk mellan motor och startbatteri?

Mellan startmotor och batteri ingen säkring!
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte nästan det. Som allt annat gällande båtar och el så finns det olika uppfattningar. Jag kan dock inte finna anledning till varför en säkring mellan motor och startbatteri ska finnas då det finns ett separat förbrukarbatteri som är säkrat mellan batteri o förbrukare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tidigare ägare har satt inne Säkringshållare med en säkring på 400amp men har dock kopplat förbi den av någon anledning. Är 400amp tillräckligt eller för mycket. Tänkte att om den nu sitter där så kanske jag borde koppla in den igen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vad det är för effekt på din startmotor men som ex så drar en 1000 watts start i just startögonblicket ca 80-90 amp så 400 låter för mycket (nästan samma som att kortsluta)

Men om man nu vill ha en säkring så kanske 120-150 amp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska kolla upp effekten. Jag har en suzuki 140hk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

400 A låter rätt lagom. Första sekunden när du vrider på nyckeln är startmotorn i stort sett kortslutning.

 

Det är därför de flesta låter bli säkring just där. Så den inte går i något olämpligt ögonblick när man MÅSTE få igång motorn.

 

Å andra sidan ÄR det bra med en säkring vid batteriet för att undvika brand vid katastroffel.

Redigerad av Anders_St
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är även kabelns area som är väsentlig i sammanhanget då det är den som ska skyddas. Har själv ingen säkring men skydd på kabeln istället. Men mekar man och har glömt att lyfta på polskon så önskar man att det fanns en säkring. Kabeln brinner inte av men helkortis kan ställa till det. Klockarmbandet bränner kanske ett armband runt handleden, batteriet kan smälla osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Särlingen är till för att skydda kabeln vid en kortslutning. Finns ingen säkring så kommer kabeln att brinna troligen.

100-150A fungerar, säkringen tål kortvarigt mycket mer. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm: Bilar har ingen säkring till startmotorn. Lite överkurs att avsäkra allt. Tänk alla bilar med alla dessa starter hur ofta brinner Kabeln ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bilar har en kort kabel mellan batteri och startmotor, om den brinner märker man det knappt och i värst fall stannar man och kliver ut. Enligt en bilmek händer det att dessa kablar brinner av, inte vanligt men det händer.

En säkring för 1-2 hundra är en billig försäkring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En säkring på 400A kommer inte att ge ett så bra skydd i många fall på grund av den höga utlösningsströmmen, om man i ett 12V system skall komma upp i 400A får resistansen i kretsen inte vara högre än 0,03ohm vilket gör att eventuella kortslutningar måste vara av verkligt lågresistiv typ om säkringen skall lösa ut, en 1,5mm2 kabel får inte vara längre än 1,7m för att strömmen överhuvudtaget skall komma upp i 400A och då räknar jag snällt, även batteriet och kretsen fram till kortslutningen har inre resistans så längden blir i praktiken ännu kortare dessutom läser inte säkringen ut vid exakt 400A utan högre ström behövs.

 

Det hela beror på vilken sorts fel man vill skydda sig mot om man tänker sig att en 1,5mm2 kabel till jord skaver mot startmotoranslutningen och gör kontakt med denna kommer en 400A säkring sannolikt aldrig att lösa ut utan 1,5mm2 kabeln står i ljusan låga och smälter av utan att något händer med säkringen, möjligtvis kan en fallerande startmotor lösa ut säkringen.

 

I bilar har man aldrig säkring till startmotorn, om jag får spekulera lite så beror det nog på att om det infördes skulle antalet fallerade bilar på grund av oxidation och dålig kontakt i huvudsäkringen vida överstiga antalet räddade bilbränder, alla bilar jag sett med "uppbrunna" kablar mellan batteri och startmotor har varit på grund av dålig kontakt någonstans som hettat upp kabeln vid starten som sedan har lett till ännu sämre kontakt osv.

 

För att få något vettigt skydd borde säkringen ha så låg utlösningsström som möjligt men då ökar risken att del löser ut av startmotorströmmen. hur många katastroffel inträffar egentligen där en 400A säkring hade hjälpt? Kanske dags för meteoritförsäkring.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, 400A är olämpligt. En 100A smältsäkring behöver 10 sekunder för att brinna av vid 300A. Om säkringen är på 100A så bör kabeln vara på 35 mm2. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kabeln är ca 40 cm lång mellan batteri och säkring. Kabelarean är jag osäker på men det ser ut att vara ordentliga kablar. Jag är inte så bra på det där med el men börjat snappa upp mer och mer i ämnet. Som jag nämnde tidigare så har tidigare ägare koppla in säkringshållare och säkring på 400amp men kopplat ur den av någon anledning. Då det nu sitter säkring på plats och det bara är att koppla in kabeln från batteriet så vill jag utnyttja denna extra säkerhet som en säkring utgör, dock vill jag ha er hjälp med hur stor säkringen bör vara.

Med er sammanlagda input i ämnet tycks 150amp säkring kunna fungera?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

150A kommer inte att brinna av annat än vid kortslutning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för all hjälp och input i ämnet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

:-)

Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testa 150A men behåll 400A säkringen i båten för nödfall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...